Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Per Wising Enheten för IT och media 25 oktober 2002 Portale r.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Per Wising Enheten för IT och media 25 oktober 2002 Portale r."— Presentationens avskrift:

1 Per Wising Enheten för IT och media 25 oktober 2002 Portale r

2 Vad är en ”portal” egentligen? Några förslag…

3

4

5

6 Definitioner A one-stop client-oriented web site that personalizes the portal’s tools and information to the specific needs and characteristics of the person visiting the site, using information from university databases. University Web Developers’ Mailing List Portals FAQ v. 1.0

7 Definitioner The user-elected point of entry that will provide all constituents with a single, personalized, web interface to all information and application resources in a secure, consistent and customizable way. Bernard W. Gleason, Boston College

8 Definitioner En individualiserad, webbaserad informations- och kommunikations- plattform för studenter och lärare i en lärandemiljö. Definition av ”studentportal”, Lärandets galleria, Stockholms universitet

9 Anpassning Portalen anpassar sig Personalisering Du anpassar portalen Desktop Verktyg, program & filer ”Kunskapsportal” Stöd i arbete & studier Vi tränger lite djupare in i förklaringen…

10 Anpassning Sker när man loggar in (”single sign on”) Ju mer portalen vet om dig, desto bättre Förändras automatiskt när de roller, grupper och funktioner du har förändras Potentiellt olika presentation för olika typer av hårdvara Kan visa information och tjänster beroende tidpunkt

11 Personalisering Anpassa portalens innehåll efter dina egna behov och preferenser Gör personliga inställningar som portalen inte redan ”känner till” Ändra grafisk layout, färger och form

12 Desktop ”Genomsnittsanvändaren” blir i större utsträckning oberoende av operativsystem Portalen ersätter desktopmjukvara Ger förenklade, och rollbaserade, gränssnitt till expertsystem

13 ”Kunskapsportal” Möjliggör olika typer av transaktioner Interaktion med expertsystem — ”for dummies” Kollaboration mellan studenter, mellan student och lärare, och mellan kollegor Dela resurser i organisationer och i grupper Stödjer processer i kunskapsbyggnaden

14 OK - det låter jättebra. Men… varför?

15 Varför portal? Administrativa processer kan underlättas Enkelt - innehåll är rollbaserat Urval - här finns det du berörs av Underlättar och ökar kvalitet i samarbete Dyrt att utveckla, relativt billigt att drifta (givet andra vinster!) Stärka universitetets identitet

16 Vad händer med webben?

17 New and Improved Formula!

18 En möjlig utveckling ”glassig broschyr” riktar sig till: potentiella studenter ”den intresserade allmänheten” andra myndigheter Institutioners och enheters allmänna information Ingen inloggning Portaler med versioner för: studenter anställda alumner Självservice Kommunikationslösningar Individanpassad information Inloggning: SU-konto Data Extern kommunikation Intern kommunikation

19 Portalens komponenter Notifikationer Kanaler Prenumeration Navigation Anpassning Personalisering Grafik Länkar Kataloger Administrativa verktyg Hjälpfunktioner Sökfunktioner

20 Portalens komponenter Fliksystem - en standardmetafor

21 Portalens komponenter Fliksystem - en standardmetafor HemFlik 2Flik 3Flik 4Flik 5

22 Portalens komponenter Layout - du väljer HemFlik 2Flik 3Flik 4Flik 5 Kolumn 1Kolumn 2Kolumn3

23 Portalens komponenter Layout - du väljer HemFlik 2Flik 3Flik 4Flik 5 Kolumn 1Kolumn 2

24 Portalens komponenter Kanaler placeras in under lämplig flik HemFlik 2Flik 3Flik 4Flik 5 Kolumn 2

25 Portalens komponenter En kanal har ”widgets” som ändrar dess tillstånd HemFlik 2Flik 3Flik 4Flik 5 Kontextkänsl ig hjälpfunktion Fyll sidan med denna kanal Göm undan kanalen Tag bort kanalen

26 Tekniska krav Är vi redo för portaler vid Stockholms universitet? HemFlik 2Flik 3Flik 4Flik 5

27 Tekniska krav Vad fordras? HemFlik 2Flik 3Flik 4Flik 5 En vision Kunskap Viss ”koll” på folk Säkerhet Separerad autentisering och auktorisation Skalbarhet Grafiskt gränssnitt Innehåll Data från bakomliggande system

28 Administrativa frågor Vad fordras? HemFlik 2Flik 3Flik 4Flik 5 PLANERING ! Vem äger frågorna? Hur hanterar vi data? Vem bestämmer? Ledningens stöd Ledarskap ! Pengar Tid Fråga användarna Driftfinansiering- och organisation

29 ”Portalstrategi” HemFlik 2Flik 3Flik 4Flik 5 En portal - många typer av användare Utnyttja existerande teknisk infrastruktur maximalt Öppna standarder (uPortal et al.) Nationellt och internationellt samarbete KIS(S) Utgå från slutanvändare med relativt låg datorkompetens Sök stöd från ledningen, allierade i organisationen

30 Vet mer ! HemFlik 2Flik 3Flik 4Flik 5 people.su.se/~wisin


Ladda ner ppt "Per Wising Enheten för IT och media 25 oktober 2002 Portale r."

Liknande presentationer


Google-annonser