Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nya Miljövänliga transport- lösningar med Inlandssjöfart. Tre svenska och 5000 Holländska exempel. Bertil Arvidsson, BACAB. Senior Advisor, 0705-141102,

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nya Miljövänliga transport- lösningar med Inlandssjöfart. Tre svenska och 5000 Holländska exempel. Bertil Arvidsson, BACAB. Senior Advisor, 0705-141102,"— Presentationens avskrift:

1 Nya Miljövänliga transport- lösningar med Inlandssjöfart. Tre svenska och 5000 Holländska exempel. Bertil Arvidsson, BACAB. Senior Advisor, 0705-141102, bertil.arvidsson@bacab.se www.bacab.se 2014-01-08VTI Transportforum 20141

2 EU-Inlandssjöfart Vattenvägen är ett billigt, säkert, energieffektivt och miljövänlig transportslag. I de regioner som har inre vattenvägar (IWW) svarar inlandssjöfarten för ca 1/3 av godstransporterna I samtliga länder i EU som har inlandsfarvatten (IWW) ökar volymerna. Stora nyanläggningar görs nu, flera med stora EU-bidrag. Låga broar lyfts bort, kanaler breddas, nya kanaler och slussar byggs. Stark koppling till ”Hållbar stad”, 30 % av IWW- transporterna under 5 mil. 2014-01-082VTI Transportforum 2014

3 2014-01-08 3VTI Transportforum 2014

4 Mälarmax. Containerfartyg. Cargo capacity 406 TEU (Five container layer) L=124 m, B = 18 m, d =8,3 meter Service Speed 7 knots Max Speed 11 knots Main Engines 2 x Wärtsilä 6L20DF Fuel LNG/Diesel Propulsors 2 x Rolls Royce Azimuthing thruster US 155, 2 x 960 kW, CRP propellers Endurance / Range 1600 nm / 16 days Accommodation Crew 3 _______________________________ Course within the International Master program of Naval Architecture and Ocean Engineering (15 HEC) Department of Shipping and Marine Technology CHALMERS UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Gothenburg, Sweden, 2012 2014-01-08VTI Transportforum 20144

5 Maskinlösning. Direct Electric, DE 2014-01-08VTI Transportforum 20145

6 Dubbelskrov i botten och sidorna 2014-01-08VTI Transportforum 20146

7 Automatisk förtöjning i slussen. 2014-01-08VTI Transportforum 20147

8 M/S Ronja Energi och CO2 2014-01-08VTI Transportforum 20148

9 Vänermax Inlandsfartyg 190 TEU Deadweight Lastförmåga 2849 ton eller 190 TEU Air draft: 13.5 m Crew cabins 4 Engines 2 LNG (Duel Fuel) 876+400 KW Fuel Consumtion 87 kg /tim (5 knop) 195 kg/tim (10 knop) Utsläpp till vatten Inga utsläpp till omgivningen 2014-01-08VTI Transportforum 20149

10 M/S Shrek 2014-01-08VTI Transportforum 201410

11 Avlastar E20 och E18 samt järnväg. 2014-01-08VTI Transportforum 201411

12 Ett fartyg. Tre vänder per vecka. 190x3x2 = 1140 TEU/week (6 fartyg =hamnbanan) Hamnar; Göteborg- Trollhättan- Kristinehamn Totalt antal anställda (crew) 5 personer 2014-01-08VTI Transportforum 201412

13 Energibesparande design och LNG-drift Roder och El- Propeller 2014-01-08VTI Transportforum 201413

14 Energi-CO2-NOx för M/S Shrek (OBS Nox 1/5 jmf med lastbil per tonkilometer ) 2014-01-08VTI Transportforum 201414

15 Ahlmark Lines AB och Erik Thun AB Samarbetar om inlandssjöfarten 2014-01-08VTI Transportforum 201415

16 VTI Transportforum 2014 Thun Green Cubicliner 2014-01-0816

17 Shipping 27 new buildings since 1990 with own design Over 30 ships in the fleet 8 Vänermax Northern Europe 3 Vänermax Mediterranean 8 Selfunloaders 12 product tankers in cooperation with Broström / Maersk One newbuilding in order in Holland VTI Transportforum 2014 2014-01-0817

18 Compressed or Liquefied gas Tanks placed in the aft Bunkering could be made by switching tanks VTI Transportforum 2014 Thun Green Cubicliner 2014-01-0818

19 Own design together with Ferus Smit in Holland Built for the trade; Vänern - Göteborg Built for bulk cargoes with low density, for example GROT (Biomass) Can also transport TEU containers Designed with a dual fuel engine Working active with the classing society's for ships and also following the new rules and regulations for gas on ships. VTI Transportforum 2014 Thun Green Cubicliner 2014-01-0819

20 EnhetLastbil Tåg Fartyg Fordon/ fartyg Euro 4, 25 m, 40 ton Euro 5, 25 m, 40 ton Eldrift, 1000 ton gross Diesellok, 1000 ton gross 3 840 ton, dieselmotor medelvarvig 3 840 ton, gasmotor, 4-takts tändstiftsmotor Bränsletyp MK1 diesel Svensk elmixMK1 dieselDiesel, 20 ppm svavelLNG Bränsleg/ton-km14,915,2 10,53,683,31 EnergikJ/ton-km644659184454159 CO 2 -ekvg/ton-km47,147,90,1733,411,79,92 NO X mg/ton-km2701560,5950524027 PMmg/ton-km1,41,50,6713,6140,6 SO 2 mg/ton-km0,060,0610,0250,420,070,22 HCmg/ton-km0,90,920,13488,743* 2014-01-08VTI Transportforum 201420 Tabell 6. Emissioner och bränsleförbrukning för att transportera gods Kristinehamn-Göteborg med tom returtranspor t. *metan IVL Rapport, Arkivnummer: U3111, 2011-01-21 Adjungerad professor, Dr. Erik Fridell

21 Push-Barge intressant alternativ 2014-01-08VTI Transportforum 201421

22 Externa kostnader godstransporter inklusive infrastruktur, Tabell 1 Källa; The Blue Road, www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl. 2014-01-08VTI Transportforum 201422

23 Externa kostnader godstransport. Exklusive infrastruktur. Tabell 2 Källa; The Blue Road, www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl. 2014-01-08VTI Transportforum 201423

24 Inga särregler för Sverige, en förutsättning för konkurrens Kallt vatten inte unikt för Sverige ! Inlandssjöfart är 13 gånger säkrare än lastbilen och överlägsen lastbilen miljö- energi- och CO2- mässigt, mätt per tonkilometer. Transportstyrelsen vill trots det införa en mängd tekniska särregler (tilläggsregler) och förbjuda andra EU-länders inlandfartyg på Svenska inlandsfarvatten. Detta innebär att det inte blir någon inlandssjöfart i Sverige 2014-01-08VTI Transportforum 201424

25 Tack för uppmärksamheten Några Frågor ? Bertil Arvidsson 0705-141102 bertil.arvidsson@bacab.se www.bacab.se bertil.arvidsson@bacab.se 2014-01-08VTI Transportforum 201425


Ladda ner ppt "Nya Miljövänliga transport- lösningar med Inlandssjöfart. Tre svenska och 5000 Holländska exempel. Bertil Arvidsson, BACAB. Senior Advisor, 0705-141102,"

Liknande presentationer


Google-annonser