Skala Centralt innehåll: Åk 1-3: Skala vid enkel förstoring och förminskning. Åk 4-6: Skala och dess användning i vardagliga situationer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Avbildningar av verkligheten
Advertisements

Proportion eller förhållande
Enheter introduktion Hur lång är du?
Längd och massa s
Mattebanor År 5-6. Affären Skanna priset för 5 päron. Skanna priset för 4 lime. 5 päron kostar lika mycket som 4 lime och 1 guldpaket. Hur mycket kostar.
Matematik med föräldrar
Lektion 1 Hur kommer det sig att man kan bestämma massan på en kork genom att släppa ner den i ett mätglas innehållande vatten?
Text och bild från wikipedia
Matematik I Föreläsning
Mattebanor År 2-3.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Arbete och effekt Vad är arbete Vad är effekt Vilka enheter
Skyltning var och hur? Skyltningen utgår från varje lokals speciella förutsättningar och de behov besökarna kan tänkas ha. Skyltar behövs i regel på följande.
Föräldramöte
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
Rita av.
Mattebana i Holmedal.
Text och bild från wikipedia
Skala Jenny Malmjärn, Fisksätraskolan, Saltsjöbaden –
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
MÄTNING Människan har alltid behövt mäta saker.
Topografisk karta En topografisk karta är en ”vanlig” karta där det till exempel finns vägar, sjöar och städer. Kartan visar det man kan se med ögat.
Ekvationer Det är inte så svårt?.
Examination. Meteorolog för en dag!  Ni ska, i bestämda grupper, spela in en väderpresentation.  Filen ska vara mig till handa absolut senast måndag.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Arbete, energi och effekt
Krafter.
Bråk Text och bild från wikipedia. Vad är bråk 1/3 5/8 1/27 3 _
Skala ToM Anders Pallin.
OMKRETS & AREA Omkrets = b + b + h + h = 2b + 2h Area = b × h
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
Kursplan Åk 7 Geografi.
Jonas Gustafsson LHS Examensarbete, vt 2006
2:1 Förstoring I verkligheten är kattungen 25 cm hög när den sitter.
Att räkna med bokstäver
Lars Madej  Talmönster och talföljder  Funktioner.
Manada.se Kapitel 5 Geometri. 5.1 Omkrets och area.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Livsåskådning Wilhelm Kardemark doktorand. Livsåskådningsvetenskap Vad studerar man inom den vetenskapen? Vad folk tror på Samtida religiösa uttryck Hur.
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
D A C B Vems påstående stämmer? Här finns fem geometriska figurer.
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
X 3.2 Längd och skala Linje, stråle och sträcka
X 2.1 Algebraiska uttryck Kortets omkrets är: 3x + x + 3x + x = 8x
En kort introduktion Göran Brante
Arbete, energi och effekt
Sid Ritningar.
X Matte-Doobidoo Kap 2 - Innehåller även begrepp från kap 1.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Positionssystemet med decimaltal
May the force be with you
Atlas Vi lär oss hur vi använder atlasen för att hitta information och tolka olika kartor.
LPP – HLR HLR och säkerhet
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Y 1.1 Räkna med bråk Tre av tio kulor är blå.
Y Ränta När man lånar eller sätter in pengar på ett sparkonto kan banken använda pengarna och betalar därför för att låna dem.
Y 4.1 Algebraiska uttryck Teckna algebraiska uttryck
Y 4.8 Problemlösning med ekvationer
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Kraft AF åk 8 vt-19.
Avbildningar av verkligheten
Z 1.7 Kvadrater och kvadratrötter
Presentationens avskrift:

Skala Centralt innehåll: Åk 1-3: Skala vid enkel förstoring och förminskning. Åk 4-6: Skala och dess användning i vardagliga situationer.

Vad är skala?  En likformig avbildning av ett föremål eller terräng i form av * en förminskning * en förstoring * i naturlig storlek

Likformighet  Vid förändring – lika förändring i alla avseenden

Svårigheter  ett vetenskapligt begrepp (Vygotskij)  ett begrepp av andra ordningen (Höines)  – ex 1:  enhetsbyten

Spontana begrepp  Hantering av föremål  I informella sociala kontakter  Starkt kontextbundna  Kan skapas på egen hand  Omedvetna, därför osystema- tiska  Definitionen är ofta starkt situationsbunden  Språk av första ordningen Vetenskapliga begrepp  systematiska, bygger på forskning  Används i fackdiskussioner  Dekontextualiserade  Kan inte skapas på egen hand  Väl genomtänkta  Används i läromedel  Kräver undervisning  Innehåller symbolskrift  Språk av andra ordningen undervisning S M V Marita Kjellin 2010

1:  ” : ”ett bråkstreck, ett divisionstecken  Talen på de olika sidorna om divisionstecknet har en bestämd placering och en bestämd funktion – det första talet beskriver alltid avbildningen och det andra beskriver alltid verkligheten.  enheten spelar ingen roll men den är alltid densamma på båda sidorna om tecknet

Vad vill vi att uttrycket ska säga eleven?1:  Bilden är en hundratusendel av det som avbildats (verkligheten).  De verkliga måtten är dividerade med  Verkligheten är ggr större än bilden.  Bildens mått kan multipliceras med och vi får då det verkliga måttet.

Vad vill vi att uttrycket ska säga eleven?10:1  Bilden är 10 ggr större än det som har avbildats  De verkliga måtten är multiplicerade med 10.  Verkligheten är 10 ggr mindre än bilden.  Verkligheten är 1/10 av bilden.  Bildens mått kan divideras med 10, då får vi de verkliga måtten..

Enhetsbyten  En förförståelse för positionssystemet krävs  Hälften / dubbelt 20 x ½ = 10 x x400 = 7x4  Vi skriver 1m, men menar egentligen 1xm

12 cm på en karta i skala 1: – hur många mil är det?  1 cm på kartan är cm i verkligheten.  12 cm på kartan är cm i verkligheten.  x cm=  xdm= (enheten 10 ggr större, mätetalet 10 ggr mindre)  xm= (enheten 10 ggr större, mätetalet 10 ggr mindre)  120xkm = (enheten 1000 ggr större, mätetalet 1000 ggr mindre)  12xmil (enheten 10 ggr större, mätetalet 10 ggr mindre)