Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon. Konfliktbeteende Andras intressen Mina intressen Undfallande Kämpar Undviker Samverkar Kompromissar Jag är öppen Jag.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon. Konfliktbeteende Andras intressen Mina intressen Undfallande Kämpar Undviker Samverkar Kompromissar Jag är öppen Jag."— Presentationens avskrift:

1 Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon

2 Konfliktbeteende Andras intressen Mina intressen Undfallande Kämpar Undviker Samverkar Kompromissar Jag är öppen Jag lyssnar

3 Öppenhet Mina erfarenheter handlar om vad som hänt mig. Min ryggsäck. Min sanning, mina känslor, tankar, reaktioner och fantasier. När jag ska vara öppen öppnas min ryggsäck

4 Hur öppen är du? En ny chef ska börja. Han kommer med nya idéer. Han försöker dagligen övertyga er och dig om att sluta med arbetsrotation. Du känner dig pressad och är orolig för om du ska klara av att gå tillbaka till enbart en arbetsuppgift. Du blir allt mer irriterad…

5 Röd & Grön Zon I RÖD ZON Undanhåller jag viktiga saker eller pratar om… DIG! I GRÖN ZON Pratar jag om… MIG! Fritt efter W. Schutz

6 Nivå - 1 = Omedveten, självbedrägeri Jag undanhåller mina erfarenheter både för den nye chefen och mig själv. Jag ger honom egentligen ingen chans alls till någon kontakt. Jag är rädd, känner skuld eller skäms för något som har med mig att göra, därför har jag undertryckt eller förnekat det så länge att jag undanhåller det omedvetet. När jag inte längre är medveten kan de erfarenheterna komma att kontrollera mig på ett sätt som jag inte förstår.

7 Nivå 0 = Undanhållande, tystnad Jag är medveten om att jag är rädd att inte klara jobbet men väljer att inte säga det till den nye chefen. Här är några av mina bästa bortförklaringar inför mig själv och andra: ”Den förra chefen gick det inte heller att prata med.” ”Jag kan ändå inte påverka!” ”Det angår inte honom vad jag tycker” ”Jag vill inte ligga dåligt till från början”

8 Nivå 1 = ”Jag tycker att du ska låta mig vara ifred! Fråga någon yngre! ” Ett första steg mot öppenhet är att uttrycka en åsikt. Även om den är negativ och kritisk. På nivå 1 pratar jag om DIG! ”Du kan ta någon annan till det!” ”Du verkar tro att det är hur enkelt som helst!” ”Vill du sluta med arbetsrotation blir det bara en massa tjafs hela dagarna!”

9 Nivå 2 = ”Jag börjar tröttna på dig!” Jag har flyttat uppmärksamheten från vad han gör till vad jag känner för honom. ”Jag blir förbannad bara jag ser dig ute på golvet! Du kan hålla dig på kontoret!” ”Jag gillar inte att du springer här hela dagarna!.”

10 Nivå 3 = ”Jag gillar inte dig eftersom …” (grön zon) ”Jag gillar inte dig eftersom vi hade en chef förut som körde med samma snack som du när han började”. ”Jag vill inte höra mer av ditt prat om att sluta med rotation – när vi försökte med det förra gången blev vi osams allihop!” Jag berättar att det är ditt handlande som är orsaken till hur jag känner för dig. Det här är den bortförklarande nivån. Jag förklarar och rättfärdigar mig inför chefen. Men här kan vi inleda en dialog – därför är vi i grön zon!

11 Nivå 4 = ”Det känns som om du inte bryr dig om hur det går för mig…”(grön zon) ”Jag har roterat i fem år och blivit kvitt värken i axeln – det är inte roligt att höra att jag ska gå tillbaka till det gamla.” Jag uttrycker mina känslor direkt till chefen och öppnar därmed upp för en dialog – och jag talar bara om mig! Eftersom jag bara har inbillat mig vad chefen känner och tycker så har jag på den här nivån en chans att få missförstånd utredda genom att vara öppen.

12 Nivå 5 = ”Jag är orolig för att jag inte ska klara de här nya arbetsuppgifterna ” (grön zon) ”Jag känner mig för gammal för att sluta med rotation – jag är orolig för om kroppen ska orka”! ”Jag vet att det blir mindre tid för de intressanta delarna i jobbet som jag har nu – det har hållit mig igång.” Här erkänner jag öppet vad jag känner. Jag är stark nog att våga visa mig svag. Tidigare påstod jag att det var den nye chefen som hade den känslan. Eftersom jag har så här mycket självkännedom och är så här öppen kommer jag knappast att hamna i konflikt med chefen. Jag är medveten om att min oro och rädsla har med mig att göra – inte med chefen.

13 När någon svarar i röd zon! Om chefen svarar i röd zon (nivå 1) när du öppnat dig i nivå 5 grön: ”Vadå – orolig? Du får väl bjuda till som alla andra! Fortsätt i grön zon : ”Jag upplever att du inte bryr dig i vad jag säger!” Fortsätt ställ chefen till svars: ”Jag skulle vilja veta varför du behandlar mig så här?” Fortsätt i grön zon ”Nu börjar jag känna det som om du vill åt mig personligen?” Chefen: (Oj då; hon/han ger sig inte…) Jag är stenhård i sakfrågan men rädd om relationen.

14 Råd för att inleda svåra samtal ”Det är en sak jag vill prata med dig om – men jag är orolig för hur du ska ta det…” ”Det är en sak jag vill säga dig som jag tycker är jobbig att ta upp – det vore enklare att strunta i det och i dig. Men eftersom jag faktiskt vill jobba ihop med dig så väljer jag att säga det”. Var tydlig med din avsikt – konflikter uppstår ofta för att vi missuppfattar den.

15 Hur öppen är du? NivåKänneteckenNyckelord 5 Pratar om mig ”Jag är orolig..”Erkännande 4 Pratar om mig ”Du tycker väl..”Inbillar mig 3 Pratar om mig ”Eftersom du..”Förklarar mig 2 Pratar om dig ”Jag tycker …”Visar känslor 1 Pratar om dig ”Du är …”Kritisk 0 Undanhåller Väljer tystnadBortförklaringar -1 Undanhåller SjälvbedrägeriOmedveten


Ladda ner ppt "Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon. Konfliktbeteende Andras intressen Mina intressen Undfallande Kämpar Undviker Samverkar Kompromissar Jag är öppen Jag."

Liknande presentationer


Google-annonser