Lars Madej  Talmönster och talföljder  Funktioner.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Meningsbyggnad.
Advertisements

Linjära funktioner & ekvationssystem – Ma B
ETT SÄTT ATT BESKRIVA VERKLIGHETENS SITUATIONER MED MATEMATIK
Talföljder formler och summor
MaB: Andragradsfunktioner
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
Populärt brukar algebra ibland kallas för bokstavsräkning
Från mönster till algebra
Matematik med föräldrar
void hittaMax(int tal[], int antal, int *pmax) { int i; ??=tal[0]; for(i=1;i??) ??=tal[i]; } int main() { int v[]={1,2,3,4,2}; int.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Algebra Kap 4 Mål: Lösa ekvationer
Numeriska beräkningar i Naturvetenskap och Teknik
Funktioner och programorganisation
Föreläsning 2 21 jan 2008.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
De fundamentala datatyperna
Komplexa tal inför Laborationerna
Växjö 21 april -04Språk & logik: Kontextfria grammatiker1 DAB760: Språk och logik 21/4: Kontextfria 10-12grammatiker Leif Grönqvist
Grundläggande programmering
Betyg och förmågor.
Ett arbetsområde om poesi
MaB: Andragradsekvationer
Programmering B PHP Lektion 2
Algebraiska uttryck Matematik 1.
Algebra och ekvationer
Beräkna en ekvation (metod 1)
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Kap 1 - Algebra och funktioner
Ekvationer Det är inte så svårt?.
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
Formell logik Kapitel 9 Robin Stenwall Lunds universitet.
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
Instruktioner Hur man skriver.
A 2 +b 2 =c 2 Varför var Pythagoras vegetarian?.
Satslogik, forts. DAA701/716 Leif Grönqvist 5:e mars, 2003.
Några allmänna räkneregler för sannolikheter
Växjö 14 april -04Språk & logik: Finita automater1 DAB760: Språk och logik 14/4:Finita automater Leif Grönqvist Växjö Universitet.
Att räkna med bokstäver
Satsbegreppet. Begreppen mening och sats På svenska talar man ofta om meningar och satser, men på tyska finns inte begreppet mening. På svenska används.
Vad är slöserier? Sådant vi gör som inte skapar något värde direkt eller indirekt för dem och det som vi är till för.
K9: sid. 1 Kapitel 9 Phillipskurvan, jämviktsarbetslösheten och inflationen   IDAG:   Arbetslöshet, priser och inflation.   Phillips-kurvan – en.
Manada.se Förändringshastighet och derivator. Förklara och använda begreppet lutning ändringskvot manada.se.
”Algebra är Människiornes Förstånds helige Pröfwosteen så at then som thenna Konst wäl förståår kan sig försäkra at intet skall förekomma thet han icke.
 Viktig förberedelse för mer avancerad problemlösning  Verktyg för att underlätta beräkningar  Och jo, man har nytta av algebra, men ofta arbetar vi.
Samband och förändring. Delen i procent Finns två metoder. Antingen räknar man först 1 % (genom att dividera med 100) och multiplicerar till den procenten.
Manada.se Algebra och funktioner. 1.1 Algebra och polynom Förkunskaper: Grundläggande algebra Konjugatregeln och kvadreringsreglerna Andragradsekvationer.
Manada.se Kapitel 6 Linjära och exponentiella modeller.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
Manada.se Geometrisk summa och linjär optimering.
Kajsa Bråting  H. Sollervall: Tal och de fyra räknesätten, Studentlitteratur.
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.
Lite matterepetition Räknesätten, bråk, förkorta, parenteser
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Populärt brukar algebra ibland kallas för bokstavsräkning
Kap 1 - Algebra och funktioner
Populärt brukar algebra ibland kallas för bokstavsräkning
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Lektion om samband.
En kort introduktion Göran Brante
Novellanalys.
X Matte-Doobidoo Kap 2 - Innehåller även begrepp från kap 1.
Grammatisk terminologi I
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
EKVATIONER OCH FORMLER
Kap 1 - Algebra och funktioner
Digitala tal och Boolesk algebra
Algebra och icke-linjära modeller
Presentationens avskrift:

Lars Madej

 Talmönster och talföljder  Funktioner

 Mönster: regelbundenhet, återkommande drag  Talföljd: en mängd med tal som följer på varandra Exempelvis: 0, 1, 2, 3, 4, 5 0, 2, 4, 6, 8, 10 3, 8, 7, 23, 19, 4, 2  Talföljder kan vara ändliga som i exemplen ovan. Talföljder kan också vara oändliga, vilket markeras med … Exempelvis0, 2, 4, 6, 8, 10, …

 Två intressanta typer av talföljder som är relevanta för skolan är aritmetiska och geometriska talföljder.  Här kan vi relativt enkelt urskilja mönster.  I kurslitteraturen finns fler talföljder med olika mönster, t.ex. kvadratiska

 En bra början är ofta att beskriva talföljden retoriskt (dvs med ord) för sig själv.  Talföljder kan beskrivas med två typer av formler: rekursiva formler och allmänna formler. ◦ Den rekursiva formeln beskriver sambandet mellan ett tal och de föregående talen. Det kan vara flera föregående tal, men oftast är det talet innan. (Minnestips: ”re-” betyder tillbaka, åter. Jfr ”retur” ”recycling” ”reverse”) ◦ Den allmänna formeln (även kallad generell formel) beskriver samtliga n stycken tal i en talföljd.

