Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nya Miljövänliga transport- lösningar med Inlandssjöfart. Tre svenska och 5000 Holländska exempel. Bertil Arvidsson, BACAB. Senior Advisor, 0705-141102,

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nya Miljövänliga transport- lösningar med Inlandssjöfart. Tre svenska och 5000 Holländska exempel. Bertil Arvidsson, BACAB. Senior Advisor, 0705-141102,"— Presentationens avskrift:

1 Nya Miljövänliga transport- lösningar med Inlandssjöfart. Tre svenska och 5000 Holländska exempel. Bertil Arvidsson, BACAB. Senior Advisor, , VTI Transportforum 20141

2 EU-Inlandssjöfart Vattenvägen är ett billigt, säkert, energieffektivt och miljövänlig transportslag. I de regioner som har inre vattenvägar (IWW) svarar inlandssjöfarten för ca 1/3 av godstransporterna I samtliga länder i EU som har inlandsfarvatten (IWW) ökar volymerna. Stora nyanläggningar görs nu, flera med stora EU-bidrag. Låga broar lyfts bort, kanaler breddas, nya kanaler och slussar byggs. Stark koppling till ”Hållbar stad”, 30 % av IWW- transporterna under 5 mil VTI Transportforum 2014

3 VTI Transportforum 2014

4 Mälarmax. Containerfartyg. Cargo capacity 406 TEU (Five container layer) L=124 m, B = 18 m, d =8,3 meter Service Speed 7 knots Max Speed 11 knots Main Engines 2 x Wärtsilä 6L20DF Fuel LNG/Diesel Propulsors 2 x Rolls Royce Azimuthing thruster US 155, 2 x 960 kW, CRP propellers Endurance / Range 1600 nm / 16 days Accommodation Crew 3 _______________________________ Course within the International Master program of Naval Architecture and Ocean Engineering (15 HEC) Department of Shipping and Marine Technology CHALMERS UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Gothenburg, Sweden, VTI Transportforum 20144

5 Maskinlösning. Direct Electric, DE VTI Transportforum 20145

6 Dubbelskrov i botten och sidorna VTI Transportforum 20146

7 Automatisk förtöjning i slussen VTI Transportforum 20147

8 M/S Ronja Energi och CO VTI Transportforum 20148

9 Vänermax Inlandsfartyg 190 TEU Deadweight Lastförmåga 2849 ton eller 190 TEU Air draft: 13.5 m Crew cabins 4 Engines 2 LNG (Duel Fuel) KW Fuel Consumtion 87 kg /tim (5 knop) 195 kg/tim (10 knop) Utsläpp till vatten Inga utsläpp till omgivningen VTI Transportforum 20149

10 M/S Shrek VTI Transportforum

11 Avlastar E20 och E18 samt järnväg VTI Transportforum

12 Ett fartyg. Tre vänder per vecka. 190x3x2 = 1140 TEU/week (6 fartyg =hamnbanan) Hamnar; Göteborg- Trollhättan- Kristinehamn Totalt antal anställda (crew) 5 personer VTI Transportforum

13 Energibesparande design och LNG-drift Roder och El- Propeller VTI Transportforum

14 Energi-CO2-NOx för M/S Shrek (OBS Nox 1/5 jmf med lastbil per tonkilometer ) VTI Transportforum

15 Ahlmark Lines AB och Erik Thun AB Samarbetar om inlandssjöfarten VTI Transportforum

16 VTI Transportforum 2014 Thun Green Cubicliner

17 Shipping 27 new buildings since 1990 with own design Over 30 ships in the fleet 8 Vänermax Northern Europe 3 Vänermax Mediterranean 8 Selfunloaders 12 product tankers in cooperation with Broström / Maersk One newbuilding in order in Holland VTI Transportforum

18 Compressed or Liquefied gas Tanks placed in the aft Bunkering could be made by switching tanks VTI Transportforum 2014 Thun Green Cubicliner

19 Own design together with Ferus Smit in Holland Built for the trade; Vänern - Göteborg Built for bulk cargoes with low density, for example GROT (Biomass) Can also transport TEU containers Designed with a dual fuel engine Working active with the classing society's for ships and also following the new rules and regulations for gas on ships. VTI Transportforum 2014 Thun Green Cubicliner

20 EnhetLastbil Tåg Fartyg Fordon/ fartyg Euro 4, 25 m, 40 ton Euro 5, 25 m, 40 ton Eldrift, 1000 ton gross Diesellok, 1000 ton gross ton, dieselmotor medelvarvig ton, gasmotor, 4-takts tändstiftsmotor Bränsletyp MK1 diesel Svensk elmixMK1 dieselDiesel, 20 ppm svavelLNG Bränsleg/ton-km14,915,2 10,53,683,31 EnergikJ/ton-km CO 2 -ekvg/ton-km47,147,90,1733,411,79,92 NO X mg/ton-km , PMmg/ton-km1,41,50,6713,6140,6 SO 2 mg/ton-km0,060,0610,0250,420,070,22 HCmg/ton-km0,90,920,13488,743* VTI Transportforum Tabell 6. Emissioner och bränsleförbrukning för att transportera gods Kristinehamn-Göteborg med tom returtranspor t. *metan IVL Rapport, Arkivnummer: U3111, Adjungerad professor, Dr. Erik Fridell

21 Push-Barge intressant alternativ VTI Transportforum

22 Externa kostnader godstransporter inklusive infrastruktur, Tabell 1 Källa; The Blue Road, VTI Transportforum

23 Externa kostnader godstransport. Exklusive infrastruktur. Tabell 2 Källa; The Blue Road, VTI Transportforum

24 Inga särregler för Sverige, en förutsättning för konkurrens Kallt vatten inte unikt för Sverige ! Inlandssjöfart är 13 gånger säkrare än lastbilen och överlägsen lastbilen miljö- energi- och CO2- mässigt, mätt per tonkilometer. Transportstyrelsen vill trots det införa en mängd tekniska särregler (tilläggsregler) och förbjuda andra EU-länders inlandfartyg på Svenska inlandsfarvatten. Detta innebär att det inte blir någon inlandssjöfart i Sverige VTI Transportforum

25 Tack för uppmärksamheten Några Frågor ? Bertil Arvidsson VTI Transportforum


Ladda ner ppt "Nya Miljövänliga transport- lösningar med Inlandssjöfart. Tre svenska och 5000 Holländska exempel. Bertil Arvidsson, BACAB. Senior Advisor, 0705-141102,"

Liknande presentationer


Google-annonser