Verksamhetsrapport 2016 Verksamhet xx - medarbetare Svarsfrekvens Verksamhet xx 100% (100 svarande/100 mottagare) Svarsfrekvens AcadeMedia totalt 76% (6103.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
IT-Gymnasiet - elever ITG Göteborg
Advertisements

Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2011 Totalt.
Medarbetarundersökning hösten 2013 Haparanda stad totalt
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
Järfälla, Lidingö, Sigtuna, Solna, Upplands Bro
Vara kommun Förskole undersökning 2013 Presentation Om undersökningen Svarsfrekvens Nöjd Förskole Index (NFI) Resultat –Förskola/Dagbarnvårdare –Flicka/Pojke.
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2011 Socialförvaltningen.
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2011 HTFAB.
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
Montessori Elefanten Sigtuna kommun Skolundersökning 2013 Föräldrar förskola Antal svar för aktuell förskola: 15 st. Svarsfrekvens: 94 procent Antal svar.
Svenska Friidrottsförbundet Elevenkät 2013 Friidrott Umeå RIG Antal svar:20.
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2012 Socialförvaltningen.
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2011 Chef/Medarbetare.
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
Vara kommun Förskole undersökning Frejgårdens förskola 2013.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Haparanda stad Medarbetarundersökning hösten 2012 Totalt.
Haparanda stad Invånarenkät 2015 Haparanda stad – Invånarenkät
Verksamhetsrapport 2016 Verksamhet xx - elever Svarsfrekvens Verksamhet xx 100% (1000 svarande/1000 mottagare) Svarsfrekvens AcadeMedia gymnasium 100%
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Stockholm stad Familjedaghem 2014 Gustafsson, Christina Maria Farsta stadsdel.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Skarpnäck stadsdel.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Medarbetarundersökning 2016
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Vallbergaskolan
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Våxtorpsskolan
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Mellbystrandsskolan
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Glänningeskolan
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Knäredsskolan
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Genevadsskolan
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Ahlaskolan
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Veingeskolan
Demo - chefsrapport Medarbetarundersökning Mitt ledarskap
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Presentationens avskrift:

Verksamhetsrapport 2016 Verksamhet xx - medarbetare Svarsfrekvens Verksamhet xx 100% (100 svarande/100 mottagare) Svarsfrekvens AcadeMedia totalt 76% (6103 svarande/7992 mottagare)

Innehåll Om undersökningen Resultat NöjdMedarbetarIndex (NMI) Engagemang Ledarindex Attraktivitet Index per frågeområde Resultat per fråga Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport2 Korrelationsanalys

Om undersökningen Undersökningen har genomförts av samtliga verksamheter inom AcadeMedia. Metoden som använts har varit webblänk via mail. Totalt genomfördes tre påminnelser till de som inte svarat. Undersökningen genomfördes 18 januari - 7 februari år Undersökningen genomfördes av Markör Marknad & Kommunikation AB (Peter Linsér ). Ändringar i frågor Frågorna i området Organisatorisk effektivitet har omformulerats, vid jämförelser med tidigare år bör detta tas hänsyn till. Tidigare års indexvärden för områdena ”Organisatorisk effektivitet”, ”Påverkansmöjligheter” och ”Hälsa och välbefinnande” har räknats om och baseras nu på de frågor som ingår i årets undersökning. Ett nytt frågeområde har lagts till som behandlar hur uppföljningen av tidigare års medarbetarundersökning används, ingen indexberäkning görs för detta frågeområde. Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport3

Resultat övergripande index NMI, Ledarindex, Engagemang och Attraktivitet 4Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport

Förklaring av index Alla index har beräknats som ett medelvärde av samtliga svar (1-10) för de frågor som ingår inom respektive område och medelvärdet har sedan indexerats Index för respektive frågeområde baseras på samtliga frågor inom respektive område om inget annat anges. Som exempel baseras NöjdMedarbetarIndex (NMI) på tre frågorna nedan som besvarats på en 10-gradig skala: Om du tänker på din arbetsplats i sin helhet. Hur nöjd är du med den? Skala: Inte alls nöjd – I högsta grad nöjd Är din arbetsplats lika bra som du hoppades att den skulle vara? Skala: Inte alls så bra som jag hoppades – Bättre än jag hoppades Tänk dig en perfekt arbetsplats. Hur nära en sådan arbetsplats är din arbetsplats? Skala: Mycket långt ifrån – Mycket nära Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport5

Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport6 NöjdMedarbetarIndex (NMI) Ledning (Ledarindex) EngagemangAttraktivitet

Resultat övergripande index per enhet Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport7

Index per frågeområde Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport8

NöjdMedarbetarIndex (NMI) Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport9

Ledning (Ledarindex) Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport10

Engagemang Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport11

Attraktivitet Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport12

Organisatorisk effektivitet Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport13

Påverkansmöjligheter Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport14

Mångfald och likabehandling Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport15

Medarbetarsamtal Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport16

Lönesättning och villkor Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport17

Krav i arbetet Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport18

Hälsa och välbefinnande Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport19

Fysisk arbetsmiljö Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport20

Arbetsrelaterad ohälsa Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport21

Resultat per fråga Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport22

Förklaring av diagram Alla frågor har besvarats på en 10-gradig skala (1 = Instämmer inte alls, 10 = Instämmer helt). Det har också funnits möjlighet för respondenten att svara ”Vet ej”. Resultat beräknas som andelen nöjda, dvs. andelen (%) som angett alternativen 7-10 på en 10-gradig skala. Resultat beräknas exklusive ”vet ej-svar” vilket innebär att summan av betygen 1-4, 5-6 och 7-10 uppgår till 100% (obs, avrundningar kan förekomma). Medelvärdet per fråga beräknas som ett medelvärde av samtliga svar som avgivits på den aktuella frågan (exklusive ”Vet ej”, som redovisas separat). OBS! Inga resultat redovisas för grupper om mindre än fem personer. Resultat redovisas inte heller för frågor som mindre än fem personer besvarat (ex. följdfrågor och frågor som enbart ställs till vissa personalkategorier) om inget annat anges. Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport23

NöjdMedarbetarIndex (NMI) Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport24

Ledning (Ledarindex) Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport25

Engagemang Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport26

Attraktivitet Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport27

Organisatorisk effektivitet Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport28

Påverkansmöjligheter Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport29

Mångfald och likabehandling Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport30

Medarbetarsamtal Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport31

Lönesättning och villkor Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport32

Krav i arbetet Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport33

Hälsa och välbefinnande Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport34

Fysisk arbetsmiljö Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport35

Arbetsrelaterad ohälsa Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport36

Hot och våld Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport37 Resultaten redovisas enbart om minst 50 medarbetare har besvarat frågan

Nedvärderande beteenden Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport38 Resultaten redovisas enbart om minst 50 medarbetare har besvarat frågan

Stöd vid hot, våld och nedvärderande beteenden Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport39

Uppföljning av medarbetarundersökningen Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport40 Resultaten redovisas enbart om minst 5 medarbetare/chefer har besvarat frågan

Frågor för jämförelse mot kundundersökning Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport41

Frågor för jämförelse mot kundundersökning Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport42

Korrelationsanalys På nästa sida redovisas en tabell över de frågor som starkast samvarierar (korrelerar) med medarbetarnas vilja att rekommendera sin arbetsplats till andra (”Jag kan rekommendera min arbetsplats till andra”) Korrelationer över 0,4 betraktas som starka. Ju högre korrelation desto starkare samvariation Tabellen visar även andelen medarbetare som besvarat respektive påstående med betyget 7-10 på den 10-gradiga skalan Korrelation är ett begrepp inom statistik som anger styrkan av ett samband mellan två variabler. Korrelationen uttrycks som ett värde mellan 1 och -1, där 0 anger inget samband, 1 anger maximalt positivt samband och -1 anger maximalt negativt samband. För att ta ett exempel, säg att vi vill uttrycka sambandet mellan rikedom och lycka, och att vi har lyckats mäta dessa företeelser i en numerisk skala. En stark positiv korrelation, till exempel 0,9, betyder då att ju rikare man är, desto lyckligare är man. En stark negativ korrelation, som -0,9, betyder i stället att ju rikare man är, desto mindre lycklig är man. En korrelation på eller nära 0 betyder att det inte finns något linjärt samband mellan de två variablerna. En korrelation säger ingenting om orsakssamband, eller kausalitet. I det ovan nämnda exemplet säger en stark positiv korrelation alltså inte att man är lycklig på grund av att man är rik. Det kan lika gärna vara så att man är rik på grund av att man är lycklig, eller att en tredje variabel (till exempel social bakgrund) orsakar både lycka och rikedom. Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport43

Korrelationsanalys för medarbetarnas vilja att rekommendera Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport44