Språktypologi F3: Markering, ekonomi & ikonicitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
® BrucElvis Gå vidare genom att klicka på musen !
Advertisements

Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Blueslåt på gitarr åk 6.
® BrucElvis Gå vidare genom att klicka på musen !
Lösningsfokuserat arbetssätt
Kvantitetsord.
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Flödeskontroll Satser i ett program utförs en och en efter varandra. Detta kallas sekvensiell flödeskontroll. Ofta är det dock nödvändigt att modifiera.
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p.
1 Funktioner Nr 3 Funktionstyper, högre ordningens funktioner och polymorfism.
Datorseende TexPoint fonts used in EMF: AA Niels Chr Overgaard 2010.
Akta er, jag är farlig./ Be aware, I am danger. Jag heter Mysan. My name is Mysan.
The car which was blue belonged to his sister. The boy who was just 14 years old was very drunk. The castle whose towers were very high belonged to Richard.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Styrteknik: Grundläggande logiska funktioner D2:1
Hållbara Konsumtions- och Produktionsmönster Varför Jordbruk - Vatten?? 70% av uttaget av vatten från sjöar/vattendrag/grundvatten för jordbruksbevattning-
Hjälper huvudverbet att ange tid eller modalitet
Mathematics 1 /Matematik 1 Lesson 7 – complex numbers Lektion 7 – Komplexa tal.
F14_B_be1 Telekommunikation, Kiruna Källkodning F14_B /BE /BE.
Semantik och pragmatik Betydelsekomponenter och konceptuella strukturer.
Engineering in Spain Visit of Swedish Delegation Narciso García Escuela Politécnica Superior Universidad Autónoma de Madrid Bilaga.
Made by: Nermina Sarajlic
She walk to school every morning. Hur svårt kan det vara att sätta ett s på verbet? Marie Nordlund Lektor i engelsk lingvistik Institutionen för konst,
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
Contractions Can notCan’t I haveI’ve It isIt’s Is notIsn’t Will notWon’t You areYou’re.
 Det här bordet är gult.  Det där huset är vitt.  De här pennorna är mina.  De där flickorna går på Nicolai.
Learning study som aktionsforskningsprocess: Lärares och elevers parallella lärande.
1-1 Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Publishing as Pearson Addison-Wesley 1-1 Programmering 7.5 hp Programmering är... creativ, fascinerande, roligt,
Shannon dekomposition
Witch way is the right way? Häxväg är den rätta vägen?
Innovation and Project Management Cecilia Enberg.
How To Use PowerPoint A Brief Introduction to Commonly Used Features By Ryan McKenzie.
Sång, Do re mi Love is all around, Ackord D Em G A Gitarr öva i grupper Instrument, instrumentgrupper lyssna Instrumentbingo Välkomna till musiken.
Språktypologi F5: Prototyper & typologiska mönster.
STEPS TO FOLLOW FOR BECOMING A SHIP CAPTAIN A career as a ship captain can be a tedious task. Ship captains take care of business, navigation and operation.
SAFETY EQUIPMENT USED IN MARITIMEOPERATIONS One of the most important sections in maritime courses consists of boat and ship operations. Safety is an important.
Advice from Bronx Best Real Estate Attorney. Jagiani Law office of New York has been successfully working as divorce attorney & Real estate attorney for.
Digitization and Management Consulting
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Tennis as they see it Research on attitudes to tennis of junior tennis players through gender perspective.
Något görs eller blir gjort Motsatsen till en aktiv mening…
Genitiv Visar när någon äger något
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Meeting singles had never been so easy before. The growing dating sites for singles have given a totally new approach to getting into relationships. ‘Singles.
Välkommna till BE Nej jag bara skoja det är bildspel vecka ® BrucElvis
Hoppas det här går hem ! Bildspelet vecka 3 5 BE ® BrucElvis
pro = before in time, place, order etc
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
The passive voice For the 8th graders.
Formal Languages, Automata and Models of Computation
SUBSTANTIV Obestämd form (indefinite) Singular och plural (numerus)
My role model.
Svarsfrekvensen i undersökningar från webbpaneler. Några resultat
How to Buy Engagement Rings for Women Online?. Buying engagement rings for women or tiffany celebration rings from the online market could be a bit challenging.
A. Speaking B.1. Reading B.2. Listening C. Writing.
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Feeder bus line – batteryoperated with induction charging
Practice and challenges in involving fathers
Grammatisk terminologi I
Possessiva pronomen.
Vi gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen
Eunis Research and Analysis Initiative
Presentationens avskrift:

