ACT Att leva livet fullt ut Träff 4 – Hur kan jag hantera mina hinder? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pausrörelser för stillasittande landstingspersonal
Advertisements

ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
Instruktioner Alla övningar skall göras med god kroppshållning. Sänkta axlar, stolt bröst, sug in magen utan att hålla andan , fötterna i axelbredd. Andas.
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv?
Metodstöd.
Hur du skriver en bra historia
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Mindfulness – en hjälp på vägen
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Stärk Din självkänsla Workshop – Studenthälsan
Vad är du för typ av person?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen
ACT Att hantera stress och främja hälsa
Barbershop moves!.
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa Gruppledare 1 & Gruppledare 2
ACT Att hantera stress och främja hälsa Träff 7 – Att gå vidare
ACT Att hantera stress och främja hälsa
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Leker ditt barn?. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa barnet att vara.
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 4 – Livskompassen
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Förändring – hot eller möjlighet?
Barn och stress.
Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare ACT Att leva livet fullt ut Träff 6 – Att fortsätta leva livet fullt ut Fredrik Livheim.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
Leker ditt barn? Foton: Colourbox. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
Utfall Stå med fötterna tätt ihop och händerna på höfterna. Ha en stolt hållning i rygg och bröst, håll huvudet högt. Ta ett steg fram och böj det närmaste.
Mina livsriktningar RELATIONER LivsriktningSteg jag vill ta ARBETE/UTBILDNING LivsriktningSteg jag vill ta FRITID LivsriktningSteg jag vill ta.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Pojkar-09 Övningar och spel
Stresshantering och säljplanering
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Träna svenska A och B Häfte 5 Siffror och verb.
ÖVNINGAR P03 - målvakt bas
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Träff 11 Välkomna!.
Träningsprogram Barn födda -08/09
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Träff 7 Välkomna!.
Tips för bättre kommunikation
Att håll och utvecklas som ledare
Presentationens avskrift:

ACT Att leva livet fullt ut Träff 4 – Hur kan jag hantera mina hinder? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare

2 Börja med att stå med fötterna ihop. Flytta ut vänster fot så att du står med axelbredd mellan fötterna. De fem djuren – En Qi Gong övning 1. Hjorten – luta dig framåt, spana mot bergen långt bort. 2. Björnen – fäll överkroppen, luta framåt, häng ner med huvudet. 3. Apan – händerna mellan benen, skopa upp, lyft nära kroppen, vid hjärtat, sträck ut händerna, ge en gåva, släpp ner. 4. Tranan – sträck armarna uppåt, stå på tå. 5. Örnen – böj armar, huvud och rygg bakåt, cirkel bakåt, runt tills framför kroppen i höjd med hjärtat, släpp ner armarna och stäng vingarna, ta dem till kroppen. Kliv tillbaka med vänster fot så att fötterna står ihop.

Förra veckans tanke ”Även den som inte vågar leva dör någon gång.” - Thomas DiLeva 3

4 Träff 3 – Repetition ➻ De fem djuren ➻ Vad hindrar mig? ➻ Tumme upp eller Tumme ner ➻ Kedjeklapp ➻ Bussen – vilka passagerare säger vad?

5 Träff 2 – Repetition ➻ De fem djuren ➻ Genomgång av Öva mellan träffarna ➻ Livskompassen ➻ Ljudbollen ➻ Balans och livsutrymme ➻ Ta steg mot det jag tycker är viktigt

6 Träff 1 – Repetition ➻ Tänka eller uppleva ➻ Kim på livslinjen ➻ Bip Boink ➻ De fem djuren ➻ Livskompassen ➻ Gå på 90-årskalas OMVÄG

7 1. Medveten närvaroPoäng ? Prova på att lyssna på skivan + vara närvarande i en vardaglig aktivitet. Max 4 poäng (2 p/v) + max 4 poäng (2 p/v) = 8 poäng 2. LivskompassenPoäng ? Fortsätta att fylla i min livskompass. Max 4 poäng (2 p/v) 3. Ta hand om min kroppPoäng ? På det sätt jag har valt att ta hand om min kropp. Max 4 poäng (Vid 4 tillfällen tagit hand om min kropp på det sätt jag har valt) Varje hem får själva bestämma om arbetet mellan träffarna ska ges poäng och belöningar. Hur mycket har du övat mellan träffarna?

