Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation Modellösningar Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt, som är utrustad med bland annat huvudkompass, fast monterad reservkompass, sjö-VHF, GPS, sjökortsplotter och radar. Väderrapporten för sjöfarande kl Utsikter fram till i morgon bitti: Finska viken, sydlig till västlig vind 2-5 m/s. God sikt. Missvisningen är 6°E, om inte annat nämns i uppgiften. 1
Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation kl är din position 59°35,7’N 022°45,2’E. Du planerar din rutt mot havsfyren Bengtskär. a)Vilken är tidvattenströmmen kurs och fart? (2p) Kög = 315 HW tid16.24 Sökt tid13.25 Tidsskillnad 3h före HW HW ,1 m MRs=4,0m LW ,3 m MRn=2,4m Höjdskillnad (Δh) 2,8 m (neap) Ks= 090 o
Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation Kög = 315 Dög = 11 M - 1 M = 10 M Fög = 5,4 kn c)När skulle du vara på 1 sjömils avstånd från havsfyren (1p) b)Vilken är den styrda kompasskursen, om den av tidvattnet förorsakade strömmen antas förbli oförändrad under hela resan? Den sydvästliga vinden förorsakar 5° avdrift. Din fart är 8 knop. (3p) Kgv = 298 a = - 5 K = 293 m = -6 Km = 287 d = - 8 Kk = 279 Ks =090 Fs = 3,3kn Kgv = 298 Fgv = 8 kn Fög = 5,4 kn 3 vind Kgv Kög = 315 K Start 13h25min Körtid 1h51min Framme kl
Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation ungefär klockan Närmar du dig Hangö hamn. Fartyget har ett djupgående på 2,1 m. Du önskar en säkerhetsmarginal på 0,6 m. Djupet i hamnen är, enligt sjökortet 1,2 m. När kan du komma in i hamnen? (1p) Vi behöver tidvatten: 2,1 m + 0,6 m – 1,2 m = 1,5 m -3h 20 min Vi läser från tabellen: LW = 0,1 m 1132 HW = 3,3 m 1741 HW tid= Tid före HW= 3.20 In i hamnen kl
Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation 5 3.Bestickpunkten är 59°47,0’N 024°10,5’E. Klockan pejlas havsfyren Porkkala i bogvinkel 45° om babord och tvärs om babord klockan Båtens kompasskurs är 078° och farten 8 knop. Vilken är din position klockan 13.20? (2p) Kk = 078 o d = + 2 o Km = 080 o m = + 6 o K = 086 o K = 086 sv = - 45 B = 041 K = 086 sv = - 90 o - 4 B = 356 o Fart = 8kn Tid = 30 min 59°48,2’N 024°19,0’E MP K = 086 o ts = 041 B = 356 o 4M
Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation 4.Bestickpunkten är 59°40,5’N 025°33,0’E. Du styr kompasskurs 270° och farten är 12 knop. Klockan pejlar du med huvudkompassen havsfyren Juminda i kompassbäring 145° och klockan havsfyren Keri i kompassbäring 235°. Vilken är din position klockan 18.40? (3p) Kk = 270 d = + 9 Km = 279 m = + 6 K = 285 Juminda Bk = 145 tf =+ 15 B = 160 Bp 59°44,0’N 025°13,0’E 6 Keri Bk = 235 tf = + 15 B = 250 B = 160 K = 285 8 M Fart = 12 kn Tid = 30 min B = 160 B = 250 tf=d+9° m+6°= +15°
Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation 5.Din bestickpunkt är 59°38,5’N 024°31,0’E. Du styr kompasskurs 230° och farten är 10 knop. Klockan pejlar du med huvudkompassen Naissaar N i kompassbäring 151° och klockan pejlar du samma fyr i kompassbäring 086°.Vilken är din position klockan 18.35? (2p) Kk = 230 d = + 3 Km = 233 m = + 6 K = 239 Naissaar N (1) Bk = 151 tf = + 9 B = 160 Bp 59°36,8’N 024°20,0’E B = 160 7 Naissaar N (2) Bk = 086 tf = + 9 B = 095 K = 239 5 M Fart = 10kn Tid = 30 min B = 160 tf= +3° +6°= 9°
Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation 8 6.Din bestickpunkt är 59°36,5’N 024°48,0’E. Du styr kompasskurs 010° och farten är 6 knop. Klockan pejlar du havsfyren Tallinnamadal i bokvinkel 41° om babord och klockan i bogvinkel 82° om babord. a)Vilken är din position kl ? (2p) Kk = 010 d = - 1 Km = 009 m = + 6 K = 015 sv = - 41 - 026° + 360° B = 334 K = 015 sv = - 82 - 067° + 360° B = 293 Fart = 6 kn Tid = 35 min Bp D=3,5 M B = 293 59°41,4’N 024°50,5’E K = 015 3,5 M B = 334
Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation 9 K = 105 Kk = 100 d = - 1 Km= 099 m = + 6 K = 105 b)Från den observerade positionen fortsätter du i kompasskurs 100°. Då du kört i 50 min på i fråga varande kurs, pejlar du havsfyren Keri i styrbordsvinkel 203°. Vilken är båtens fart? (1p) K = 105 sv = 203° B = 308° D= 10 M
Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation 7.Din bestickpunkt är 60°03,0’N 025°08,0’E. Då du korsar 11,0 m farleden, vars ensmärken befinner sig väster om Eestiluoto, pejlar du enslinjen med reservkompassen i kompassbäring 026°. Reservkompassen visar kompasskurs 066°. Vilken är reservkompassens deviation för den styrda kursen? (2p) B = 026 m = -6 Bm = 020 Kk = 026 - d = - 6 För kompasskursen 066° 10 Bp
Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation 11 8.En dag i december styr du kompasskurs 067° och farten är 10 kn. Sikten är ytterst dålig på grund av en tät dimma. Din bestickpunkt är 59°52,6’N 024°47,0’E. Kl beslutar du dig för att kontrollera din position. Med radar (Head up) pejlar du en fyr vars morsetecken är T, i bäringen EBL 325° och VRM 5M. a)Vilken fyr är det frågan om? Vilken är din position? Från den observerade positionen fortsätter du på samma kurs. På grund av den täta dimman fortsätter du att navigera med hjälp av radar och kompass. Kl pejlar du ett fast radarmål, EBL 240° och VRM 2 M. Vilket radarmål är det frågan om? (2p) Kk = 067° d = + 3° Km= 070° m = +6° K = 076° sv = 325° 401° -360° B = 041° Havsfyren Helsinki Racon (T) K = 076 B = 041 Bp 59°53,0’N 024°49,0’E VRM 5 M K = 076° sv = 240° B = 316° B = 316 ODAS-boj 2 M
Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation 12 b)Kl gör du en ruttplan för radarnavigering till positionen 60°07,0’N 025°39,2’E. Din avsikt är att köra rakt mot havsfyren Kalbådadagrund och vidare med 15,3 m farleden till positionen 60°07,0’N 025°39,2’E. Hur identifierar du havsfyrarna Kalbådagrund och Porvoon Majakka? Rita i sjökortet, hur du bestämmer girpunkterna! Hur säkrar du färdriktningen? När är du framme? (2p) identifiering havsfyren Kalbådagrund Racon (k) havsfyren Porvoon Majakka Racon (T) girpunkt; havsfyren Kalbådagrund VRM 2 M EBL 300° mot Porvoon Majakka Racon (T) K = 076 B = 316 Kl VRM 2 M EBL 300° K = 076° sv = 300° 376° -360° B = 016°
Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation 13 ̶ Kontroll av girpunkt till 15,3 m farleden; Kalbådagrund EBL 090° och VRM 1,8 M ̶ Position 60°07,0’N 025°39,2’E ̶ Kontroll; merimajakka Porvoon Majakka Racon (T), VRM 2 M ̶ havsfyren Porvoon Majakka Racon (T) ̶ girpunkt; VRM 0,5 M och EBL 027° (farleden) Framme kl °07,0’N 025°39,2’E VRM 1,8 M EBL 090° VRM 0,5 M EBL 027° 8. b) fortsätter Distans = 31,5 M K = 016° sv = 090° B = 106° K = 016° sv = 027° B = 043° ̶ Kontroll av girpunkt; Porvoon Majakka EBL 270° VRM 0,5 M ̶ havsfyren Porvoon Majakka Racon (T) som styrmärke
Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation 14 Ange med kryss i rutan vilket av följande påståenden är rätt och liket fel rättfel a) Mellan Åland och fastlandet finns tull- och skattegräns. (1p) b) En sjö-VHF-radio behöver inte antecknas i fartygets radiotillstånd. (1p) c) Tullgränsen är avskaffad på Finska viken. (1p) d) Territorialhavet är en zon, som är omedelbart ansluten till det inre territorialvattnet. (1p) 9.
Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation 10. a)Väderleksrapporten meddelar att den signifikanta våghöjden på norra Östersjön är 2,5 m. Hur hög kan en enskild våg då vara? (1p) Upp till den dubbla höjden Lufttrycket sjunker c)När ges varning för hård vind, på sjöområdena och på Saimen vattenområde? (1p) Varning för hård vind ges, då vindhastigheten är m/s b) Hur beter sig lufttrycket före kallfronten? (1p) 15