27 folkhögskolor Två sökande på varje plats 894 Studieförberedande folkhögskoleplatser 368 Etableringskurs.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektledarutbildning, steg 2 Öppen utbildning Vt-2010 Utbildare: Jesper Olsson Plats:
Advertisements

 " Gränsen mellan folkbildning och utbildning – något som förenar eller skiljer?" Konferensen: Samverkan och flexibilitet för livslångt lärande 2013 Folkbildningsrådet.

Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Den nya bibliotekslagen. Ny bibliotekslag Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling.
Södertörns projekt ”Introduktion Södertörn” implementerades 2010 genom samfinansiering av en gemensam introduktionsstrateg (8 kommuner och arbetsförmedling)
Folkhögskola – vad är det?
Vårdval i Stockholms län omfattar
Maha Alhaddad Studiekonsulent Härnösand 29 Sep 2011.
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
Kongress 2014 Vi utveck lar människor och industri Delfrågor i häftet Vår organisation.
Institutionen för tillämpad IT/KTH
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
Ansvar för Länsstyrelsen I samband med allvarliga händelser  vara en sammanhållande funktion  verka för att en samlad regional lägesbild sammanställs.
Handikapp&Habilitering
Hörsel och Balanskliniken
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Statistik från GSL efter avslutad intagning och återrapportering i september Intagna elever i Stockholms län.
Välkommen till Studiefrämjandets ledarintroduktion!
Tobias Hedkvist Annika Stark Arbetsmarknadsförvaltningen
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Kvalitetsutvärdering  Projekt 2002  10 skolor i Sthlm  Ordinarie verksamhet 2003  20-talet skolor rikstäckande  31 skolor 2005  39 skolor 2006 
1 Lagförslag om kompetenskrav inom IFO – håller vi måttet?
21 kommuner har lokala BUS-grupper och fyra håller på att bilda; Nykvarn, Salem, Södertälje och Sigtuna Stockholm stad redovisas separat.
Trygg och säker i hemmet
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Möte med Nackas jobb- och utbildningsexperter
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Introduktion Södertörn Huddinge, Botkyrka, Södertälje, Salem, Nynäshamn, Tyresö, Haninge, Värmdö och Arbetsförmedlingen AMO 3 Vision Nyanlända bidrar med.
Möten förändrar människor, människor förändrar världen
Vuxenutbildningen i Kristianstads kommun
Vuxenutbildning MÅLEN FÖR KOMMUNAL VUXENUTBILDNING ÄR ATT VUXNA SKA STÖDJAS OCH STIMULERAS I SITT LÄRANDE. DE SKA GES MÖJLIGHET ATT UTVECKLA SINA KUNSKAPER.
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Folkhögskola – vad är det?. Varje folkhögskola är en fri och självständig skola 150 folkhögskolor över hela landet 107 skolor drivs av folkrörelser och.
Hur skapas och mäts kvalitet i folkbildningen? Cecilia Bjursell, föreståndare, Encell, Högskolan i Jönköping Lena Lindgren, docent, Förvaltningshögskolan,
Ungdomsprojektet TD Samarbetsprojekt mellan personalutskottet, koncernstab HR och avdelning rättighet, TD-enheten.
MIA-Mobilisering Inför Arbete Ansökan Europeiska socialfonden.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Folkhögskolespåret 31 mars Dagordning 1.Folkhögskolespåret – bakgrund och nuläge 2.Folkhögskolor i Stockholms län 3.Gruppdiskussioner 4.Sammanfattning.
Projektet Inkludera mera – vi vill och vi kan! Folkhögskolor arbetar för ett mer inkluderande samhälle.
Folk i rörelse Medborgerligt engagemang i Sverige
Vård och omsorgsutbildning. Ny Gymnasieutbildning -Gy 11 Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) -Vux.
MIA-Mobilisering Inför Arbete Riktad utlysning till Samordningsförbunden Stockholms län – totalt 100 MKR - Vad betyder detta? Utlysningen har tre syften:
Strategi för folkhögskolornas arbete för en globalt hållbar utveckling. Varför? Vad? Hur? Folkbildning och vuxenutbildning som strategisk utvecklingsfaktor.
Ledsagarservice Statistik.
Tolkning av figurerna som visar
Träff med föreningar i IL Bromma 4 maj – 19.30
Välkommen till Bassängnätverket
Vägval för livslångt lärande
Filialen i Köping En del av Västerås folkhögskola, funnits sedan 2014
Folkhögskola – vad är det?
Det här är Folkbildningen i Västmanland
Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden: Bra utbud av cykelvägar   Från 5 till 20 procent år 2030 Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden:  
Vuxenutbildning 2015 sfi och sfx Nacka
Thomas Ahlskog Fil. mag. urbana studier
Särskilda statsbidrag Ekonomi och administration
154 folkhögskolor Regionägda folkhögskolor Rörelseägda folkhögskolor.
Wifi: ACC_Wireless. Lösenord:
Folkbildningens betydelse
Vuxenutbildning 2018 Grundläggande och gymnasial vux Länet totalt
Nätverksmöte rektorer IM Skaraborg 6 september 2018
Statsbidrag till studieförbund 2017
Föräldrastöd PLUS.
Fredrik Meurman, Ecoloop
Skördeutfall 2018 Stockholms län.
Vuxenutbildning 2018 sfi och sfx Nacka
Folkuniversitetet Kunskap förändrar..
Folkhögskola – vad är det?
Det kan bara du svara på. Vägen till målet finns på Ledarskapsön.
Presentationens avskrift:

