Allergisamordning i Stockholms Län Marina Jonsson Allergisamordnare, Barnsjuksköterska Centrum för Arbets- och Miljömedicin

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PATIENTUTBILDNING Patientundervisning vid ordination av adrenalinpenna
Advertisements

Allergisk rinit i primärvård -behandling och lite utredning
Av förskolan, grundskolan och särskolan i Jönköpingskommun.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Bilder från rapporten: Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten 2008/2009 Annika Nordstrand utredare folkhälsa Norrbottens läns landsting
Barnallergiårets mål Ökade kunskaper och insikter
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Målområde 10: Goda matvanor och säkra livsmedel Trender och förändringar Ammade barn vid 4 och 6 månaders ålder: Variationerna i amningsfrekvens är stora.
Barn som anhöriga till föräldrar med missbruk m.m.
PRIO- dialog Psykisk ohälsa Ur primärvårdens perspektiv i VGR
Rökfria skolgårdar – ett gemensamt uppdrag
Tillsyn över tobakslagen
Rökning som hälsoproblem
”Allergiprevention i nytt ljus” Rökningens betydelse Eva Lannerö M.D., Ph.D. Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge.
Tobaksenheten Presentation av tobaksenheten.
Nämndplan 2015.
Astma och allergier – effekter av miljön?
Barnallergiåret Alla barn har rätt till ett friskare liv Utanförskap p g a av kronisk sjukdom förvärras kraftigt när omgivningen saknar kunskap.
Kemikaliesmarta förskolor. Kemikaliebanta för en giftfri förskola Under genomfördes projektet ”Kemikaliebanta för en giftfri vardag” Två olika.
Vad säger lagen? Rökfri skola och skolgård – 2 § p 1 tobakslagen Rökning är förbjuden i lokaler som är avsedda för barnomsorg, skolverksamhet eller annan.
Brukarenkät Tillfrågade grupper och svarsfrekvens Föräldrar i familjedaghem (35% svar) Föräldrar i förskola (74% svar) Föräldrar i förskoleklass.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Skarpnäck stadsdel.
Din klass I varje klass har i genomsnitt: 3 astma 4 allergisk snuva
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Rökfria miljöer - skolan
Den allergiska marschen – från spädbarn till vuxen
Barnkonventionen i förskolan
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Rökfria skolgårdar – ett gemensamt uppdrag
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Feber hos barn.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Presentationens avskrift:

Allergisamordning i Stockholms Län Marina Jonsson Allergisamordnare, Barnsjuksköterska Centrum för Arbets- och Miljömedicin

Allergisamordning Bedriva allergipreventivt arbete genom förebyggande verksamhet både till medborgare som har en allergi och även till de som kan ha risk att bli allergisk Utbildning, seminarier, nätverk, kommuner, sprida kunskap från forskning (Bamse), miljöhälsorapporter Skolan och förskolans personal, Miljö- och Hälsoskyddsinspektörer, Hälso- och sjukvårdspersonal, skolsköterskor

Allergi i förskola och skola

Miljöhälsorapport 2013 Genomgång av forskningsresultat + enkät Enkät till föräldrar till barn: –8 månader –4 år –12 år Ca svar Jämförelse med resultat från 2003 Regional rapport: HR_Stockholm_2013.pdf Nationell rapport: 13.pdf

Allergisjukdomar- en folksjukdom hos barn och ungdomar Astma hos 4-åringar och 12-åringar mellan år :  Hos 4-åringar har astma ökat från 6,1 till 9,5%  Hos 12-åringar har astma ökat från 6,4% till 8,9%  Vanligare hos pojkar  Förekomst av astma är högre bland barn till föräldrar med lägre utbildningsnivå Källa: Miljöhälsorapport

Läkardiagnostiserad astma Astma fortsätter att öka i alla åldersgrupper

Regionala Miljöhälsorapporten år8 år12 år16 år Astma8,29,96,98,07,18,48,5 Hösnuva3,12,37,16,87,713,716 Böjveckseksem8,97,1 8,66,18,25,0 Födoämnesallergi4,45,05,48,44,68,48,1 Något av ovan

