Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation 22.4.2016.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Automatic Identification System
Advertisements

Sammanställning länsstyrelserna
ECDIS Faktorer som påverkar precisionen hos ditt ECDIS  Sensorerna (GPS, Kompass, Radar, Logg)  Originalkortet (papperskortet)  Insamlingsfel.
Oceanerna Mera vatten än land.
Explorer of Sweden December 2009 bildspel nr. 13 December 2009 bildspel nr. 13.
ISPS ÖVNING 1 Lossning av farligt gods
Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt, som är utrustad med
Uppgifterna är lösta med Microsoft PowerPoint programmet
Datorer gör bilarna säkrare
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation Exempellösningar Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt,
Meteorologi Läran om vädret.
Praktikpass ombord på Cantella 2. Sjökort 932 med specialer.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation Den i examen använda motorbåten är 13 m lång, dess djupgående.
Costa Concordia: Kommentarer till haveriutredningen ur ett MTO-perspektiv
Svarar på frågorna: Var? Vart? Varifrån?
Tentamensdags och lab 3…. Större program delas normalt upp i flera filer/moduler vilket har flera fördelar:  Programmets logiska struktur när man klumpar.
Eller formativt lärande…
Vi åkte från Helsingfors. Vi delade upp gruppen i två delar dom ena åkte till Åbo och Mariehamn och dom andra till Jyväsylä.
Värme och väder del 1.
Topografisk karta En topografisk karta är en ”vanlig” karta där det till exempel finns vägar, sjöar och städer. Kartan visar det man kan se med ögat.
Program Peter Citron – Antagningsfrågor – Inställt pga tågförseningar
FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
Manual: Att lägga till personer i en grupp. (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
Öpu-leden – en väg till akademisk examen Seminarium för samarbetsparter inom Öppna universitetet vid Åbo Akademi / Majlen Saarinen.
Examen i skärgårdsnavigation Exempellösningar
1 Copyright Suomen Navigaatioliitto, 2007 Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation Den i examen använda.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation Modellösningar Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt,
Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2014
Rannikkomerenkulkuoppi © Suomen Navigaatioliitto 2014Rannikkomerenkulkuoppi Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation.
Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2014 Examen i skärgårdsnavigation Exempellösningar Den i examen använda motorbåten.
Government Government Government
1 Copyright Suomen Navigaatioliitto, 2007 Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation exempellösningar.
STRÖMSEGLING LL
Grunder i att läsa och använda kartan
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation Den i examen använda motorbåten är 13 m lång, dess djupgående.
Suomen Navigaatioliitto FinlandsNavigationsförbund Examen i kustnavigation Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt, som är utrustad.
Access 1 ITDA 2 Kurs Namn Klass Betyg En elev (namn) kommer att läsa många kurser och få ett betyg i varje kurs. Försök modellera om till funktionella.
Utfasning av LP01. Utfasning av LP – uppdrag från nämnden att se hur LP01 kan fasas ut skapa strukturer för utfasning.
Examen i skärgårdsnavigation Modellösningar
Hans-Eric Carlsson HANDHAVANDE AV MASTKRAN I SÖDRA HAMNEN.
R ESULTAT ALTERNATIVA VÄGAR ATT RAPPORTERA RESULTAT PÅ.
Alternativ A1: 3 sektioner Höjd = 1,1 m Kryssad framför glas.
Genomgång 1: mål Känna till hur ljud bildas och hur det sprids i luften 2. Känna till att ljud kan beskrivas som en vågrörelse 3. Veta vilken.
1 Copyright Finlands Navigationsförbund 2016 Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation lösningar Den.
Frittfall Livbåt Sjöfartshögskolan RTC Handhavande.
Ta med dig kartan ut i skogen Du behöver inte ladda in några nya program. Du finner webbappen på adressen Du får information.
Avloppsinventeringen Inventering av enskilda avlopp Under åren har 3746 fastigheter inventerats Av dessa hade 2762 enskilda avlopp.
Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2015 Den i examen använda motorbåten är 13 m lång, dess djupgående är 1,2 m och höjd 3,4 m. Till.
De mest ordinerade (10) läkemedelsgrupperna Skapa rapporten och fortsätt till resultatsidan Med de valda alternativen kan du jämföra antalet recept du.
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation lösningar.
Sant eller falskt om vatten i Europa. Sant eller falskt Nästan hela Europa omges av hav.
Journalia Oktober 2016 Välkomna! Agenda Inledning
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf
Finlands Navigationsförbund Suomen Navigaatioliitto Modellösningar till examen i kustnavigation Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt,
A C B D Vems påstående stämmer?
Underhåll båtled Översyn efter vinterns härjningar
Info till abina och deras vårdnadshavare
Från databas till Excel
En värld i lågor Andra Världskriget.
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – DRIVA 2
Vatten i och runt Sverige
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Dokumentera levnadsvanor i Cosmic
Hav och land 1. a) Vad menas med världsdelar respektive kontinenter?
Validera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Transport & handel.
Q-M Exempel 2 Skapa en tabell med alla mintermer sorterade efter Hammingvikt H. vikt minterm binärkod
Presentationens avskrift:

Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation Modellösningar Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt, som är utrustad med bland annat huvudkompass, fast monterad reservkompass, sjö-VHF, GPS, sjökortsplotter och radar. Väderrapporten för sjöfarande kl Utsikter fram till i morgon bitti: Finska viken, sydlig till västlig vind 2-5 m/s. God sikt. Missvisningen är 6°E, om inte annat nämns i uppgiften. 1

Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation kl är din position 59°35,7’N 022°45,2’E. Du planerar din rutt mot havsfyren Bengtskär. a)Vilken är tidvattenströmmen kurs och fart? (2p) Kög = 315  HW tid16.24 Sökt tid13.25 Tidsskillnad 3h före HW HW ,1 m MRs=4,0m LW ,3 m MRn=2,4m Höjdskillnad (Δh) 2,8 m (neap) Ks= 090 o

Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation Kög = 315  Dög = 11 M - 1 M = 10 M Fög = 5,4 kn c)När skulle du vara på 1 sjömils avstånd från havsfyren (1p) b)Vilken är den styrda kompasskursen, om den av tidvattnet förorsakade strömmen antas förbli oförändrad under hela resan? Den sydvästliga vinden förorsakar 5° avdrift. Din fart är 8 knop. (3p) Kgv = 298  a = - 5  K = 293  m = -6  Km = 287  d = - 8  Kk = 279  Ks =090  Fs = 3,3kn Kgv = 298  Fgv = 8 kn Fög = 5,4 kn 3 vind Kgv Kög = 315  K Start 13h25min Körtid 1h51min Framme kl

Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation ungefär klockan Närmar du dig Hangö hamn. Fartyget har ett djupgående på 2,1 m. Du önskar en säkerhetsmarginal på 0,6 m. Djupet i hamnen är, enligt sjökortet 1,2 m. När kan du komma in i hamnen? (1p) Vi behöver tidvatten: 2,1 m + 0,6 m – 1,2 m = 1,5 m -3h 20 min Vi läser från tabellen: LW = 0,1 m 1132 HW = 3,3 m 1741 HW tid= Tid före HW= 3.20 In i hamnen kl

Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation 5 3.Bestickpunkten är 59°47,0’N 024°10,5’E. Klockan pejlas havsfyren Porkkala i bogvinkel 45° om babord och tvärs om babord klockan Båtens kompasskurs är 078° och farten 8 knop. Vilken är din position klockan 13.20? (2p) Kk = 078 o d = + 2 o Km = 080 o m = + 6 o K = 086 o K = 086  sv = - 45  B = 041  K = 086  sv = - 90 o - 4   B = 356 o Fart = 8kn Tid = 30 min 59°48,2’N 024°19,0’E MP K = 086 o ts = 041  B = 356 o 4M

Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation 4.Bestickpunkten är 59°40,5’N 025°33,0’E. Du styr kompasskurs 270° och farten är 12 knop. Klockan pejlar du med huvudkompassen havsfyren Juminda i kompassbäring 145° och klockan havsfyren Keri i kompassbäring 235°. Vilken är din position klockan 18.40? (3p) Kk = 270  d = + 9  Km = 279  m = + 6  K = 285  Juminda Bk = 145  tf =+ 15  B = 160  Bp 59°44,0’N 025°13,0’E 6 Keri Bk = 235  tf = + 15  B = 250  B = 160  K = 285  8 M Fart = 12 kn Tid = 30 min B = 160  B = 250  tf=d+9° m+6°= +15°

Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation 5.Din bestickpunkt är 59°38,5’N 024°31,0’E. Du styr kompasskurs 230° och farten är 10 knop. Klockan pejlar du med huvudkompassen Naissaar N i kompassbäring 151° och klockan pejlar du samma fyr i kompassbäring 086°.Vilken är din position klockan 18.35? (2p) Kk = 230  d = + 3  Km = 233  m = + 6  K = 239  Naissaar N (1) Bk = 151  tf = + 9  B = 160  Bp 59°36,8’N 024°20,0’E B = 160  7 Naissaar N (2) Bk = 086  tf = + 9  B = 095  K = 239  5 M Fart = 10kn Tid = 30 min B = 160  tf= +3° +6°= 9°

Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation 8 6.Din bestickpunkt är 59°36,5’N 024°48,0’E. Du styr kompasskurs 010° och farten är 6 knop. Klockan pejlar du havsfyren Tallinnamadal i bokvinkel 41° om babord och klockan i bogvinkel 82° om babord. a)Vilken är din position kl ? (2p) Kk = 010  d = - 1  Km = 009  m = + 6  K = 015  sv = - 41  - 026° + 360° B = 334  K = 015  sv = - 82  - 067° + 360° B = 293  Fart = 6 kn Tid = 35 min Bp D=3,5 M B = 293  59°41,4’N 024°50,5’E K = 015  3,5 M B = 334 

Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation 9 K = 105  Kk = 100  d = - 1  Km= 099  m = + 6  K = 105  b)Från den observerade positionen fortsätter du i kompasskurs 100°. Då du kört i 50 min på i fråga varande kurs, pejlar du havsfyren Keri i styrbordsvinkel 203°. Vilken är båtens fart? (1p) K = 105  sv = 203° B = 308° D= 10 M

Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation 7.Din bestickpunkt är 60°03,0’N 025°08,0’E. Då du korsar 11,0 m farleden, vars ensmärken befinner sig väster om Eestiluoto, pejlar du enslinjen med reservkompassen i kompassbäring 026°. Reservkompassen visar kompasskurs 066°. Vilken är reservkompassens deviation för den styrda kursen? (2p) B = 026  m = -6  Bm = 020  Kk = 026  - d = - 6  För kompasskursen 066° 10 Bp

Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation 11 8.En dag i december styr du kompasskurs 067° och farten är 10 kn. Sikten är ytterst dålig på grund av en tät dimma. Din bestickpunkt är 59°52,6’N 024°47,0’E. Kl beslutar du dig för att kontrollera din position. Med radar (Head up) pejlar du en fyr vars morsetecken är T, i bäringen EBL 325° och VRM 5M. a)Vilken fyr är det frågan om? Vilken är din position? Från den observerade positionen fortsätter du på samma kurs. På grund av den täta dimman fortsätter du att navigera med hjälp av radar och kompass. Kl pejlar du ett fast radarmål, EBL 240° och VRM 2 M. Vilket radarmål är det frågan om? (2p) Kk = 067° d = + 3° Km= 070° m = +6° K = 076° sv = 325° 401° -360° B = 041° Havsfyren Helsinki Racon (T) K = 076  B = 041  Bp 59°53,0’N 024°49,0’E VRM 5 M K = 076° sv = 240° B = 316° B = 316  ODAS-boj 2 M

Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation 12 b)Kl gör du en ruttplan för radarnavigering till positionen 60°07,0’N 025°39,2’E. Din avsikt är att köra rakt mot havsfyren Kalbådadagrund och vidare med 15,3 m farleden till positionen 60°07,0’N 025°39,2’E. Hur identifierar du havsfyrarna Kalbådagrund och Porvoon Majakka? Rita i sjökortet, hur du bestämmer girpunkterna! Hur säkrar du färdriktningen? När är du framme? (2p) identifiering havsfyren Kalbådagrund Racon (k) havsfyren Porvoon Majakka Racon (T) girpunkt; havsfyren Kalbådagrund VRM 2 M EBL 300° mot Porvoon Majakka Racon (T) K = 076  B = 316  Kl VRM 2 M EBL 300° K = 076° sv = 300° 376° -360° B = 016°

Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation 13 ̶ Kontroll av girpunkt till 15,3 m farleden; Kalbådagrund EBL 090° och VRM 1,8 M ̶ Position 60°07,0’N 025°39,2’E ̶ Kontroll; merimajakka Porvoon Majakka Racon (T), VRM 2 M ̶ havsfyren Porvoon Majakka Racon (T) ̶ girpunkt; VRM 0,5 M och EBL 027° (farleden) Framme kl °07,0’N 025°39,2’E VRM 1,8 M EBL 090° VRM 0,5 M EBL 027° 8. b) fortsätter Distans = 31,5 M K = 016° sv = 090° B = 106° K = 016° sv = 027° B = 043° ̶ Kontroll av girpunkt; Porvoon Majakka EBL 270° VRM 0,5 M ̶ havsfyren Porvoon Majakka Racon (T) som styrmärke

Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation 14 Ange med kryss i rutan vilket av följande påståenden är rätt och liket fel rättfel a) Mellan Åland och fastlandet finns tull- och skattegräns. (1p) b) En sjö-VHF-radio behöver inte antecknas i fartygets radiotillstånd. (1p) c) Tullgränsen är avskaffad på Finska viken. (1p) d) Territorialhavet är en zon, som är omedelbart ansluten till det inre territorialvattnet. (1p) 9.

Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation 10. a)Väderleksrapporten meddelar att den signifikanta våghöjden på norra Östersjön är 2,5 m. Hur hög kan en enskild våg då vara? (1p) Upp till den dubbla höjden Lufttrycket sjunker c)När ges varning för hård vind, på sjöområdena och på Saimen vattenområde? (1p) Varning för hård vind ges, då vindhastigheten är m/s b) Hur beter sig lufttrycket före kallfronten? (1p) 15