Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Jonas Andersson Ph.D. i medie- och kommunikationsvetenskap Vad bör man tänka på när man väljer medium? Sociala medier – möjligheter.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Jonas Andersson Ph.D. i medie- och kommunikationsvetenskap Vad bör man tänka på när man väljer medium? Sociala medier – möjligheter."— Presentationens avskrift:

1 Jonas Andersson Ph.D. i medie- och kommunikationsvetenskap Vad bör man tänka på när man väljer medium? Sociala medier – möjligheter och begränsningar Hur tänker olika aktörer? Vilka är förutsättningarna när du kommer ut på marknaden?

2 DE SOCIALA MEDIERNAS PRINCIPER

3 Stanley Milgram ”small world network” Genomsnittligt avstånd mellan två personer i USA? Sex personer. ”six degrees of separation”

4

5 ”six degrees of Kevin Bacon”

6

7

8

9 ► Olika nätverk är av olika slag ► Nätverk hålls efter/kalibreras för att fungera optimalt ► Nätverkens sätt att fungera bygger på inbyggda regler: deras protokoll, kod entropiredundans

10 ► Olika nätverk är av olika slag ► Nätverk hålls efter/kalibreras för att fungera optimalt scale-free network ”some nodes are bigger than others” small-world network ” nodes can be reached with few hops” ► Nätverkens sätt att fungera bygger på inbyggda regler: deras protokoll, kod entropiredundans

11 entropiredundans Applikationer kan skilja sig rejält!

12 ALEXANDRINSKT ”galleria-internet”? bara tillåtna appar? BABYLONSKT ”Vilda västern-internet”? myller, brus, kakofoni, nedskräpning entropiredundans

13 entropynegentropy myllret de enskilda bitarnas värde går mot noll portalen värdet på infrastrukturen når enorma summor Varian & Shapiro ”Information rules” (1998) ALEXANDRINSKT ”galleria-internet”? bara tillåtna appar? BABYLONSKT ”Vilda västern-internet”? myller, brus, kakofoni, nedskräpning

14 Ger de sociala medierna nya förutsättningar? Sociala nätverk / webb 2.0… - bloggar (Wordpress, Blogger) - mikrobloggar (Twitter, Tumblr) - sociala nätverk (Facebook, fan-nätverk, communities) - användardrivna fotosajter (Flickr, Dayviews) + videosajter (YouTube) - wikis (Wikipedia) …men internet har alltid varit socialt! - hemsidor (www) - IRC, ICQ (chat) - sociala nätverk (Usenet, MUD, MMORPG, The WELL) •Mindre formella strukturer (iaf från användarens synvinkel) •Mindre möjlighet till total överblick/kontroll (från anv synvinkel) •…samtidigt ökad möjlighet att spåra och mäta specifika frågor •Mer genomskinlighet, transparens?

15 Ett bra sätt att få (ögonblicklig) överblick Vad diskuteras precis just nu? Ett bra sätt att nå (extremt) specifika målgrupper Låg s.k. ”kontaktkostnad” Ett bra sätt att sätta igång självgående (virala) kampanjer Skapa ringar på vattnet Sociala medier… Ett bra sätt att utvärdera ens egna kommunikation (feedback) Vad hände?

16 DE SOCIALA MEDIERNAS DEMOGRAFI

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26 Minst 1 miljard Google-sökningar per dag! (dvs per sekund) Uppåt 10 miljoner artiklar (alla språk sammanlagda) på Wikipedia (varav ca 3 miljoner på engelska) skribenter har bidragit till Wikipedia ( av dem på engelska) 120 miljoner videos på YouTube (2009) uppladdare Bandbredden som används = samma som hela Internet år timmar video laddas upp per minut (når snart ett helt dygn?) 133 miljoner bloggar indexerade på Technorati sedan miljoner bloggläsare i världen 1 miljon blogginlägg per dygn

27

28 Omkring 800 miljoner människor använder Facebook (september 2011). Varje dag loggar hälften av dem in. Närmare 4 miljoner svenska användare (mars 2011). Omkring 350 miljoner användare loggar in via mobiltelefonen.

29 Omkring 800 miljoner människor använder Facebook (september 2011). Varje dag loggar hälften av dem in. Närmare 4 miljoner svenska användare (mars 2011). Omkring 350 miljoner användare loggar in via mobiltelefonen.

