Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

E-handel – bara för dig som vill köpa ett E Camilla Carlell, XLENT Strategy 060926.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "E-handel – bara för dig som vill köpa ett E Camilla Carlell, XLENT Strategy 060926."— Presentationens avskrift:

1 E-handel – bara för dig som vill köpa ett E Camilla Carlell, XLENT Strategy

2 Vi är fortfarande bara i början  Sveriges officiella anslutning till Internet gjordes1988 då Sunet kopplades upp mot ARPANET.  1990 upphör ARPANET att existera.  1991 presenterar Tim Berners-Lee en innovation han kallar world wide web  Sveriges första Internetbank öppnar  Det säljs fler datorer än TV apparater i Sverige  “Internet är en fluga som kanske blåser förbi. Jag tror inte att folk i längden vill ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet” (Ines Usman f.d. kommunikationsminister 1996, källa  Dotcom döden inträffar  All utveckling avstannar  Sverige tillhör ett av de mest utvecklade länderna inom IT och Internet i världen.  Över 80% av befolkningen har dator i hemmet och över 75% har Internet access hemma. Ca 40% har bredband.  E-handel tillväxt: 25%/år de senaste åren vilket motsvarar en omsättning på 12 miljarder under Från något som ingen vet vad det är – till ett av företagets viktigaste kanaler

3 Brett sortiment ”Extremt många av varje sak” ”Spännande mångfald” Skicka och ta emot e-post och söka information  De vanligaste användningsområdena för Internet är att skicka och ta emot e-post och söka information om varor och tjänster. –Mer än 60%, både kvinnor och män i åldern använder Internet för e-post.  Att handla är inte lika vanligt –Ca 25% av alla kvinnor och ca 28% av alla män hade under första kvartalet 2006 handlat (köpt eller beställt varor eller tjänster via Internet för privat bruk)

4 Problem InformationUtvärderaKöpEfterköp Kundens beslutsprocess Problemigenkänning – under denna fas upptäcker kunden en avgörande skillnad mellan sitt nuvarande och sitt önskade tillstånd. Skillnaden är tillräckligt avgörande för att skapa ett incitament att gå vidare.

5 Problem Information UtvärderaKöpEfterköp Kundens beslutsprocess Informationsökning – under denna fas försöker kunden ta reda på hur problemet kan lösas och vem som kan lösa det.

6 Problem Information Utvärdera KöpEfterköp Kundens beslutsprocess Utvärdera – i denna del av processen utvärderas de alternativ som kommit fram under informationsfasen. Det finns ett antal utvärderingsvariabler: färg, form, kvalitet, uppskattad lösningsgrad, pris etc.

7 Problem InformationUtvärdera Köp Efterköp Kundens beslutsprocess Köp – under denna del av processen köper kunden.

8 Problem InformationUtvärderaKöp Efterköp Kundens beslutsprocess Efterköp – i denna fas kommer kunden att bestämma sig för om hon är nöjd eller missnöjd. Denna fas är direkt avgörande för hur processen kommer att se ut nästa gång.

9 ProblemInformationUtvärderaKöpEfterköp Kundens beslutsprocess Sammanfattningsvis – en förståelse för vilken fas kunden befinner sig i ger vägledning kring vilken slags kommunikation som behövs och är möjlig

10 Rekrytera nya kunder och behålla befintliga • Strategisk nivå •Vision •Målsättning •Strategi •Mätetal och mätpunkter …utan går direkt på taktik. Många företag tar sig aldrig an strategi… • Taktisk nivå •Kampanjer •Erbjudanden •Uppföljning •Statistik

11 Varje kundgrupp ska ges rätt erbjudande, vid rätt tid, i rätt kanal, till rätt kostnad... Rätt erbjudande till rätt kund vid rätt tidpunkt via rätt kanal till rätt kostnad Kundgrupp A B C

12 Rätt erbjudande till rätt kund vid rätt tidpunkt via rätt kanal till rätt kostnad Produktmix Kunddialog / Information Service Distribution...vilket kan beskrivas som en strategi Pris Kundgrupp A B C

13 LojalitetKorsförsäljningNyförsäljning Öka relationsvärdet Kundinteraktion Maximera värde......i varje kundinteraktion Bästa erbjudandet, till bästa kunden i den mest kostnadseffektiva kanalen Andra Medium lönsamma Segment...med mycket lönsamma/högpotential kunder Call center Webb DM TM Butik

14 3 2 1 Medium lönsamma Andra kräver en koordinerad kanalmatchning av finansiell potential och distributionskostnad Segment Öka relationsvärde Kundinteraktion Maximera värde......i varje kundinteraktion......med mycket lönsamma/hög potential kunder LojalitetKorsförsäljningNyförsäljning Call center Webb DM TM Butik

15 To do! 1. Börja med att fatta strategiska beslut 1.Vilka kunder? 2.Vilket erbjudande? 3.Vilken kanal? 2. Undersök dina kunders köpbeslutprocess 3. Utarbeta marknadsstrategi som möter kundernas köpbeslutprocess 4. Utarbeta marknadstaktik som implementerar 3 5. Mät, utvärdera och följ upp 1,2 3 och 4.

16 Step 1 - Group customers into need-based segments Tack! Frågor?


Ladda ner ppt "E-handel – bara för dig som vill köpa ett E Camilla Carlell, XLENT Strategy 060926."

Liknande presentationer


Google-annonser