Språktypologi F3: Markering, ekonomi & ikonicitet

”Typological markedness”/”Typologisk markeringsgrad” Markering: Fonologi: Trubetskoy (Pragskolan; 1931) Morfosyntax & semantik: Jakobson (1932) ”Typologisk markeringsgrad”: Greenberg (1966)

F3: Markering, ekonomi & ikonicitet ”Typological markedness”/”Typologisk markeringsgrad” beskriver en asymmetri hos någon grammatisk egenskap en universell konceptuell kategori, inte en egenskap hos enskilda språk de två värdena måste vara paradigmatiska alternativ singular och plural är till exempel paradigmatiska alternativ i den högre kategorin ’numerus’ man kan exempelvis inte fråga sig vilket som är den markerade värdet av passiv och glottalisering

F3: Markering, ekonomi & ikonicitet ”Typological markedness”/”Typologisk markeringsgrad” Exemplet Numerus: singular & plural (a) Ingen singularmarkör, pluralmarkör: tatar imän(- ∅ )botak-lar ek(-sg)gren-pl ’ek’’grenar’ (b) Både singularmarkör & pluralmarkör: zulu umu-ntu aba-ntu sg-personpl-person ‘person’‘personer’

F3: Markering, ekonomi & ikonicitet ”Typological markedness”/”Typologisk markeringsgrad” Exemplet Numerus: singular & plural (c) Varken singular- eller pluralmarkör: minor mlarbi ʔɛɛ w ’barn’ (d) Singularmarkör, men ingen pluralmarkör: ytterst sällsynt

F3: Markering, ekonomi & ikonicitet overt pl-böjningingen pl-böjning ingen sg-böjning  overt sg-böjning  – ”Typological markedness”/”Typologisk markeringsgrad” Exemplet Numerus: singular & plural Regel/generalisering: ”om ett språk har overt markering för singular, så har den också overt markering för plural”. Detta innebär att singular inte markeras med fler morfem än plural.

F3: Markering, ekonomi & ikonicitet ”Typological markedness”/”Typologisk markeringsgrad” Structural coding (“Strukturkodning”): the marked value of a grammatical category will be expressed by at least as many morphemes as is the unmarked value of that category. (Croft, p. 92) -markerad/omarkerad -nollmarkerad/overt markerad

F3: Markering, ekonomi & ikonicitet ”Typological markedness”/”Typologisk markeringsgrad” (potentiella) problem: (a) att identifiera vilket eller vilka morfem som kodar en viss strukturell egenskap (b) Att identifiera exakt hur många morfem som förekommer: -omljud/avljud (ablaut), inga extra morfem: svenska mus/mössspringa/sprang -ett morfem/flera funktioner: spanska habl-ó tala-3SG.pret.aktiv.indikativ -stambyte, ingen extra markering: svenska & endo dålig/sämrearáan “goat”/no ”goats” -reduplikation: tagalog tagu ”person”/ta-ta-gu ”people”

F3: Markering, ekonomi & ikonicitet ”Typological markedness”/”Typologisk markeringsgrad” Behavioral potential” (”beteendemässig potential”): –ett värde i en konceptuell kategori är grammatiskt mer ’mångsidig’ än andra och därför typologiskt omarkerad –den beteendemässiga potentialen kan delas in i två typer: flekterande potential (”inflectional”) – den morfologiska typen distributiv potential (”distributional”) – den syntaktiska typen

