Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

A TT FÖRSTÅ BETEENDEN - GRUNDLÄGGANDE INLÄRNINGSTEORI.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "A TT FÖRSTÅ BETEENDEN - GRUNDLÄGGANDE INLÄRNINGSTEORI."— Presentationens avskrift:

1 A TT FÖRSTÅ BETEENDEN - GRUNDLÄGGANDE INLÄRNINGSTEORI

2 För att förändra eller förstå andras beteenden är det viktigt att förstå varför vi beter oss som vi gör

3 K ONSEKVENSSTYRDA BETEENDEN o För att förstå vad som styr beteenden är det viktigt att se till situationen där beteendet utförs. Ju närmare i tiden vi hittar förklaringen till beteendet, desto lättare är det att påverka dem. Konsekvenserna är oftast viktigast när det gäller att styra ett beteende.

4 Situation: Någon kör bil – Trafiksignalen visar rött

5 Beteende: Personen stannar bilen

6 Konsekvens: Undviker att krocka/få böter

7 o Om man var säker på att man varken skulle krocka eller få böter vid rött ljus, skulle man då stanna? =

8 o Nej, förmodligen inte, det är de förväntade konsekvenserna som verkligen styr hur man gör. =

9 o De konsekvenser som vidmakthåller ett beteende kallas förstärkning. o Dessa förstärkningar kan vara så att man upplever något positivt eller blir av med något som upplevs negativt. o Kommer du på några exempel på positiv och negativ förstärkning från ditt eget liv?

10 B ESTRAFFNING o Det finns också konsekvenser som leder till att vi slutar bete oss på ett visst sätt. Detta kallas bestraffning. o Precis som i förstärkning så skiljer man på positiv och negativ bestraffning.

11 P OSITIV BESTRAFFNING o Ordet positiv betyder här att man tillför något. Positiv bestraffning innebär således att man tillför något negativt så som kritik eller våld.

12 N EGATIV BESTRAFFNING o Ordet negativ betyder i detta sammanhang att man tar bort något positivt. Man kanske till exempel får utegångsförbud om man gjort något som anses vara fel. o Kommer du på några exempel på positiv och negativ bestraffning från ditt eget liv?

13 R EFLEXMÄSSIGA BETEENDEN o Det är viktigt komma ihåg att alla beteenden inte styrs av konsekvenser, vi har också reflexmässiga beteenden. Reflexmässiga beteenden styrs av något som kommer innan beteendet. Till exempel hoppar vi till om vi hör ett högt ljud. o Kan du komma på något reflexmässigt beteende som kan uppstå i en trafiksituation?

14 K LASSISK BETINGNING o Man kan lära sig att få tidigare neutrala situationer att utlösa reflexer. Mest kända exemplet är Pavlovs hundar. o Avslutningsvis, kom ihåg att ju bättre vi blir på att upptäcka vad som styr hur vi beter oss, desto lättare går det att ändra sig!


Ladda ner ppt "A TT FÖRSTÅ BETEENDEN - GRUNDLÄGGANDE INLÄRNINGSTEORI."

Liknande presentationer


Google-annonser