Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Www.zonta21.org 4.OMC Areamöten hösten 2009 Anna Hedin Vice guvernör.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Www.zonta21.org 4.OMC Areamöten hösten 2009 Anna Hedin Vice guvernör."— Presentationens avskrift:

1 www.zonta21.org 4.OMC Areamöten hösten 2009 Anna Hedin Vice guvernör

2 www.zonta21.org OMC forts  Klubbar 70  Betalda medlemsavgifter 2399  Vårt mål i distriktet för bienniet är 1 ny medlem netto/per klubb, vilket innebär ca 3 nya medlemmar / klubb

3 www.zonta21.org OMC forts  Hur ska vi kunna uppnå detta?  Borde inte vara någon omöjlighet  Viktigt dock att behålla de medlemmar man har och speciellt de nytillkomna

4 www.zonta21.org OMC forts Recruit to Retain frågor att ställa sig i klubbarna:  Har vi en invalskommitté  Har vi rekryterat nya medlemmar  Har vi nettoökning  Hur många ZING-möten (Zonta Information & Network Gathering) har vi haft  Finns det tilltänkta medlemmar  Är Din klubb ett ställe Du vill invitera en tilltänkt medlem till  Om nej > ja, hur mår klubben

5 www.zonta21.org Recruit to retain  Viktigt att rekrytera rätt personer  Fråga vad man vill få ut av sitt medlemskap, men även vad man kan ge  Tänk på att 49 % lämnar Zonta inom de 4 första åren – kostar mycket att administrera och tar energi  Berätta vad vi förväntar oss av nya medlemmar

6 www.zonta21.org Tänk…..  Varje medlem söker ny medlem, gärna flera  Efterföljare – innan pensionering  Tilltänkt medlem – blir hon invald  I Club Manual som skickats till presidenter finns på sidan 40 tips för rekrytering

7 www.zonta21.org Hur värva yngre och nya medlemmar?  Betona att Zonta är en internationell organisation  Betona möjlighet till träning i ledarskap och till nätverkande med kvinnor i andra professioner  Ge mer träning i Zontakunskap-unga kvinnor har ont om tid och vill satsa den tid de har på väsentligheter

8 www.zonta21.org Hur värva forts….  Lokala serviceprojekt gör er synliga och kan vara lockande  Lojalitet och respekt mellan ledare och medlemmar  Uppmuntra de unga att vara aktiva i klubben

9 www.zonta21.org Tips…  Zonta 90 år, ett ypperligt tillfälle att synas  Se Dig omkring - det finns en ny Zonta runt hörnet  Det påstås att det finns flera profes- sionella kvinnor till styrelseposter, men de får ej erbjudande – Värva dem!!  Inget kan ”säljas” utan aktiv reklam

10 www.zonta21.org Tips, forts…  Bär Ditt Zonta-emblem med glädje  Syns inte Zonta så finns inte Zonta  Attention  Interest  Decision  Action  Aida-ett känt begrepp inom reklamvärlden

11 www.zonta21.org Tips, forts… En levande klubb är en oas för medlemmarna där man kan hämta inspiration och energi till vardagen

12 www.zonta21.org


Ladda ner ppt "Www.zonta21.org 4.OMC Areamöten hösten 2009 Anna Hedin Vice guvernör."

Liknande presentationer


Google-annonser