Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Framtidens klubb – klubbens framtid Ola Hanson Kommunikationschef Svenska Golfförbundet.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Framtidens klubb – klubbens framtid Ola Hanson Kommunikationschef Svenska Golfförbundet."— Presentationens avskrift:

1 Framtidens klubb – klubbens framtid Ola Hanson Kommunikationschef Svenska Golfförbundet

2 Omvärlden styr golfens utveckling

3 Historien lär oss om framtiden

4 Historien lär oss om framtiden Vad gjorde golfen attraktiv och stor?

5 …varför planar kurvan ut just nu?

6

7 ...och vart är utvecklingen på väg?

8 …kan vi då förstå och utnyttja omvärldens utveckling? Eftersom omvärlden styrde golfens utveckling

9 Vad händer?

10  Upplevelsesamhället

11 Vad händer?  Upplevelsesamhället  Individualismen

12 Vad händer?  Upplevelsesamhället  Individualismen  Grupptillhörigheten

13 Vad händer?  Upplevelsesamhället  Individualismen  Grupptillhörigheten  ”Tidsfattiga” Vardagslogistiken viktig

14 Vad händer?  Upplevelsesamhället  Individualismen  Grupptillhörigheten  ”Tidsfattiga” Vardagslogistiken viktig  Konkurrensen om vår tid

15 ” Världen är för stor för oss. För mycket händer, för många brott, för mycket våld och spänning. Hur mycket man än försöker, kommer man efter i utvecklingen. Det är en ständigt ökande press för att hänga med i tempot.....man tappar fotfästet. Vetenskapen gör nya upptäckter i en takt som gör att man häpnar. Den politiska kartan ändras så snabbt att man tappar andan i försöken att hålla reda på vem som styr. Allt går för högtryck. Mänskligheten klarar inte mycket mer.” Atlantic Journal den 16 juni 1833

16 Vad händer?  Upplevelsesamhället  Individualismen  Grupptillhörigheten  ”Tidsfattiga” Vardagslogistiken viktig  Konkurrensen om vår tid  Balanssamhället

17 Vad händer?  Upplevelsesamhället  Individualismen  Grupptillhörigheten  ”Tidsfattiga” Vardagslogistiken viktig  Konkurrensen om vår tid  Balanssamhället  Aktivitetssamhället

18 Vad händer? Vem ska då spela golf i framtiden?

19 ”Alla”

20 Vad händer? Vem ska då spela golf i framtiden?  Rekordgenerationen födda 1945 – Gott om tid Gott om pengar Friska och pigga Stabil grupp Öppna för ideellt arbete Upplevelsestyrda

21 Vad händer? Vem ska då spela golf i framtiden?  De nya individualisterna. Helhetsupplevelsen med golf Individuell idrott med stor social del Golf = kvalitetstid

22 Vad händer? Vem ska då spela golf i framtiden?  Ungdomarna. ”Rätt” grupptillhörighet Avdramatiserad golf Alternativ golf Sociala möjligheterna

23 Vad händer? Vem ska då spela golf i framtiden?  De ”tidsfattiga”. Anpassad golf. ”-Hur mycket tid har du?” Klubben ett allaktivitetscentrum. Passa på att…… ”Parerbarhet”

24 Vad måste vi göra inom golfen för att lyckas i framtiden?

25 Anpassa oss………. …………och tänka ett varv till

26 learn, unlearn and relearn ”The illiterate of the 21 st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn and relearn” Alvin Toffler

27 Vad måste vi göra inom golfen för att lyckas i framtiden? Anpassa oss………. …………och tänka ett varv till Är idrottsprogrammet en viktig del i detta?

28 Grupparbete  Vilka egenskaper i golfen gör att du tror på att den överlever och utvecklas?  Vem/vilka är framtidens golfare? 5 viktigaste

29 Grupparbete  Idrottsprogrammets fem viktigaste aktiviteter / åtgärder för att: A) Hålla kvar medlemmen B) Öka engagemanget i klubben C) Öka attraktiviteten och därmed locka nya golfare


Ladda ner ppt "Framtidens klubb – klubbens framtid Ola Hanson Kommunikationschef Svenska Golfförbundet."

Liknande presentationer


Google-annonser