Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vegetariska recept Borlänge november 2014. 2 zucchini (ca 600 g) 1 tsk salt 1 burk kikärtor 3 finhackade vitlöksklyftor 2 ägg 1 dl hackad koriander ½.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vegetariska recept Borlänge november 2014. 2 zucchini (ca 600 g) 1 tsk salt 1 burk kikärtor 3 finhackade vitlöksklyftor 2 ägg 1 dl hackad koriander ½."— Presentationens avskrift:

1 Vegetariska recept Borlänge november 2014

2 2 zucchini (ca 600 g) 1 tsk salt 1 burk kikärtor 3 finhackade vitlöksklyftor 2 ägg 1 dl hackad koriander ½ tsk spiskummin ½ tsk paprikapulver ½ tsk chiliflakes 3 msk vetemjöl 1 dl olivolja till stekning Gör så här: 1. Riv zucchini grovt med rivjärn. Lägg i ett durkslag, strö över salt och rör om. Låt stå 15 min och krama sedan ut så mycket vätska som möjligt. 2. Mixa kikärtorna till en slät massa. 3. Blanda zucchini och kikärtor med resten av ingredienserna. 4. Hetta upp olja i en stekpanna. Klicka i smeten till små biffar. Stek till fin yta 2-3 min per sida. Det blir ca stycken. Linssoppa med quinoa Pluras zucchinibiffar 1 halv gul lök 1 msk olja 1 msk curry 4 dl grönsaksbuljong 2,5 dl gula linser 1 tsk gurkmeja 1 krm cayennepeppar 1 msk honung 2 msk citronsaft 2 msk röd guinoa Tillbehör: 1 morot, skivad 2 msk hackad persilja Gör så här: 1.Hacka löken. Hetta upp olja i en kastrull och fräs lök och curry någon minut 2. Tillsätt buljong, linser och gurkmeja. Sjud under lock ca 15 minuter tills linserna mjuknat. 3. Mixa soppan med hjälp av en stavmixer. Späd eventuellt med mer buljong. Tillsätt cayennepeppar, honung, citronsaft och quinoa. Sjud 5-10 minuter. Rör då och då. 4. Toppa soppan med morotsslantar och persilja och servera. Till den här kryddiga linssoppan passar en surdegssmörgås med lax bra, se recept. Får smak av koriander, spiskummin och chili. Surdegssmörgås med lax Bred färskost på 4 skivor surdegsbröd och lägg dem dubbelt med spenat och laxskivor emellan. 2 portioner tid: 30 min 8 portioner tid: 45 min Yoghurtdipp 3 dl turkisk yoghurt (10%) 2 rivna vitlöksklyftor 1½ dl hackad dill salt och svartpeppar Gör så här: Blanda alla ingredienser och smaka av med salt och peppar. 8 portioner tid: 5 min

3 1,5 dl ströbröd 2 msk vatten 100 g malen mandel 1,5 dl riven stark ost, t ex västerbottenost 2 msk finhackad gul lök 2 ägg salt och peppar 3 msk olja till stekning Bulgur : 2 dl bulgur 1 rödlök 2 paprikor 1 msk olja 2 dl persilja Gör så här: 1.Hacka löken och persiljan och skär paprikorna i bitar. 2. Koka bulgur samtidigt som du steker rödlöken och paprikan. 3. Blanda ströbröd och vatten och låt det svälla. 4. Mixa alla ingredienser till biffarna i en matberedare. Forma ca 15 biffar som du steker tills de får en gyllene färg. 5. Serveras med bulgur- blandningen och crème fraiche. 400 g potatis 500 g rödbetor 1 liten gul lök 2 ägg 1 msk majsstärkelse 1/2 tsk salt 1 krm svartpeppar olja, laktosfri Honungs- och kesellasås : 50 g fårost 2 dl crème fraiche 1 tsk rosmarin 1 krm salt ½ tsk honung Gör så här: 1.Skala och riv rödbetor, potatis och lök grovt. Blanda med ägg, majsstärkelse, salt och peppar. 2. Stek små biffar i olja i en stekpanna ca min på varje sida. 3. Mosa eller riv osten och blanda med crème fraiche, rosmarin, salt och honung. Servera till rödbetsbiffarna. Rödbetsbiffar Mandelbiffar med bulgur Rödbetsbiffar är supergoda tillsammans med fårost. Servera dem med honungs- och kesellasås och en matig sallad. Rödbetsbiffar är även perfekta att servera som förrätt. Ta gärna lite mindre ströbröd, annars är risken att det smakar för mycket ströbröd. Stek dem inte för länge. 4 portioner tid: 30 min

