Effective Sourcing Alla strategier på ett papper Häromveckan beskrev jag en metod för att korta ner kategoriplanen till ett kategorikort.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Advertisements

Effective Sourcing Kategorikort – kategoriplanen i korthet Kategoriplaner blir ibland tjocka luntor – nästan som fallstudier – med all den.
I ett globalt perspektiv växer nu många marknader snabbt och konkurrensen ökar också om kunderna. Hur bedömer du att detta påverkar.
HOPPSAN… DU HAR VISST FLYTTATS TILLBAKA I TIDEN – TIDEN FÖRE LINJALEN, MÅTTBANDET OCH TUMSTOCKEN ATT MÄTA….
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
XX kommun Kommunikationsplan.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Lösningsförslag för ABB
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Påverkansanalys Version 2 mars 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Formativt lärande.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Manual Styrande dokument.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Typiska kännetecken för instruktioner
Antikenprojekt 2017 Hjälmared folkhögskola
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Behov från intressenter Nöjda intressenter
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Artiklar Bestämd artikel.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
- Att vara personlig och beröra
Smartare möten – effektivare uppföljning
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Välkommen !.
Ersättningskollen.
Leverantörer Bas Bedömning Utvärdering Samarbete Utveckling.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Fortsättningskurs Teknisk Analys – Hitta Kursvinnare
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Kreativa verktyg och metoder
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Kontinuitetshantering
Instruktioner för tävlingsledare
Presentationens avskrift:

Effective Sourcing Alla strategier på ett papper Häromveckan beskrev jag en metod för att korta ner kategoriplanen till ett kategorikort. Den metoden bygger på att glesa ut informationen för att få fokus på det viktiga och därefter förmedla och förädla kunskapen. Men i stället för att glesa ut kan man förtäta. Med ens förändras syftet. Nu blir syftet att bygga en kunskapsdatabas, som innehåller mycket information, fast ändå på ett överblickbart sätt. På detta sätt kan man göra om abstrakta strategier till mer konkreta metoder. Metoden kallas Policy Deployment eller översatt till svenska Organisatorisk viljeinriktning. Metoden härstammar från Toyota och är nära besläktad med Demingcykeln, Kaizen och andra Leanläror. Metoden innehåller egentligen mycket mer än vad som får plats i detta inlägg och här har jag även låtit anpassa den till ett inköpssammanhang. Policy deployment (PD) går uppifrån och ner. Dvs. man börjar med att sätta sina långsiktiga mål. Dessa bryts sedan ner i årliga målsättningar, vilka sedan bryts ned i metoder, processer och resurser. Grafiskt visualiseras det som fyra listor formerade som ett kors nedan. Det här korset är ganska litet för att kunna få plats på en liten datorskärm. I praktiken kan det bli mycket större. I vänsterarmen finns företagets övergripande strategiska mål. I det här fallet har de dessutom sorterats efter fem centrala strategiområden: kvalitet, kostnader, medarbetare, kapital, leverantörer. I nästa steg, topplistan, bryts dessa mål ned i årliga mål. I höger lista finns sedan de strategiska metoder som man tänker sig att använda. I övre höger matrisfält markerar man med kryss hur strategiska mål hör ihop med strategiska metoder. Slutligen listas de olika projekten i den nedre listan. Och matrisfältet nere till höger markerar vilket projekt som använder vilka metoder. I matrisfältet nere till vänster finns en RASCI- matris (engagemangsmatris) som illustrerar vilka intressenter som berörs av de olika projekten. PD-matrisen behöver inte se ut exakt så här, utan det finns faktiskt en mängd olika varianter. Och frågan är om det någon egentligen vet hur originalet ser ut. På ett företag kan man även tillämpa en successiv nedbrytning av PD-matriserna. Man börjar på företagsnivå, bryter ner till avdelningsnivå och därefter till kategorinivå. Oavsett hur min matris slutligen ser ut blir den ett verktyg som kan sammanfatta många olika strategier på en liten yta, för att sedan förstå hur de ska realiseras. Det blir ett strategiverktyg där man successivt under lång tid kan utarbeta och förfina strategier. Men, den fungerar dåligt som brett kommunikationsverktyg. Informationen står för tätt och risken finna att man inte ser skogen för alla träd. För att kommunicera brett måste vi ånyo glesa ut – sovra – efter devisen ”mindre är mer”.

Effective Sourcing Policy Deployment – Organisatorisk viljeinriktning

Effective Sourcing Mål och strategier kan brytas ner successivt i en företagshieraki Företagsnivå Avdelningsnivå Kategorinivå