Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Advertisements

Lär dig trafikreglerna
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Använd bilbälte även i lastbilen
Trafikolyckor, personbil
Trygg mopedkörning Trafikskyddet, Kommunikationsministeriet, Trafiksäkerhetsverket Trafi, Trafikverket, Polisen och Trafikförsäkringscentralen 2011.
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Mopeden smart transportmedel eller farligt fordon?
Regionalt mobilitetskontor i Kalmar län & Exempel på genomförda & pågående projekt.
Sara Eklund, Lagersbergsskolan, Eskilstuna –
Ökad trygghet för bussresenärer och bussförare i Örnsköldsviks kommun
Effektsamband för cyklister
Sänk farten! Ett snabbt sätt att rädda liv
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
B (personbil) - olycksstatistik
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
Motorcyklisters attityder och beteende
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
Attitydundersökning TQ - Trafikintelligens April 2014
Barnens trafiksäkerhet Nollvision Säkerhet nu Barn som väganvändare Det går att påverka barnens säkerhet Skyddsanordningar för barn.
Cykelställ.
Föreläsning 4 Karosseri och påbyggnader
=.
Cykelutredningen Per Öhgren 1. Cykelutredningen Ökad och säkrare cykling – en översyn av regler ur ett cykelperspektiv (SOU 2012:70) Utredare: Kent Johansson.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Allvarlig skada för oskyddade i singelolyckor Simon Sternlund
Friktion- viktigaste funktion för trafiksäkerhet Bristande friktion bidragande faktor i 10 % av alla MC-olyckor på torr väg. Källa: STRADA Grus i 12 %
Teknikprojekt - mopedväg Gjord av Linda Forslen Lindström Linda Gustafsson Ellinor Gustavsson.
Lars-Erik Lundin Trafikplanerare cykel
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
Välkomna Bakgrund Vad ska vi förhålla oss till?  Attraktiv stadsmiljö  Affärs- /Näringslivsverksamhet  Trafiksäkerhet  Cyklister  Gående.
Ramla snubbla halka. Sjukhusrapporterade skadade år
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 15 augusti 188 omkomna mot 199 (2011) Jan - juli oförändrat i personbil, färre.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 13 juni 116 omkomna mot 128 (2011) Jan - maj oförändrat i personbil, färre mc.
Tommie Vesterlund Ansvarig trygghet och säkerhet Trafiksäkerhet - en ljuv musik?
Moped klass 2.
Stockholm – en ledande cykelstad Budgetsatsningar 2016 Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP) På väg mot.
1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.
Nya svenskar i trafiken Kunskap om: Utlandsföddas mobilitet och resvanor i svensk trafikmiljö Utlandsföddas trafiksäkerhet – olycksinblandning, attityder,
Gymnasieungdomars syn på förarlösa fordon Henriette Wallén Warner.
EXTREMT BETEENDE I TRAFIKEN Maria Nordqvist Tylösandsseminariet 2016.
Så skyddar du barn i bil Illustrationerna är bl.a. hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm och ur Trafikverkets.
Samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur..
Parkeringsstrategi Stockholm Januari Vilka är Sveriges MotorCyklister ? En intresseorganisation för alla som kör motorcykel på väg medlemmar.
Cykel Illustrationerna är bl.a. hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm och ur Trafikverkets Tillsammans.
Säkerhet i bil Bilbälte Krockkudde Bälte i buss Antal passagerare Lastsäkring Prat i mobiltelefon Illustrationerna är bl.a. hämtade ur NTF:s bok Rätt och.
Fastighetsägarens ansvar Snö och is Per Forsling
Trafik i vinterväder Illustrationerna är bl.a. hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti- Nissen, FormForm och ur Trafikverkets.
Kör aldrig med alkohol i kroppen Kör inte när du är sjuk trött påverkad av alkohol påverkad av droger påverkad av läkemedel Illustrationerna är bl.a. hämtade.
Körkort Illustrationerna är bl.a. hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm och ur Trafikverkets Tillsammans.
Överenskommelse med Polismyndigheten. Polisens verksamhet regleras främst i polislag (1984:387) som ger polismän rätt att utrymma hus, rum eller annat.
SÄKER CYKLING Nu för alla i femman!
Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning
Skadornas epidemiologi, m m
Umeå 2016.
Cyklisters hastigheter – kartläggning, mätningar, observationer
Nya trafikregler 1 sept Lars A.
Mc, Moped - olycksutveckling
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Utan vägren eller cykel- eller gångbana
Gatutyp och Vägslag.
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
(R) = Com. radio R 4 5. R R R R 1 R 3 R B R R Mini V 10 7 V R 9
Inför fri hastighet på Sveriges vägar
B (personbil) - olycksstatistik
Styrks översättning, utan bild måste giltigt id-handling visas upp
B (personbil) - olycksstatistik
Presentationens avskrift:

Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.

Trafiksäkerhet Trafik Säkerhet Säkerhet i trafiken Trafikmiljö Fordon Trafikant

Trafikmiljö gata i stan väg på landet - landsväg cykelbana gångbana gång- och cykelbana trottoar gågata gångfartsområde

Fordon personbil, bil lastbil buss motorcykel moped cykel

Trafikant bilförare bussförare lastbilsförare passagerare motorcyklist mopedist cyklist gående

Nollvisionen Ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken Mål år 2020: – max 220 dödade Delat ansvar: – systemutformarna – trafikanten

Olyckor År 2009 dödades 358 personer i trafiken 219 i personbil 10 i annan bil 47 motorcyklister 11 mopedister 20 cyklister 44 gående 7 övriga

Olyckor År 2009 dödades 358 personer i trafiken 266 män och 92 kvinnor 0-6 år: år: år: år: år: år: år: 52

Risk att dödas (EU)

Risk för utlandsfödda

Risk för utlandsfödda förare

Tillsammans i trafiken Om trafiksäkerhet och trafikregler i Sverige Information och kunskap – Hur göra i trafiken – Hur skydda dig – Hur skydda dina barn Så att du och dina barn inte skadas i trafiken!