Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

GROVA GENERALISERINGAR 2050 bor 7 av 10 världsmedborgare i städer För första gången någonsin bor mer än hälften av jordens befolkning i städer (2012).

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "GROVA GENERALISERINGAR 2050 bor 7 av 10 världsmedborgare i städer För första gången någonsin bor mer än hälften av jordens befolkning i städer (2012)."— Presentationens avskrift:

1

2 GROVA GENERALISERINGAR

3 2050 bor 7 av 10 världsmedborgare i städer För första gången någonsin bor mer än hälften av jordens befolkning i städer (2012). Städernas befolkning växer med 65 miljoner om året motsvarar 7 nya städer av Chicagos storlek. Stadslandskapet förändras, både fysiskt och maktmässigt. År 2025 kommer 1 av 3 länder att bytts ut på listan över världens 600 viktigaste städer.

4 Urbana konsumenter – nya konsumtionsvanor anpassade efter stadslivet En global konsumtionsklass växer fram i världens städer med en allt högre privatkonsumtion av varor och tjänster. I stadens frodas kulturförändringar – Människor från olika länder och kulturer och värderingssystem blandas, krockar och finner vägar till samexistens. Befolkningen både likriktas och blir mer mångfaldig. Internet skyndar på utvecklingen, sprider nyheter, moden, idéer, kultur.

5 Några trender för stadslivet Rurbanisering. I städerna saknar vi kopplingen till naturen, ökat intresse för det lantliga. Bo i stan men leva som på landet. Mobility 24/7. Ständig uppkoppling är normaltillståndet. 30 miljarder internetanslutna mojänger år De flesta inte ens PC:s och liknande. Vi är dock samma med fysiska och psykiska behov av tillhörighet och säkerhet – tjänster och produkter som levererar nya sätt att tillgodose behoven blir vinnare, helst i uppkopplad form. Ett friktionsfritt leverne och mindre toleranta mot störningar. Enkelhet och tillgänglighet tydliga trender för detaljhandeln, avgörande att det är enkelt att köpa en produkt. Från ägare till brukare. Med ett moln fyllt med information som vi kan ha tillgång till det när som helst av vad som helst blir tillgång viktigare än ägarskap.

6

7

8

9 Don't wanna work, work, work I wanna make money while I sleep Dont wanna work, work, work I wanna make money while I dream Lever vi en narcissistisk kultur där slutet för det sociala är nära? Dagens ungdom ses som ytlig, självupptagen och hedonistisk. Sociala medier har en stor roll betydelse för vidmakthållandet av en narcissistisk kultur. En plats där alla kan glänsa och marknadsföra sig genom att vara sina egna varumärken. I USA talar man nu om ”Generation ego” som en grupp hemsökt av en narcissistisk epidemi. Busy Doin' Nothin'

10 Miss Lisibell, 13 år från Ödsmål i Stenungsund. Videobloggare med följare på Youtube och på Instagram. Bloggar om hästar, mode, smink, kompisar och om livet i allmänhet. Veckorevyn har idag en upplaga på exemplar och en cirkulation på personer. Lever i en tid då en 13-årig bloggare krossar en gammal institution.

11 Felix ”Pewdiepie” Kjellberg, 24 år från Örgryte som hoppade av universitet för att göra klipp på YouTube om videospel. 4 år senare är hans kanal på YouTube störst i världen med 25 miljoner prenumeranter (Bros).

12 Dagens och framtidens globala unga Menar att samhället har blivit för individualistiskt Politikernas tänker för kortsiktigt – tar inte ansvar för de avgörande problemen Har gett upp politiken, ligger längst ner på intresselistan Istället ligger fokus på det personliga planet – den nära omgivningen, familjen och vännerna

13 Familjen betyder allt - relationen ska vara hela livet De som beundras mest är: De som är bra föräldrar De som lyckas hålla ihop familjen Den som är bildad och har kunskap om mycket Är framgångsrik i sin karriär Det är det lilla livet som är viktigt: Att ha ett bra jobb och bra bostad Att träffa den rätta, gifta sig Få barn Att känna samhörighet

14 Och de gamla blir bara yngre Visades tidigt att det inte är några passiva gamlingar –Aktiva, köpstarka, friska, välutbildade Närmare pensionen revolterar mot synen på ålderdomen som vilotid –Fortsätta jobba på sina egna villkor, varvat med ett aktivt pensionärsliv Fortsatt fokus på individualisering och mindre på trygghet och kollektiv när pensionen är ett faktum –Familjebanden blir svagare, barnen har flyttat ut, föräldrarna är borta.

15 Framtidsdrömmar inför pensionen

16

17 Nya generationer, nya medievanor och rollmodeller. Varumärken får allt svårare att nå fram i traditionella kanaler, inte bara för att vi konsumerar mindre linjär-tv utan för att vi ställer allt större tilltro till enskilda personer. Miss Lisibell, 13 år från Ödsmål i Stenungsund. Videobloggare med drygt följare på Youtube. På Instagram följer personer hennes flöde. Bloggar om hästar, mode, smink, kompisar och om livet i allmänhet. Idag har Veckorevyn en upplaga på exemplar och en cirkulation på personer. Lever i en tid då en 13-årig bloggare krossar en gammal institution. Isabella Löwengrip har en miljon besökare i veckan på sin blogg Blodinbella och närmar sig följare på Twitter. Kenza Zouitens blogg utsågs till ”Most Influencial Fashion Blogg” under modeveckan i Berlin. Är idag Sveriges största blogg. Man kan tycka vad man vill om personifieringen men det som står är att trenden återfinns i alla delar av samhället och den blir dessutom allt viktigare. Utvecklingen går mot en personfokusering där varumärken i allt större utsträckning låter sig gestaltas av enskilda personer som vi konsumenter litar på, fascineras av och vill identifiera sig med. Varumärken bildar allianser med enskilda


Ladda ner ppt "GROVA GENERALISERINGAR 2050 bor 7 av 10 världsmedborgare i städer För första gången någonsin bor mer än hälften av jordens befolkning i städer (2012)."

Liknande presentationer


Google-annonser