Rapport om allergi och miljö i förskolan och skolan (mars 2013)  Rapporten är framtagen av socialstyrelsen i uppdrag av regeringen  Den visar på en rad brister i rutiner, kompetens och kontinuitet: – Utbildning och kommunikation –inomhusmiljön –utomhusmiljön –mathantering –idrott –ansvarsfördelning

Brist på kunskap Rektorer och förskolechefer har ett ansvar för att miljön är trygg för barnen men har ofta otillräcklig kunskap för att se till att rätt åtgärder sätts in Lokalvårdare och fastighetsskötare saknar ofta kunskap hur städningen bör utföras och hur ventilationsanläggningar bör underhållas Socialstyrelsen rapport Allergi i förskola och skola 2013

Brist på kunskap Lärare och förskole pedagoger har ofta otillräckliga kunskaper för att göra vardagliga anpassningar till barn med allergier och är ofta osäkra när det gäller att tolka tecken på besvär och ge hjälp vid medicinering Kunskap om födoämnesöverkänslighet och specialkost bland kökspersonal är låg. Detta ökar risken för förväxlingar. Det händer också att barns födoämnesallergi ifrågasatts Socialstyrelsen 2013

Oklara ansvarsförhållanden Idag finns ingen myndighet som har en sammanhållande överblick och ansvar -Det övergripande förebyggande allergiarbetet i skolan -Lokaler, städning, ventilation -Skolcafé -Socialstyrelsen 2013

Inomhusmiljö Många lokaler uppfyller inte de regler som finns i inomhusmiljön -Ventilation -Fuktskador -Städning -Socialstyrelsens rapport 2013 Allergi i skolan och förskolan

Försämrade lokaler och städning Lokaler har blivit sämre i förskolor och skolor Underhållet är eftersatt Vanligare med fukt – och mögelskador Städningen har blivit sämre (kvalitetens styrs ej vid upphandlingar utan kostnaden) Skollokaler blir allt mer lik hemmiljöer (myshörnor, dammsamlade mm Socialstyrelsen rapport allergi förskola och skola 2013

Skolan Sveriges största arbetsplats! Arbetsmiljölagen gäller för dem också!

Bristande kommunikation och samverkan Det saknas rutiner för hur informationsöverföring och kommunikation mellan elevhälsa, skola, barn och föräldrar ska gå till vid allergisjukdomar Även mellan kommunernas olika förvaltningar och nämnder tex mellan utbildningsförvaltningen och miljö och hälso- skyddsnämnden (lokaler, ventilation och upphandling av städning) Socialstyreslens rapport allergi i skola och förskola 2013

Föräldrar till barn med astma Frustrationer  Att inte bli trodda av personalen i förskolan och skolan  Att inte alltid barnens symtom togs på allvar  Ibland glömde personalen att ge mediciner  Att inte bli lystnad på när de ville ha förändringar gjorda Förväntningar  Ökad förståelse att barn med astma har andra behov än barn utan astma  Skolorganisationen måste anpassas till barn med astma  De ville att förskole och skolpersonalen hade mer kunskap om astma och ge mediciner när det behövdes. Jonsson et al, Journal of asthma Experiences of living with asthma – a focus group study with adolescents and parents of children with asthma

Särlösningar pekar ut De anpassningar som görs skapar ofta särlösningar för enskilda barn med allergi. De särskiljer, pekar ut och stigmatiserar Generella lösningar bör väljas -Städning är så bra att alla mår bra -Regler för starka parfymer och irriterande kemikalier -Socialstyrelsen rapport 2013 allergi i skolan och förskolan

Pälsdjur Pälsdjurshalter ger besvär hos pälsdjursallergiska barn Minska tillförseln genom olika grupperingar eller använda skolkläder Vid normenlig luftomsättning, mindre dammsamlade föremål och frekvent städning är halterna lägre Socialstyrelsen 2013

En studie om skolbarn med astma visade att… …barn med kattallergi och astma och som gick i klasser med många kattägare… –hade 3% sämre lungfunktion –ökade kortisondosen 17% –använde dubbelt så mycket luftrörsvidgande mediciner …efter skolstart jämfört med innan 1 Almqvist et al. 2001

Vilka råd kan ges Vi utsätts för allergen överallt (skolan, förskolan, kollektivtrafik, affärer m.m.). Allergener förs mellan olika miljöer, ansamlas och är svåra att ”städa bort”  Undvik dammsamlande föremål och textilier, underlätta städningen genom att plocka undan  Skåp istället för hyllor  Informera barn och föräldrar att inte gosa med sina djur innan skolan (och byt gärna strumpor varje dag!)  Förbjud ridkläder i skolan!  Känsliga barn ska inte sitta bredvid djurägare  Speciallösningar endast i undantagsfall  Känsligheten är mycket individuell, det finns inget gränsvärde! Minska tillförseln av allergener till skolan!

