Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

20071106 Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 1 Tove Jaensson.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "20071106 Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 1 Tove Jaensson."— Presentationens avskrift:

1 Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 1 Tove Jaensson

2 Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 2 Vad jag tänker prata om Mig själv Sociala mobila tjänster Varför Några exempel

3 Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 3 Mig Själv = ? Mobila tjänster R&D Service Enablers Right here Right now..also in terms of physical self Mobile Life

4 Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 4 Sociala mobila tjänster Tjänster som drar nytta av och bidrar till sociala och emotionella interaktioner

5 Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 5 När vi kommunicerar och interagerar med människor och prylar använder vi hela kroppen Kommunikationskanalen oftast för trång

6 Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 6 Nya interaktionstekniker Ett flertal nya tekniker för människa-maskin-interaktion är under uppsegling

7 Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 7 RFID SenseCam GPS Wireless communication Bodysensors Digital cameras P2P Sensor- networks iPods Mobile phones Light sensors Accelerometers Haptics Bluetooth Handheld computers SMS MMS

8 Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 8 En andra IT-revolution Spridning av mobila tjänster, tillgängliga överallt, kommer att ha en om möjligt ännu mer genomgripande effekt på näringslivet och det sociala livet än Internetrevolutionen

9 Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 9 Vad jag tänker prata om Mig själv Sociala mobila tjänster Varför Några exempel

10 Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 10 Ny teknik som material

11 Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 11 Fånga det subjektiva och svårkommunicerade – vår utmaning Fungerande prototyper Metoder för utvärdering – genom designprocessen

12 Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 12 Metoder Design Interpretation Design study In the Wild! Brainstorming Persona Bodystorming Early testing: staged lived experiences Wizard of Oz Cultural probes Technical probes Tiny fingers Experience clip (self-evaluation) Ethnography Sensual Evaluation Instrument In-situ Informants Fantastic product!

13 Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 13 eMoto Petra Sundström, Anna Ståhl, Kia Höök, mfl

14 Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 14 Affective Diary Anna Ståhl, Martin Svensson Kia Höök, mfl

15 Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 15 “It was right about there I started to think like this: ohhh, how I am going to make this work, this thing here with buying a present and da, da, da. So right here, there is so MUCH that is represented here: Oh, I am not going to make it this weekend, and not then nor then nor then. And then I just thought: it will sort itself. I’ll just grab something at Kista Galleria.”

16 Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 16 FriendSense Petra sundström Tove Jaensson Kia Höök mfl

17 Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 17 FriendSense should: Reflect the individuals´emotional states Reflect the group´s emotional state Encourage interaction Encourage collaboration: “If I influence the collaborative product (the public display), then I also influence the others (and my own) emotional state” “The others´ (individual and collective) (mediated) emotional states affects me” “My (mediated) emotional state affects me” “FriendSense helps me/us to maintain and strengthen the relationship” “Helps me to reflect on my own emotional state and expression of it to others” “By using my body in the interaction, I can express myself and my emotional experiences in a better way”

18 Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 18 Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion Tove Jaensson Tack!

19 Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 19 Genom hands-on uppevelse av ett fungerande system kan användarna: Ge feedback på vad som funkar och inte Delta kreativt i designprocessen Ändra prototypens design medans den används Att låta individers uttryck forma ett kollektivt verk är bra! Användarnas visualiseringar var för separerade från varandra Sensornoderna är för otympliga och obekväma Nästa steg: Trevligare sensornoder Historik eller “lager” som reflekterar känslomässiga mönster? Veta vem som är vem Ömsesidig kinestetik Smittsamma känslor Mer estetiskt tilltalande visualisering Utveckla metod för utvärdering Enhet Kollaboration Individen i gruppen Små nyanser kan hålla mycket information


Ladda ner ppt "20071106 Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 1 Tove Jaensson."

Liknande presentationer


Google-annonser