Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nya Miljövänliga transport-lösningar med Inlandssjöfart.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nya Miljövänliga transport-lösningar med Inlandssjöfart."— Presentationens avskrift:

1 Nya Miljövänliga transport-lösningar med Inlandssjöfart.
Tre svenska och 5000 Holländska exempel. Bertil Arvidsson, BACAB. Senior Advisor, , VTI Transportforum 2014

2 EU-Inlandssjöfart Vattenvägen är ett billigt, säkert, energieffektivt och miljövänlig transportslag. I de regioner som har inre vattenvägar (IWW) svarar inlandssjöfarten för ca 1/3 av godstransporterna I samtliga länder i EU som har inlandsfarvatten (IWW) ökar volymerna. Stora nyanläggningar görs nu, flera med stora EU-bidrag. Låga broar lyfts bort, kanaler breddas, nya kanaler och slussar byggs. Stark koppling till ”Hållbar stad”, % av IWW- transporterna under 5 mil. VTI Transportforum 2014

3 VTI Transportforum 2014

4 Mälarmax. Containerfartyg.
Cargo capacity 406 TEU (Five container layer) L=124 m, B = 18 m, d =8,3 meter Service Speed 7 knots Max Speed 11 knots Main Engines 2 x Wärtsilä 6L20DF Fuel LNG/Diesel Propulsors 2 x Rolls Royce Azimuthing thruster US 155, x 960 kW, CRP propellers Endurance / Range 1600 nm / 16 days Accommodation Crew 3 _______________________________ Course within the International Master program of Naval Architecture and Ocean Engineering (15 HEC) Department of Shipping and Marine Technology CHALMERS UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Gothenburg, Sweden, 2012 VTI Transportforum 2014

5 Maskinlösning. Direct Electric, DE
VTI Transportforum 2014

6 Dubbelskrov i botten och sidorna
VTI Transportforum 2014

7 Automatisk förtöjning i slussen.
VTI Transportforum 2014

8 M/S Ronja Energi och CO2 VTI Transportforum 2014

9 Vänermax Inlandsfartyg 190 TEU
Deadweight Lastförmåga 2849 ton eller 190 TEU Air draft: 13.5 m Crew cabins 4 Engines 2 LNG (Duel Fuel) KW Fuel Consumtion 87 kg /tim (5 knop) 195 kg/tim (10 knop) Utsläpp till vatten Inga utsläpp till omgivningen VTI Transportforum 2014

10 M/S Shrek VTI Transportforum 2014

11 Avlastar E20 och E18 samt järnväg.
VTI Transportforum 2014

12 Ett fartyg. Tre vänder per vecka
Ett fartyg. Tre vänder per vecka. 190x3x2 = 1140 TEU/week (6 fartyg =hamnbanan) Hamnar; Göteborg- Trollhättan-Kristinehamn Totalt antal anställda (crew) 5 personer VTI Transportforum 2014

13 Energibesparande design och LNG-drift
Roder och El- Propeller VTI Transportforum 2014

14 Energi-CO2-NOx för M/S Shrek (OBS Nox 1/5 jmf med lastbil per tonkilometer )
VTI Transportforum 2014

15 Ahlmark Lines AB och Erik Thun AB Samarbetar om inlandssjöfarten
VTI Transportforum 2014

16 Thun Green Cubicliner VTI Transportforum 2014

17 Shipping 27 new buildings since 1990 with own design
Over 30 ships in the fleet 8 Vänermax Northern Europe 3 Vänermax Mediterranean 8 Selfunloaders 12 product tankers in cooperation with Broström / Maersk One newbuilding in order in Holland VTI Transportforum 2014

18 Thun Green Cubicliner Compressed or Liquefied gas
Tanks placed in the aft Bunkering could be made by switching tanks VTI Transportforum 2014

19 Thun Green Cubicliner Own design together with Ferus Smit in Holland
Built for the trade; Vänern - Göteborg Built for bulk cargoes with low density, for example GROT (Biomass) Can also transport TEU containers Designed with a dual fuel engine Working active with the classing society's for ships and also following the new rules and regulations for gas on ships. VTI Transportforum 2014

20 IVL Rapport , Arkivnummer: U3111, 2011-01-21
Adjungerad professor, Dr. Erik Fridell Enhet Lastbil Tåg Fartyg Fordon/ fartyg Euro 4, 25 m, 40 ton Euro 5, 25 m, 40 ton Eldrift, 1000 ton gross Diesellok, 1000 ton gross 3 840 ton, dieselmotor medelvarvig 3 840 ton, gasmotor, 4-takts tändstiftsmotor Bränsletyp MK1 diesel Svensk elmix Diesel, 20 ppm svavel LNG Bränsle g/ton-km 14,9 15,2 10,5 3,68 3,31 Energi kJ/ton-km 644 659 184 454 159 CO2-ekv 47,1 47,9 0,17 33,4 11,7 9,92 NOX mg/ton-km 270 156 0,59 505 240 27 PM 1,4 1,5 0,67 13,6 14 0,6 SO2 0,06 0,061 0,025 0,42 0,07 0,22 HC 0,9 0,92 0,13 48 8,7 43* Tabell 6. Emissioner och bränsleförbrukning för att transportera gods Kristinehamn-Göteborg med tom returtransport. *metan VTI Transportforum 2014

21 Push-Barge intressant alternativ
VTI Transportforum 2014

22 Externa kostnader godstransporter inklusive infrastruktur, Tabell 1 Källa; The Blue Road, VTI Transportforum 2014

23 Externa kostnader godstransport. Exklusive infrastruktur
Externa kostnader godstransport. Exklusive infrastruktur. Tabell 2 Källa; The Blue Road, VTI Transportforum 2014

24 Inga särregler för Sverige, en förutsättning för konkurrens
Kallt vatten inte unikt för Sverige ! Inlandssjöfart är 13 gånger säkrare än lastbilen och överlägsen lastbilen miljö- energi- och CO2- mässigt, mätt per tonkilometer. Transportstyrelsen vill trots det införa en mängd tekniska särregler (tilläggsregler) och förbjuda andra EU-länders inlandfartyg på Svenska inlandsfarvatten. Detta innebär att det inte blir någon inlandssjöfart i Sverige VTI Transportforum 2014

25 Tack för uppmärksamheten Några Frågor
Tack för uppmärksamheten Några Frågor ? Bertil Arvidsson VTI Transportforum 2014


Ladda ner ppt "Nya Miljövänliga transport-lösningar med Inlandssjöfart."

Liknande presentationer


Google-annonser