Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Inledning till sociala medier Biblär-projektet 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Inledning till sociala medier Biblär-projektet 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum."— Presentationens avskrift:

1 Inledning till sociala medier Biblär-projektet 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum

2 Vad är sociala medier?  En grupp olika typer av webbtjänster där deltagarna uppmuntras till att producera eget innehåll till tjänsterna, kommunicera och bilda nätverk med varandra.  I en social medietjänst skapas en social gemenskap kring ett centralt tema.  Det väsentliga med sociala medier är människornas sätt att agera på nätet, inte tekniken.

3  Internet har blivit finländarnas viktigaste medium: det har redan blivit viktigare än teven.  Finländarna är duktiga på att använda sökmotorer, rekommendationstjänster och olika tjänster inom sociala medier.

4 Tjänster inom sociala medier  Sociala gemenskap: Facebook, LinkedIn, Suomi24, IRC-galleria  Mikrobloggar: Twitter, Qaiku  Bloggar: Blogger, Wordpress, Vuodatus  Bild- och videotjänster: Flickr, YouTube, SlideShare  Wikier: Wikipedia, Wikispaces  Länk- och nyhetsdelningstjänster: Delicious, Diigo  Virtuella världar: Second Life, Habbo Hotel

5 Handlingssätt i sociala medier  Att dela – man delar med sig av färdigt innehåll nyheter – Facebook, Twitter intressanta sajter – Delicious, Diigo spellistor – Spotify Videoklipp – YouTube  Att publicera – man gör själv och publicerar statusuppdateringar – Facebook, Twitter blogginlägg – Blogger, Wordpress information – wiki-artiklar egna bilder och videor – Flickr, YouTube

6 Handlingssätt i sociala medier  Att rekommendera – man skriver en recension till en rekommendationstjänst – Amazon, TripAdvisor, Eat.fi till en filmrecensionstjänst – IMDb  Att hjälpa Man bidrar till att producera innehåll – Wikipedia Man hjälper andra och ger råd på diskussionsfora – Suomi24  Handel Man skaffar information som stöd till ett köpbeslut Man köper virtuella varor  Att spela Underhållningsspel – Facebook Multiplayer-rollspel – World of Warcraft

7 Vad kan en företagare göra i sociala medier?  Marknadsföring och information  Kontakt och kundservice  Dela och publicera  Producera innehåll  Bilda yrkesnätverk  Tidsadministration

8 Företagare och informationshanteringsfärdigheter på webben  Kunderna recenserar företag, produkter och tjänster i sociala medier och fattar köpbeslut på basis av recensionerna.  Företagaren kan följa med i det man säger om hans eller hennes företag i sociala medier.  På nätet kan man söka information om händelser inom företagets bransch och det som konkurrenterna sysslar med.  Företagets effektiva rykteshantering kräver färdigheter inom informationssökning och informationshantering som gör det smidigt att hitta information om företaget på webben.

9 Folk som söker produktinformation och fattar köpbeslut  Kunderna deltar för fullt i aktiviteter på webben. Företagarna följer efter.  Av de konsumenter som använder internet söker hela 85 % information på nätet som stöd till sina köpbeslut även när själva inköpet sker i en butik.  Idag har 67 % av finländarna köpt produkter i en webbutik. Näthandeln växer så det knakar.  69 % av finländarna köper sin resa helst på nätet.

10 Var hittar man produktrecensioner?  Produkt- och tjänsterecensioner som konsumenter skrivit finns på o Sociala gemenskaper: Facebook, Twitter o Bloggar: Blogilista.fi, Technorati.com o Diskussionsfora: Suomi24 och Vauva.fi o Recensionstjänster: TripAdvisor, Vertaa.fi, Hintaseuranta.fi, Eat.fi, Puskaradio.net  Var söker du själv information som stöd till dina köpbeslut?

11 Som företagare kan du vara aktiv i sociala medier och lyssna på...  Vad man säger om ditt företag och dina konkurrenter på nätet.  Vilka behov, önskemål och åsikter som dina kunder har och hurdan respons de ger.  Vilka produktutvecklingsidéer som kunderna har.  Vad kunderna eller potentiella kunder säger om dina produkter.

12 Sätt att lyssna  Följ aktivt recensioner för ditt företag på nätet o t.ex. hotell och restauranger: TripAdvisor, Booking.com, eat.fi  Skapa en bevakning med hjälp av Google Alerts: du meddelas direkt till din e-post om information som gäller ditt företag, dina produkter eller din bransch publiceras på nätet.  Följ blogginlägg

13 Sätt att diskutera  Var öppen med att dela information t.ex. om nya produkter, din bransch och dess tjänster samt rabatter.  Svara på inlägg och lyft fram din produkt på Twitter, Facebook, bloggar och fora.  Lyft fram öppen och tillförlitlig diskussion och undvik marknadsföringspladder (Taloustutkimus eMedia-undersökning 2010).  Agera inte i hemlighet, utan berätta t.ex. på diskussionsfora vilket företag du representerar.  Aktivera: Fråga, erbjud, föreslå, belöna!

14 Hur ett företag inte borde agera i sociala medier Case: Restaurang Nuevo Latino  Hobbyrecensenten Mikko E. skrev på restaurangrecensionstjänst Eat.fi: ”Domen från vårt finsk-sydamerikanskt sällskap: maten var välsmakande (särskilt churrascon) men överprisad. Servitörerna kunde inte sitt jobb och pratade varken finska eller spanska. De kände inte heller till maträtterna eller dryckerna på menyn utan förklarade något luddigt när folk vid grannborden ställde frågor om maträtterna/drinkarna. Framför allt den manliga franska servitören var arrogant och ovänlig.”  Restaurangen skickade Mikko E ett meddelande: "We ask kindly that you stop making such harsh comments. If you have any problems please let us know how we can assist you. We will report your s as fraud and we hope that you don't continue to make such negative comments that can damage a business. We will be in the obligation to take legal actions should this behaviour continue.“  Mikko E skrev på Jaiku om den respons han fått. Gemenskapen var bestört och ett flertal människor bloggade om ämnet. Ämnet hamnade högst upp bland sökresultaten om Nuevo Latino på Google och stannade där en lång stund.  På Nuevo Latino var man inte duktig på att hantera diskussionen på nätet. De bad inte kunden om ursäkt, utan tonen i meddelandet var hotande, vilket slog tillbaka mot restaurangens rykte. Källor: Piirainen, Erkka 2008: Tapaus ravintola Nuevo Latino on oppikirjaesimerkki huonosta asiakasviestinnästä ja sosiaalisen median voimasta. (Fallet restaurang Nuevo Latino är ett skolboksexempel på dålig kundkommunikation och kraften av sociala medier) Pokkinen, Pete: Brändi muuttui nyrkkeilysäkiksi. (Varumärket blev en slagpåse) Helsingin Sanomat


Ladda ner ppt "Inledning till sociala medier Biblär-projektet 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum."

Liknande presentationer


Google-annonser