F3: Markering, ekonomi & ikonicitet Flekterande potential (”inflectional potential”): sgpl maskulinumhethey femininumshethey neutrumitthey -SG typologiskt omarkerad & PL markerad -”om det markerade värdet har ett visst antal formella distinktioner, så har det omarkerade minst lika många”

F3: Markering, ekonomi & ikonicitet Distributiv potential (”distributional potential”): My brother bought this cabin. This cabin was bought by my brother. That cloud resembles a fish. *A fish is resembled by that cloud. Fred killed himself. *Himself was killed by Fred. -”om det markerade värdet förekommer i ett visst antal konstruktioner, förekommer det omarkerade värdet åtminstone i samma konstruktioner som de markerade”

F3: Markering, ekonomi & ikonicitet Ekonomi & ikonicitet ekonomi: uttryck ska minimeras närhelst det är möjligt ikonicitet: språkstruktur reflekterar på något sätt strukturen hos erfarenheter – språkstrukturen är motiverad

F3: Markering, ekonomi & ikonicitet Ikonicitet: Iconicity of complexity: “more complex meanings are expressed by more complex forms”/“marked meanings are expressed by marked forms”. (Jakobson 1963) Table: Examples of different degrees of iconicity of complexity (Haspelmath 2008:6) less marked/unmarked (more) marked NumberSINGULAR (tree-Ø)PLURAL (tree-s) CaseSUBJECT (Latin homo-Ø)OBJECT (Latin homin-em) TensePRESENT (play-Ø)PAST (play-ed) PersonTHIRD (Spanish canta-Ø)SECOND (Spanish canta-s) GenderMASCULINE (petit-Ø)FEMININE (petit-e) CausationNON-CAUSATIVE (Turkish düş-Ø-mek ‘fall’) CAUSATIVE (Turkish düş- ür-mek ‘fell, drop’ ObjectINANIMATE (Spanish Veo la casa ‘I see the house’) ANIMATE (Spanish Veo a la niña ‘I see the girl’)

F3: Markering, ekonomi & ikonicitet Ikonicitet: Iconiticy of cohesion: “Meanings that belong together more closely semantically are expressed by more cohesive forms.” (Haiman 1983) Exempel: Alienable/inalienable possession (klyvbart/icke-klyvbart ägande) Ngananyakapu nyinpa kangku mirntily-ma-ra-yan? why 2SG.ABS knee clicking.noise-CAUS-IT-PRS ‘Why is your knee clicking?’ Palakarni yini jukari. DEM (near)namesubstitute.name (used in place of a deceased person’s name) ‘His name should not be pronounced anymore.’ Wanyjan-ma-rntanga-nya nga-nu-nga-lu nyampali-lu. [leave]-CAUS-RemPST 1SG-ACC1SG-BUFF-POSS-ERGboss-ERG ‘My boss (nearly) left me behind.’

F3: Markering, ekonomi & ikonicitet Ekonomi & ikonicitet: paradigmatisk isomorfism form(er)betydelserikoniskekonomisk >1>11nej synonymi 1 1janejmonosemi 1 >1 (orelaterad)nejjahomonymi 1 >1 (relaterad) ja polysemi

F3: Markering, ekonomi & ikonicitet Ekonomi & ikonicitet: syntagmatisk isomorfism form(er)betydelserikoniskekonomisk 11janejklassisk ikonisk struktur 01nejjanollmarkering av ett värde 00nejjafrånvaro av en kategori 1>1nejjaen morf m. flera betydelser i olika kategorier (cumulation), ex. spanska habl-ó tala-3SG.pret.aktiv.indikativ), suppletion 10nej Tomt morfem (mycket ovanlig; historisk rest)

F3: Markering, ekonomi & ikonicitet Frekvens: –om det markerade värdet i en kategori förekommer i en viss frekvens, så förekommer det omarkerade värdet minst lika ofta –Zipfs lag: ””High frequency is the cause of small magnitude”. (Zipf 1935)