 Skriv de nästa fyra talen i talserierna a)0,2 0,5 0,8 1,1 … b)1,9 1,7 1,5 1,3 … c)0,2 0,4 0,6 … d)5,8 5,2 4,6 …  Skapa både en rekursiv och en allmän formel för talföljderna ovan.

 Är alla talföljder aritmetiska eller geometriska? ◦ Nej, många av de talföljder vi stöter på i t ex läroböcker är varken eller.  Kan alla talföljder beskrivas med en allmän formel eller en rekursiv formel? ◦ Nej, ibland går det inte och ibland är det svårt att bestämma dem.  Det måste du komma ihåg när du konstruerar egna uppgifter.

 Sambandet mellan mängderna X och Y i Exempel 2 definieras av formeln Y = X 2.  X brukar kallas för definitionsmängd och Y målmängd.  Exempel 2

 För att ett samband ska vara en funktion får ett tal i definitionsmängden (X) kopplas till ett och endast ett tal i målmängden (Y).  X=1 ger två olika Y. ◦ Ej en funktion!

 Ekvationer och formler ◦ y = 2x + 1 ◦ y = x 2  Retorisk form ◦ Tag ett tal. Multiplicera med 2. Addera 1. ◦ Tag ett tal. Multiplicera det med sig självt.

xy xy Tabeller

 Punkter och grafer i koordinatsystem

 Ett tal i en ekvation av första graden  Flera tal, till exempel i en andragradsekvation  Oändligt många tal i en olikhet  Vilket tal som helst vid omskrivning av ett uttryck  Vilket tal som helst i funktionsuttryck (det ena beror på det andra)  Men i geometrin kan AB vara sträckan AB och inte produkten AB som i algebran.

 Tolkning av bokstäver ◦ De betraktar inte bokstaven som ett generellt tal utan som ett bestämt tal, olika bokstäver betyder olika tal. ◦ Elever som accepterar att bokstäver betyder tal, kan ändå behandla dem som enheter istället för kvantiteter. Detta märks då elever inte tolkar bokstäverna utan bara knuffar ihop dem (eller tar bort dem); 2a + 3b får eleven till 5ab, 3a - a fås till 3. ◦ Elever förvirras av att bokstäver kan vara enheter och förkortningar men samtidigt en variabel. Uppgift a – variabeln a, förkortningen m för meter – variabeln m.

 Den formella metoden ◦ Problem med att uttrycka den metod de använder, delvis beroende på att de aldrig säger explicit vilka procedurer de använder sig av. ◦ De procedurer som barn använder för att lösa aritmetiska uppgifter är ofta av en informell karaktär som är svårt att uttrycka med symboler. ◦ Procedurerna kan vara så kontextberoende att de är svåra att överföra till andra uppgifter, eller så måste uppgiften läsas för att kunna tolka notationen. ◦ Matematik ses som ett empiriskt ämne som alltid leder fram till ett svar (då i form av ett numeriskt tal).

 Tolkning av bokstäver ◦ De betraktar inte bokstaven som ett generellt tal utan som ett bestämt tal, olika bokstäver betyder olika tal. ◦ Elever som accepterar att bokstäver betyder tal, kan ändå behandla dem som enheter istället för kvantiteter. Detta märks då elever inte tolkar bokstäverna utan bara knuffar ihop dem (eller tar bort dem); 2a + 3b får eleven till 5ab, 3a - a fås till 3. ◦ Elever förvirras av att bokstäver kan vara enheter och förkortningar men samtidigt en variabel. Uppgift a – variabeln a, förkortningen m för meter – variabeln m.

 Förståelse av notationer/konventioner ◦ Elever vill ha ett svar, ”a + 4” är inte ett svar utan en summa man skall göra något med. Elever kan då låta bli att svara, hitta på ett värde eller uppfinna en egen regel; a4 eller 4a. ◦ Elever struntar i parenteser (eftersom problemets kontext bestämmer ordningen av operationerna), saknas kontext utförs operationer från vänster till höger, eller tror att samma värde fås, oberoende av ordningen på operationerna. ◦ Notationsförvirring, 4y kan betyda ”4 stycken olika y” (dvs inte ”fyra gånger y”) eller 4+y

 Talmönster och talföljder ◦ Aritmetisk talföljd ◦ Geometrisk talföljd ◦ Allmänna och rekursiva formler ◦ Retoriska och algebraiska formler  Begrepp: uttryck, formel, ekvation, funktion  Fyra sätt att beskriva en funktion ◦ Retoriskt, formel, tabell, graf  Olika betydelser av en symbol  Likamedtecknets betydelse