Hur påverkas pollenallergiska barn i förskola och skola?  Skolresultat och koncentrationsförmågan påverkas under pollensäsong  De får sämre sömn och är trötta på dagarna  Känsla av nedstämdhet och minskad tro på framtiden  Har lika påverkad livskvalitet som barn med diabetes och epilepsi  Orkar inte vara ute och leka med sina kompisar kan leda till stillasittande Kiotseridis et al. Juni 2013

Råd under pollensäsongen  Undvik att ha öppet fönster i klassrummet  Tänk på att alla kläder innehåller pollen efter utevistelse  Pollenallergiska barn bör kunna stanna inomhus under dagar med mycket pollen i luften – Viktigt att tänka på vid idrottslektioner och lek/aktiviteter utomhus  Undvik att sitta i gräs om man har gräsallergi, undvik gräsklippning under skoltid  Under pollensäsongen kan pollenallergiker vara särskilt känsliga även för andra annat, som dofter, damm (allergener)

Ytterligare råd  Beakta allergiaspekten vid planering av den gröna miljön i och strax utanför skolan/förskolan  Plocka inte in ris eller kvistar från lövträd  Var medveten om korsreaktioner mellan t.ex. pollen och födoämnen  Använd krukväxter med gröna blad, ex. ampellilja, men tänk på att…  …det finns allergiframkallande växter, t.ex. benjaminfikus, julstjärna, s:t paula, hyacinter  …jorden kan innehålla bl.a. mögelsporer

Korsreaktioner med födoämnen  Lövträd: Hasselnöt, jordnöt, alla stenfrukter och kärnfrukter (äpple, päron, persika etc), kiwi, morot och potatis  Gråbopollen: selleri, persilja, koriander, kamomill  Baljväxter: Ärter, bönor, linser, sojaböna, jordnöt, lakrits  Timotej: Vete

Luftföroreningar Luftföroreningar utomhus vid förskolor och skolor kan ge besvär från nedre luftvägar speciellt hos barn med astma Spädbarn som utsätts för luftföroreningar från vägtrafiken riskerar försämrad lungfunktion i skolåldern Sambanden var särskilt starka för barn med allergi och pojkar liksom barn med astma Schultz E et al. Traffic-related Air Pollution and Lung Function in Children at 8 Years of Age. Am J Respir Care Med. 2012; 186 pp

Tobaksrök Exponering för andras tobaksrök kan ge akuta och kroniska luftvägseffekter Tobaksrökning är förbjuden i svenska skolor och förskolor både inomhus och i närområdet utomhus men det finns brister I en undersökning angav 73% av eleverna att det förekommer rökning på skolgården Socialstyrelsen allergi och miljö 2013

Förekomst av tobaksanvändning under graviditeten Mammor till 8 månader gamla barn tillfrågades 6,6% av mammorna använde cigaretter, snus eller nikotinersättning under graviditeten Minskning från 12% 2003 Källa: Miljöhälsorapport 2013

Förebyggande råd  Samband mellan moderns rökning under graviditeten och astmaliknande pipande och väsande andning hos barnet Lannerö et al 2008  Mödrars rökning under graviditet ökar risken för astma hos skolbarn. Detta gäller även mödrar som rökt i början av graviditeten Neuman, Bergström et al 2012

Förekomst av rökning 5% pojkar och 15% flickor röker vid 16 år Ungdomar med eller utan astma röker lika mycket som ungdomar utan astma Rökning var vanligare bland ungdomar vars föräldrar röker 25% jämfört med 9% hos icke rökande föräldrar Hellberg et al, 2013 Asthma and smoking habits among adolescents in Bamse cohort, a gender perspective

