Seniorer är en tillgång för kommunerna – även ekonomiskt Konferens om äldreomsorgen Tomelilla den 23 november Björn Sundström

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Björn Sundström Utvärderingsringens årskonferens
Advertisements

SCB i Almedalen 2012 Statistikens betydelse för samhället
Äldre i välfärden.
Rätt stöd i boendet till rätt kostnad för personer som omfattas av LSS
Mårten Lagergren Gysinge 5 oktober 2011
Hållbar samhällsorganisation med utvecklingskraft – slutbetänkande från Ansvarskommittén Björn Föredrag av Björn Sundström.
Demografikonsulten 2005 Den demografiska utvecklingen i Norrtälje med utblick mot 2020 Demografikonsulten Åke Nilsson Edsvägen 2C Upplands.
Utjämningssystemet och kommunalisering av hemsjukvården i Västernorrlands län Härnösand 17 januari 2012 Derk de Beer
Utjämningskommittén.08.
Hållbar samhällsorganisation med utvecklingskraft – slutbetänkande från Ansvarskommittén Björn.
Utredningen en nationell samordnare för hemsjukvård (S 2010:06)
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
Den ljusnande framtid är vård
Kommundirektörsföreningen
Ekonomiska kretsloppet
Resursfördelning
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
Hur ska landstingen klara de framtida utmaningarna? Forum Vårdbyggnad Av Björn Sundström Sveriges Kommuner och Landsting.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Varför finns Ansvarskommittén?
Välfärdens utmaningar
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. november 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Start.
Bedömning till och med första halvåret 2015 och en långsiktig utblick
Ekonomirapporten. April 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. April Real procentuell förändring av skatteunderlaget per invånare och år Procent.
Klarar sjukvården framtidens kompetensbehov?
Ekonomirapporten. Oktober 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. Oktober
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Utveckling t.o.m. sept 2015 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat.
Välfärdens finansiering 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Välfärdens finansiering 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Diagrammen.
Välfärdens långsiktiga finansiering Annika Wallenskog – SKL.
Ligger kommunens kostnader ”rätt”?. Vem har dyrast äldreomsorg?
Hållbarhetsrapport 2016 för de offentliga finanserna Konjunkturinstitutets årliga oberoende utvärdering av den långsiktiga hållbarheten i de offentliga.
Välfärdens finansiering 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Ekonomirapporten, oktober 2016 Diagrammen Ekonomirapporten, oktober
Befolkningsprognos för Mölndals stad 2017−2027
Jämtland Härjedalen Analysgruppens presentation
Maria Ahlsved, Näringsdepartementet
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Kostnader för läkemedelsförmån
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Innehållsförteckning presentationsbilder 2017
Kostnader för läkemedelsförmån
Innehållsförteckning presentationsbilder 2017
Inledning Kostnaderna för de kommunala kärnverksamheterna skiljer sig åt mycket mellan kommunerna. Det finns heller inget statistiskt samband mellan kostnader.
Kostnader för läkemedelsförmån
Välfärdens finansiering
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Kostnader för läkemedelsförmån
Direktiv till Budget
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla diagram
Tillväxtpolitiska utmaningar på längre sikt:
Ekonomirapporten, oktober 2016
Den ledande fastighetsägaren för samhällsservice
Den demografiska utmaningen
Ekonomi Anders Johansson Peter Westlund.
Hållbar samhällsorganisation med utvecklingskraft – slutbetänkande från Ansvarskommittén Björn Föredrag av Björn Sundström.
Förutsättningar för finansiering av den kommunala verksamheten
Förutsättningar för finansiering av den kommunala verksamheten
Kostnader för läkemedelsförmån
Presentationens avskrift:

Seniorer är en tillgång för kommunerna – även ekonomiskt Konferens om äldreomsorgen Tomelilla den 23 november Björn Sundström

Likvärdiga förutsättningar kräver inkomstutjämning

Varför kostnadsutjämning? Skapa likvärdiga ekonomiska förutsättningar för alla kommuner och landsting att kunna ge sina invånare likvärdig service oberoende av skattekraft och opåverkbara strukturella kostnadsskillnader

Kostnadsutjämningens delmodeller

Kostnadsutjämningens delmodell för Äldreomsorg - nuvarande system -Modellen har funnit sedan år 1996, med vissa förändringar år 2000 och Aktuella indikatorer (240 grupper) -Ålder (65-69, 70-74, 75-79, 80-84, 85-89, 90+) -Kön (man/ kvinna) -Civilstånd (gift/ ogift) -Yrkesbakgrund -Utländsk bakgrund (nordisk/ utomnordisk) -Tillägg/avdrag för gles bebyggelse samt extra behov av institutionsboende i glesbygd

Kostnadsutjämningens delmodell för Äldreomsorg - kommitténs förslag -Uppdelningen på kön tas bort. Motivet är att skillnader mellan könen i huvudsak fångas upp av variabeln civilstånd. -Antalet åldersgrupper begränsas till tre; 65-79, och Skillnader i vårdbehov givet ålder och civilstånd: -Idag används yrkesbakgrund, men problem med data. -Har prövat att använda de äldres inkomster som har ett tydligt samband med hälsan, men vissa kommuner avviker för mycket. -Föreslår istället en korrigering för skillnader i dödlighet. Bakgrunden är att vårdbehoven är som störst de sista levnadsåren. Mäts som skillnaden mellan faktiskt och förväntad dödlighet för personer över 65 år de senaste fem åren. Justeringen för skillnader i dödlighet medför avdrag och tillägg på mellan -370 och kr/inv. -Tillägg/avdrag för gles bebyggelse samt extra behov av institutionsboende i glesbygd och etnicitetstillägg kvarstår.

Förändringar i äldreomsorgsmodellen (kr/inv)

Avvikelse mellan faktisk kostnad och vad utjämningssystemet ger

Vad är problemet nu och framöver?  Vi lever allt längre demografisk obalans  Vi blir allt rikare kraven ökar  Kraven ökar ekonomisk obalans  Alla ska ha samma standard  200 av 290 kommuner krymper  För många kan personal- och kompetensförsörjningen bli ett problem  Kommun- och regionstrukturen är inte riggad för att klara alla utmaningar  Ej heller gällande lagstiftning

Andel invånare över 65 år

Befolkningsförändringar

Äldreomsorgens kostnader efter ålder och civilstånd

Boendeformer enligt IBF (institutet för bostads- och urbanforskning) Exbo Gambo Kombo Mambo Vedbo Delsbo Fågelbo Förbo Gråbo Krylbo Närbo Sambo Svärbo Särbo Turbo Gravbo

Den demografiska utmaningen Befolkningsutveckling i lokala arbetsmarknader Andel sysselsatta inom äldreomsorgen Källa: SCB samt Svenska Kommunförbundets långtidsutredning

Bruttonationalprodukten (BNP) Miljoner kr, 2000 års priser

Demografiskt tryck och offentlig konsumtionsökning per år

Det långsiktiga behovet av kommunalskatt Källa: Svenska Kommunförbundets långtidsutredning Kommunala framtider (år 2002)

Äldreomsorgen har fått stå tillbaka till förmån för övriga välfärdstjänster i kommunerna (prestationer jämfört med demografiskt behov)

Behovs- och kostnadsutveckling (övrig verksamhet i kommunsektorn)

Hur klara det framtida välfärduppdraget?  Fler i arbete  Begränsad skattehöjning  Alternativ finansiering  En effektivare verksamhet  Utjämning  Se upp med reformer och rättigheter!  Ett minskat välfärdsåtagande  Kommunal samverkan/kommunsammanläggningar  Ett boende anpassat för äldres behov