4 16 lasagneplattor, färska 2 ägg 4 dl crème fraiche 4 dl Philadelphia ost 2 vitlöksklyftor, rivna 400 g färsk spenat 200 g fetaost 150 g parmesanost, riven 200 g soltorkade tomater, skivade smör, salt och peppar Gör så här: 1. Vispa samman Philadelphia ost och crème fraiche. 2. Tillsätt vitlök och ägg. 3. Smaka av med salt och peppar. 4. Doppa den färska spenaten i kokande saltvatten. 5. Smöra en ugnsfast form och lägg i ett lager av fyllningen. 6. Täck med lasagneplattor. 7. Fortsätt med lite av fyllningen, fetaost, spenat samt soltorkade tomater. 8. Varva och avsluta med fyllningen med parmesanost. 9. Ugnsbaka i 200 gr i ca 25 min. Lasagne med spenat och kall sås Sallad med quinoa, fetaost & ruccola Serveras med machésallad och körsbärstomater. 4 portioner tid: 45 min En toppensallad som både är snabblagad och väldigt god. Blanda matig quinoa, krämig fetaost, rödlök, tomat och spänstig rucola med dressingen och du har en färgrik, nyttig sallad. 2 dl quinoa 1 rödlök 200 g fetaost (16%) 250 g cocktailtomater 75 g rucola ev bröd till servering Dressing : 2 msk vinäger 6 msk olivolja 2 msk färsk hackad oregano Salt och peppar Gör så här: 1.Koka quinoa enligt förpackningens anvisning. 2. Skala och skiva löken. Skär osten i tärningar. Skölj tomaterna och rucolasalladen. Skär tomaterna i halvor. 3. Skaka ihop ingredienserna till dressingen. 4. Blanda alla ingredienserna i en skål, vänd ner dressingen. 5. Servera till rostbiff, kalkon, kycklingklubbor eller som ensamrätt med bröd. 4 portioner tid: ca 30 min Örtsås 100 g färsk spenat 100 g färsk gräslök 100 g färsk basilika 2 vitlöksklyftor, rivna 1 dl olivolja 1 msk citronsaft 1 dl crème fraiche 1 dl yoghurt salt och peppar Gör så här: Mixa spenat, gräslök, basilika, olivolja och vitlök. Blanda ner crème fraiche, yoghurt och citronsaft. Smaka av med salt och peppar.

5 ca 600 g aubergine 4 stora vitlöksklyftor 1 dl olivolja ½ dl pressad citronsaft 1 grön finhackad chili 2 tsk paprikapulver 2 tsk spiskummin 1 tsk socker 1 tsk salt ½ granatäpple till garnering Gör så här: 1. Sätt ugnen på 175°. 2. Dela auberginerna och lägg dem med skalet nedåt på en ugnsplåt. 3. Skala vitlöksklyftorna och lägg även dem på plåten. Ringla över hälften av oljan och baka mitt i ugnen 1 timme. 4. Gröp ut auberginen ur sitt skal och lägg i en bunke/mixer. Släng skalet. Mixa slät ihop med vitlökarna, resten av oljan och övriga ingredienser. Garnera med granatäppelkärnor vid servering. Paprika, spiskummin, vitlök, chili…..Härligt med mycket smak! 2 burkar kikärtor 3 vitlöksklyftor 1 röd chili 2 tsk spiskummin 1 msk paprikapulver 3 msk olivolja 2 msk pressad citronsaft 2 msk tahini 3 msk vatten salt och peppar Gör så här: 1. Skölj kikärtorna och lägg i en bunke. 2. Hacka vitlök och chili i mindre bitar. 3. Rosta de torra kryddorna i en stekpanna, försiktigt så att de inte blir brända. Tillsätt chilin, vitlöken och olivolja. Stek under omrörning någon minut. 4. Mixa kikärtor, kryddblandning, citron, tahini och vatten slätt med en stavmixer. Smaka av med salt och peppar. 8 portioner tid: ca 15 min Baba ganoush Hummus 8 portioner tid: ca 15 min + 1 tim i ugnen En kryddig klassiker på en buffé från Istanbul.

6 225 g smör, rumsvarmt 3 dl brun farin, strö 2 tsk vaniljsocker 4 ägg 3 dl kakao 2 dl vetemjöl 1 tsk salt 125 g choklad 250 g Twixbitar el liknande chokladbitar Gör så här: 1. Sätt ugnen på 175 gr. Vispa smör, socker och vaniljsockret poröst med elvisp. Tillsätt ett ägg i taget och vispa ordentligt mellan varje ägg. Sikta i kakao och mjöl och tillsätt salt. Vänd ihop till en tjock smet. 2. Finhacka chokladen och vänd ner den i smeten. Bred ut cirka hälften av smeten i botten av en form, ca 20x28 cm, klädd med bakplåtspapper. 3. Lägg i Twix-bitarna med jämna mellanrum ovanpå smeten. Klicka resten av smeten ovanpå och bred ut lite slarvigt. 4. Grädda brownien mitt i ugnen min, den ska fortfarande vara lite kladdig. Låt kakan svalna och skär den sedan i bitar. Enkla frukostbröd med chiafrön Brownie extra allt med 2,5 dl kall mild yoghurt 2, 5 dl kallt vatten 25 g jäst 1,5 tsk salt 1 msk honung 10 dl vetemjöl 2 msk olivolja chiafrön Gör så här: 1. Häll yoghurt och vatten i en bunke och smula ner jästen. Vispa tills jästen lösts upp. 2. Tillsätt salt och honung. Rör ner mjölet lite i taget. Arbeta degen 10 min för hand eller i degblandare. Plasta och ställ i kylen under natten. 3. Sätt ugnen på 250 g. 4. Lägg på ett bakplåtspapper på en plåt och lyft upp degbitar ur bunken med oljiga händer. Forma försiktigt till små bullar och lägg på plåten. Pensla med olivolja och strö på chiafrön. 5. Sätt plåten i mitten av ugnen och släng in en liten kopp med vatten under den. Grädda ca 25 min. Tänk vad lyxigt med färska bröd direkt på morgonen! Inga problem om bröden får jäsa under natten. Underbart god brownie med inbakad Twix, men du kan självklart välja de chokladbitar du tycker bäst om istället. ca 20 bitar tid: 20 min + 20 min i ugnen 12 stycken tid: 35 min + jäs under natten + 25 min i ugnen lättvispad grädde


Ladda ner ppt "Vegetariska recept Borlänge november 2014. 2 zucchini (ca 600 g) 1 tsk salt 1 burk kikärtor 3 finhackade vitlöksklyftor 2 ägg 1 dl hackad koriander ½."

Liknande presentationer


Google-annonser