27 folkhögskolor Två sökande på varje plats 894 Studieförberedande folkhögskoleplatser 368 Etableringskurs

ZEENAT ”När det är roligt blir du stark!” – Jag känner mig själv nu, efter att jag började på kursen, säger hon. JONAS ”Tjugo av tjugosex fick jobb” Jonas Sehlin läste ”Turism och reseliv” och bär med sig en tid av utveckling på egna villkor. Idag arbetar han i turismbranschen ABDI ”Jag brukar aldrig vilja sova borta…” Abdi Hassan är 22 år. Han läser Allmän kurs med högskoleprofil och bor på skolans internat NATHALIE ”Jag vill jobba med kriminella” Nathalie Huttunen går socialpedagogisk ledarutbildning som är en yrkesutbildning. Hon gillar att man utgår från deltagarnas egna berättelser i folkhögskolan

Stockholm Alma folkhögskola: Liljeholmen Birkagården: City, Fryshuset Bromma folkhögskola: Bromma Fryshusets folkhögskola: Fryshuset, Husby Hagabergs folkhögskola: Klara kyrka Kista folkhögskola: Kista Långholmens folkhögskola: Långholmen Mo Gård folkhögskola: Skärholmen Runö folkhögskola: Åkersberga: Odenplan Röda korsets folkhögskola: Skärholmen S: t Birgittas folkhögskola: Kungsträdgården Scouternas folkhögskola: Hägersten Skarpnäcks folkhögskola: Skarpnäck Skeppsholmens folkhögskola: Skeppsholmen Stadsmissionens folkhögskola: Liljeholmen Södertörns folkhögskola: Gamla stan Södra Stockholms folkhögskola: Skärholmen Ågesta folkhögskola: Älvsjö Lidingö Bosöns folkhögskola: Lidingö Botkyrka Botkyrka folkhögskola: Botkyrka Södertälje Hagabergs folkhögskola: Södertälje Botkyrka folkhögskola: Södertälje Vårdinge By folkhögskola: Mölnbo Järfälla Jakobsbergs folkhögskola: Jakobsberg Ekerö Kaggeholms folkhögskola: Ekerö Värmdö Lillsveds folkhögskola: Värmdö Solna Södertörns folkhögskola: Solna Väddö folkhögskola: Solna PRO folkhögskola: Solna Österåker Runö folkhögskola: Åkersberga Sigtuna Sigtuna folkhögskola: Sigtuna Sundbyberg Sundbybergs folkhögskola: Sundbyberg Nacka Tollare folkhögskola: Saltsjö bo Norrtälje Väddö folkhögskola: Väddö, Norrtälje Huddinge Ågesta folkhögskola: Ågesta, Älvsjö Haninge Alma folkhögskola: Haninge

Behörighetsgivande/allmänna kurser Särskilda kurser/profilkurser/yrkesinriktat Korta kurser Svenska 2 grund och gymnasiet Sfi Uppdragsutbildningar och projekt: kommun, försäkringskassa, arbetsförmedling, organisationer Statliga uppdrag: studiemotiverande folkhögskolekurser, etableringskurser Kulturarrangemang Öppen folkbildning

bidra till att utjämna utbildningsklyftor och höja bildnings- och utbildningsnivån i samhället, stödja verksamhet som bidrar till att stärka och utveckla demokratin, bidra till att göra det möjligt för en ökad mångfald människor att påverka sin livssituation och skapa engagemang att delta i samhällsutvecklingen (genom t ex politiskt, fackligt, kulturellt eller annat ideellt arbete), bidra till att bredda intresset för och delaktigheten i kulturlivet.

Folkhögskolan är en studieform för vuxna med en nedre åldersgräns på 18 år. Många folkhögskolor kan erbjuda internatboende eller kurser på distans. Folkhögskolorna har kurser på olika nivåer och med olika inriktningar. De långa kurserna varar från en termin upp till ett eller flera år. All undervisning är avgiftsfri och statligt studiestöd kan sökas. Kursdeltagarnas livserfarenhet och erfarenheter av arbets- och samhällsliv är en stor tillgång för folkhögskolans pedagogik och deltagarnas lärande.

Resultat studiemotiverande folkhögskoleplatser 72 procent har motiverats till fortsatta studier 51 procent har fått ökat självförtroende 92 procent rekommenderar sina vänner att delta i en Studiemotiverande folkhögskolekurs Antal deltagare: deltagare deltagare deltagare deltagare deltagare