8:1 NamnCD (max 4 p) Vardags- närvaro (max 4 p) Livskom- pass (max 4 p) Ta hand om min kropp (max 4 p) Vem var jag när jag övade? Presterande Petra/Peter Undvikande Ulrika/Ulrik Närvarande Nina/Nino Totalt Delt. 1 Övat mellan träffarna

8:2 NamnCD (max 4 p) Vardags- närvaro (max 4 p) Livskom- pass (max 4 p) Ta hand om min kropp (max 4 p) Vem var jag när jag övade? Presterande Petra/Peter Undvikande Ulrika/Ulrik Närvarande Nina/Nino Totalt Håkan4234Både P.P. och N.N.13 Fredrik3142N.N.10 Övat mellan träffarna

2 Träff 4 – Hur kan jag hantera mina hinder? hemska minnen SJÄLV TVIVEL ORO osäkerhet VÄRDERAD RIKTNING 9

10 Träff 4 - Översikt ➻ De fem djuren(gjort) ➻ Repetition av Träff 1, 2 och 3(gjort) ➻ Genomgång av Öva mellan träffarna(gjort) ➻ Tankar som pjäserna i ett schackspel Paus ➻ Bip Boink ➻ Olika sätt att förhålla sig till tankar ➻ Planering av att öva mellan träffarna

11 ”Allting är mycket osäkert och det är just det som lugnar mig.” - Too-Ticki i ”Trollvinter”, Tove Jansson Veckans tanke

Livet är som ett schackbräde 12

13 Jag ska bevisa att jag duger ➻ Är jag med och tävlar i tankarna mellan till exempel: ”jag är dum” (schackpjäs i det ena laget) och ska bevisa att ”jag är smart” (pjäs i det andra laget) genom prestationer? Eller tävlar jag om jag är ”ful” eller ”snygg”, ”värdelös” eller ”lyckad”? ➻ Har jag en ”prestationsbaserad självbild”? ➻ Kan jag hitta en bättre grund för min självbild än prestationer och desperata försök att bevisa att jag duger?

14 Självförtroende Jag är ditt självförtroende. MATA MIG!!! Ska jag verkligen fortsätta mata det lilla monstret?

15 Det verkar som att dina jobbiga tankar står i vägen och hindrar dig att gå i den riktning som du tycker är viktig

16 Men egentligen så hänger de här jobbiga tankarna bara med på färden. De dyker upp, säger ”Sväng höger!”, men du kan fortfarande välja att svänga vänster.

hemska minnen SJÄLV TVIVEL ORO osäkerhet VÄRDERAD RIKTNING 17 Ta dina jobbiga tankar och känslor i ett stadigt grepp och ta steg i riktning mot det du tycker är viktigt

Paus 18

Bip Boink ➻ Vi måste vara koncentrerade. ➻ Vi ställer oss i en ring. ➻ Skicka runt Bip till grannen. ➻ Vänd med Boink. ➻ Vi börjar med en testrunda. ➻ Efter det åker man ut när man missar. ➻ Vad fick du för tankar under övningen? 19

20 … på siffrorna Tänk inte...