Tobak  Kunskap om tobakslagen  Tobakslag (1993:581)  Röklukt i kläder, hår och andedräkt kan ge besvär  Rökfri arbetstid

Mat Idag finns riktlinjer för rutiner på skolor och förskolor att erbjuda anpassad kost Brister i dessa rutiner kan ge upphov till akuta födoämnesreaktioner som kräver sjukhusvård och skapar oro och otrygghet Brister i rutiner kring servering och rengöring finns, hålla isär kärl och ytor för den anpassade kosten Socialstyrelsen allergi och miljö i skola och förskola

>90 % av födoämnesallergier hos barn kommer från 6 födoämnen  Mjölk  Ägg  Fisk  Soja  Jordnöt  Vete

Barn under 1 år:mjölk, ägg (fisk) Äldre barn: jordnötter, nötter, skaldjur, ev soja Födoämnen som kan ge livshotande allergiska reaktioner: mjölk, ägg, nötter, jordnötter och soja Födoämnesallergi Specificerade symtom från luftvägar, hud eller mage eller tarm vid intag av födoämnen (diagnos ska ställas av läkare)

Förbud mot nötter, mandel och jordnöt i skolorna  Inom kommunen kan beslut tas  Hålla skolan ren från nöt, jordnöt, mandel, sesamfrö och mandel  Undvika olyckstillbud med risk för allvarliga allergiska reaktioner  Det finns en risk för sammanblandning av nötter, jordnöt och mandel därför bör alla dessa inkluderas  Förbudet ska gälla utflykter, föräldrafika, disco, personalens kaffebröd

Skolan/förskolan skall anmäla om fel mat serveras  Enl. livsmedelsverkets regler ska incidenter där ett barn serveras mat det inte tål anmälas till miljö- och hälsoskyddsnämnden och vidare till livsmedelsverket  Om det rör sig om ett allvarligt tillbud som lett till att barnet behövt söka Hälso- och sjukvården ska det anmälas till Arbetsmiljöverket

Ansvar/tillsyn/kontroll ObjektAnsvarTillsyn/kontrollVägledning Lokaler i skolaRektor, huvudman, fastighetsägare Miljö och Hälsoskyddsnämnd, Arbetsmiljöverket Skolinspektionen Socialstyrelsen, Arbetsmiljöverket Skolverket Lokaler i förskola/fritidshem Rektor, förskolechef, fastighetsägare, huvudman Miljö och Hälsoskyddsnämnd Arbetsmiljöverket Skolinspektionen Socialstyrelsen skolverket Måltider i skolaLivsmedelsföretaga re, rektor, huvudman Miljö och Hälsoskyddsnämnd Skolinspektionen Livsmedelsverket Skolverket Måltider i förskolaLivsmedelsföretaga re, förskolechef, huvudman Miljö och Hälsoskyddsnämnd skolinspektionen Livsmedelsverket skolverket TobaksrökningRektor, huvudman, förskolechef Arbetsmiljöverket (skolor) Miljö och Hälsoskyddsnämnden (förskolor Arbetsmiljöverket(s kolor) Folkhälsoinstitutet (förskolor)

Öka kunskap kring allergi-sjukdomar ute i kommunerna En kommun förskolor och skolor Sex tillfällen 235 deltog från 15 skolor och 27 förskolor Seminarier, allergier förekomst, symtom på allergier hur man hanterar allergiska sjukdomar, pollen och pälsdjursallergi, inomhusmiljö och allergironden

Vår utvärdering Mer kunskap kring födoämnesallergier Mer kring hur man hanterar allergiska reaktioner och mediciner Mindre om inomhusmiljön för de kan inte påverka den Mindre om statistik och forskning 46% utförde allergirond i någon form Vänder vi oss till fel målgrupp?

Utvärdering från kommunen Viktigt att medvetandegöra att arbetsmiljön är viktig Nöjda Viktigt att personalen som arbetar direkt med barnen går dessa utbildningar och får en grund att arbeta vidare med Kan detta minska antalet incidenter?

Åtgärder Öka kunskap Införa allergironder Samarbete Vägledning

Ha barnen i fokus  Barn behöver trots sin allergi få känna att de kan vara som alla andra barn

Stort Tack! Ser fram emot fortsatt samarbete! Marina Jonsson Allergisamordnare, Barnsjuksköterska