30 Omkring 800 miljoner människor använder Facebook (september 2011). Varje dag loggar hälften av dem in. Närmare 4 miljoner svenska användare (mars 2011). Omkring 350 miljoner användare loggar in via mobiltelefonen.

31 I början av 2009 var det 97% av alla 20-åriga svenska tjejer samt 96% av de 19-åriga tjejerna som hade Facebook! Omkring 800 miljoner människor använder Facebook (september 2011). Varje dag loggar hälften av dem in. Närmare 4 miljoner svenska användare (mars 2011). Omkring 350 miljoner användare loggar in via mobiltelefonen.

32 Omkring 800 miljoner människor använder Facebook (september 2011). Varje dag loggar hälften av dem in. Närmare 4 miljoner svenska användare (mars 2011). Omkring 350 miljoner användare loggar in via mobiltelefonen. Användarna loggar in omkring 40 gånger i månaden, 23 minuter per gång. Ungefärligt antal ”vänner” per användare: 130 Genomsnittlige användaren lägger till 90 snuttar med innehåll per månad. = mer än en miljard nya sådana snuttar om dagen. Varje dag delas omkring 30 miljarder snuttar av information (statusrader, länkar, inlägg, anteckningar, fotoalbum etc). Sammanlagt 1000 miljarder sidvisningar på en månad (juni 2011)

33

34 Mer än 250 miljoner tweets om dagen. 100 miljoner användare. …av dessa hade dock en tredjedel aldrig sänt tweets, och 73 % hade inte twittrat mer än 10 gånger (enligt siffror från 2010). Omkring en tredjedel av användarna är mer eller mindre aktiva. Ungefär 7 % av Sveriges befolkning (ca pers) använder Twitter, åtminstone ibland. Men bara 2 % (ca pers) gör det dagligen.

35 ”early adopters” S-kurvan, hur snabbt en ny uppfinning sprids

36 ”the long tail” Fåtal starkt aktiva användare, det stora flertalet är konsumenter snarare än producenter tweets antal personer

37 DE SOCIALA MEDIERNAS TILLÄMPNINGAR

38 Vad diskuteras just nu? Vad skriver bloggarna om? bloggosfär RSS-läsare nyhetsbrev hashtags på Twitter, t.ex. #prataomdet bloggportal bloggbävning …som megafon? sök på nyckelord

39 Twitter …som megafon? här skulle det ha varit tweets… urbanoutfitters.se 27/

40 urbanoutfitters.se 4/

41 urbanoutfitters.se 11/

42 Nå specifika målgrupper Blogga själv: specialistbloggar ledningsbloggar tillfälliga bloggar låg kontaktkostnad, extremt specifika grupper externa bloggare

43 Nå specifika målgrupper twittra rekommendera på Facebook dela bokmärken/länkar (delicious.com) trackback tipsa andra låg kontaktkostnad, extremt specifika grupper Utnyttja opinionsledarna, de inflytelserika ”spindlarna i nätet”:

44 scan.se 30/

45 scan.se 9/

46 Feedback på din egen kommunikation Hur tänker journalister? De vill ha snabb, vederhäftig information. De vill hitta en ”story”. Materialet ska passa deras läsekrets. De jagar i flock. Skriver andra om det så blir de intresserade. De vill kunna utmåla dig som en bra eller dålig användare av nya medier, de vill testa om du ”fattar” nya medier eller inte. nyheter som sociala objekt ryktesspridning, skvaller falska folkstormar, bloggbävningar

47 Summa summarum Du behöver finnas i de sociala nätverk där andra finns! Skaffa dig ett stort kontaktnät i nätverken! Använd sociala medier för att komma i kontakt med folk! Var inte rädd för att gå i svaromål när du får kritik, men behåll värdigheten proaktiv / retroaktiv kommunikation tillförlitlighet, trovärdighet (ethos, auktoritet) Människor påverkas av vad andra gör, snarare än vad de säger! Förhåll dig källkritiskt till den information du får via sociala nätverk!


Ladda ner ppt "Jonas Andersson Ph.D. i medie- och kommunikationsvetenskap Vad bör man tänka på när man väljer medium? Sociala medier – möjligheter."

Liknande presentationer


Google-annonser