Kasta lappar ➻ Kim ska läsa upp sina gymnasiebetyg. ➻ Kim ska testa olika sätt att hantera sina tankar. 1. Bli av med jobbiga tankar. 2. Hålla kvar härliga tankar. 3. Låta tankarna komma och gå. 21

Tankar som moln på himlen 22

Att gå mot det jag tycker är viktigt 23 Mitt drömjobb

Ska det inte kännas bra att ta steg i sin livsriktning? Att ta steg i sin livsriktning kan skapa rädsla och smärta. Svåra känslor och vad vi vill kan vara två sidor av samma mynt. 24 Vad jag vill RÄDSLA

Vilka steg i min livsriktning kan jag ta idag? ➻ Ta steg för att det är viktigt för mig. ➻ Vad kan jag göra redan idag? ➻ Är det ett lagom stort steg, inte för enkelt och inte för svårt? ➻ Gör jag det för min egen skull? ➻ Använd Livsriktning-Handlingar-Hinder. ➻ Planera steg att ta under veckan som kommer. 25

27www.livskompass.se LivsriktningHandlingarHinderAcceptera eller förändra? Arbete/skola Relationer Egen tid Fritid Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig?

28www.livskompass.se LivsriktningHandlingarHinderAcceptera eller förändra? Arbete/skola Lära mig nya saker. Vara delaktig. Att vara närvarande på lektionen. Jobbigt att koncentrera mig. Acceptera att det kommer vara jobbigt. Jag gör det för att det är viktigt för mig. Relationer Vara en god vän, vara närvarande med andra. Ringa en kompis som jag har tappat kontakten med. Tankar om att det är pinsamt och att hen inte längre vill vara min kompis. Acceptera att tankarna finns där och ringa i alla fall. Egen tid Ha tid för mig själv. Vara på mitt rum och läsa en bok. Att jag inte har tid. Har ingen bok jag vill läsa. Kan förändra, kolla upp en intressant bok. Boka in tid för mig själv. Fritid Träna. Gå på den schemalagda träningen. Känner mig tvingad. Känns jobbigt. Acceptera att det känns jobbigt och som tvång. Välja att gå för min egen skull. Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig?

28 Vad har vi undersökt idag? Summering

29 Att arbeta med till nästa träff – Öva på att leva livet fullt ut 1. a) Fortsätt lyssna på skivan med medveten närvaro. b) Öva vardagsnärvaro. 2. Ta steg i min livsriktning. (Berätta för andra vad jag vill göra.) 3. Fortsätt arbeta med Livskompassen. 4. Ta hand om min kropp. ~ Vem är jag när jag övar mellan träffarna? ~ - Undvikande Ulrika/Ulrik - Presterande Petra/Peter - Närvarande Nina/Nico

31www.livskompass.se Dag?Ungefär när?Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis 1a. CD Medveten närvaro

32www.livskompass.se 1b. Medveten närvaro, vardagssyssla Förslag: När jag duschar När jag knyter skorna När jag cyklar till/från matsalen När jag borstar tänderna Vilken vardagssyssla? När jag motionerar När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag lägger mig

33www.livskompass.se 2. Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig? LivsriktningHandlingarHinderAcceptera eller förändra?

34www.livskompass.se Vad?Ungefär när?Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis 2. Ta steg i min livsriktning

3. Min Livskompass - Fortsätt fylla i livsriktningar - Livsutrymme och balans Här ska jag lägga Livskompasserna eller ”Bull’s-Eye” så att jag kommer ihåg att fylla i två gånger/vecka.

36www.livskompass.se Vad?Ungefär när?Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis 4. Ta hand om min kropp

36 ”Allting är mycket osäkert och det är just det som lugnar mig.” - Too-Ticki i ”Trollvinter”, Tove Jansson Veckans tanke

Lycka till !!!

Planering av att öva mellan träffarna 38

Livskompassen

RELATIONER Nära Relationer Familjerelationer Vänner/socialt liv Livskompassen Fritidsaktiviteter Egen tid, andlighet Samhällsengagemang ARBETE/UTBILDNING Arbete Utbildning HÄLSA Mat Sömn Träning

Bull’s-Eye Hur har ditt liv sett ut på sistone? Arbete/ Utbildning HälsaRelationer Fritid