Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

0 Batteriladdning Norrtälje Segelsällskap Daniel Sundqvist.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "0 Batteriladdning Norrtälje Segelsällskap Daniel Sundqvist."— Presentationens avskrift:

1 0 Batteriladdning Norrtälje Segelsällskap Daniel Sundqvist

2 1 Agenda 1. CTEK 2. Batteriet 2.1 Olika batterityper. 2.2 Batteriproblem 3. CTEK’s marinladdare 4. Två batterisystem 4.1 Olika problem 4.2 D250S Dual och SmartPass 5. Landströmsystem 5.1 Säkerhet 5.2 Galvaniska strömmar

3 “The Club”

4 Två batteri typer AGM / Gel Standardbatteri, Wet O2O2 H2H2 O2O2 knallgas säkerhetsventil Gas ( O 2 ) omvandlas till vatten neg pos neg pos

5 Antalet och storleken på plattorna i varje cell bestämmer batteriets kapacitet och prestanda Standardbatteri, Wet Negativ elektrod Anslutning Positiv i fick- för TTP- P ositiv Negativ Galler elektrod separator svets plattgrupp plattgrupp Plattpaket Propp Pol Brygga

6 AGM spiralcell Poler Säkerhetsventiler Rullad plattsats AGM separator Förstärkt kärl Brygga

7 GEL batteri 6

8 Etiketter C20 CCA Standard

9 Battery Types- Summary Lead-Acid Wet AntimonyCalcium/Calcium VRLA (Valve Regulated Lead Acid) GELAGM • Robust • High self- discharge • High water consumption • Low self- discharge • Low water consumption • Should not be discharged more than 50% due to stratification • Low self- discharge • No water consumption • Deep Cycle – highest # of cycles • Low self- discharge • No water consumption • Deep Cycle – many cycles

10 Battery Problems and Solutions SulphationOverchargeStratification DesulphationCharge controlRecondition SOLUTIONS

11 Most warranty returns are just undercharged! 178 returns evaluated Today’s problems

12 11 M 45 12V 45W 0,8A/3,6A charging current 1,2 -120Ah charging / maintenance M V 100W 7A charging current Ah charging / maintenance M V 200W 15A charging current Ah charging 28 – 500Ah maintenance M V 200W 25A charging current Ah charging / maintenance CTEK MARINE RANGE

13 12 230VAC laddning. Ctek´s 8-stegs laddcykel Avsulfatering Mjukstar t BulkAbsorbtionAnalysRecondFloatPuls

14 13 Tvåbatterisystem  Varför två batterier. – När behövs det?  Nackdelar med skiljerelä och diodseparator. – Låg spänning från generatorn. – Låg laddström i långa loppet  Fördelarna med en DC/DC laddare. – Fulladdade batterier genom att ladda med rätt spänning. – Snabbare laddnig med konstant laddström.

15 14 Enkelt från början… En generator Ett batteri En startmotor

16 15 Sedan kom belysning, kyl, navigering och… Plötsligt är batteriet dött!

17 16 Lösning: lägga till ett extra batteri till förbrukarna …och en komponent för att kunna separera de två batterierna Diod MOSFET Relä

18 17 Nackdelar med skiljerelä eller diod.  Den låga spänningen från generatorn plus spänningsfall i kablar gör att Servicebatteriet inte blir fulladdat.  Laddströmmen till Servicebatteriet sjunker desto mer batteriet blir laddat vilket ger en lång laddningstid. Skiljerelä 14,0V 13,3V 13,0V

19 18 Laddningsmottaglighet vid +25°C och 14.4V 145 Ah batteri, urladdat med 75 Ah. Max. laddström: 45 A Laddningstid 2,5h till 90% laddningsgrad.

20 19 Laddningsmottaglighet vid +25°C och 13,8V 145 Ah batteri, urladdat med 75 Ah. Max. laddström: 45 A Laddningstid 8,5h till 90% laddningsgrad.

21 20 För att förklara detta beteende… En enkel förklaring över ström, spänning och resistans genom en jämförelse med vatten kan göras på detta sätt: Spänning U Vattnets höjdnivå och det tryck som därmed bildas kallar vi spänning. Ju högre fallhöjd, ju högre spänning. Ingen höjdskillnad = ingen spänning. Ström I Den vattenmängd som strömmar ut ur vattenbaljan kallar vi ström. Ju högre vattennivå, desto mera ström. Motstånd R Rörets tjocklek utgör motstånd. Ju smalare rör, desto högre motstånd och desto mindre blir strömmen.

22 Spänning [V] Ström [A] Startbatteri Servicebatteri Kran / skiljerelä Skiljerelä

23 22 Långsam laddning med låg ström. Tunn kabel har en hög resistans (motstånd). Det gör att strömmen blir låg Spänning [V] Ström [A] Startbatteri Servicebatteri Slang / kabel. Liten slang = lågt flöde Tunn kabel = låg ström

24 23 Snabbare laddning med hög ström. Tjock kabel har en låg resistans (motstånd). Det gör att strömmen blir hög Spänning [V] Ström [A] Startbatteri Servicebatteri Slang / kabel. Grov slang = stort flöde Tjock kabel = hög ström

25 24 Nackdelar med skiljerelä eller diod Spänning [V] Ström [A] Startbatteri Servicebatteri Kran / skiljerelä • Laddspänningen är alltid lägre än generatorspänningen. • Laddströmmen sjunker med att nivåerna jämnas ut mellan batterierna. Det ger en lång laddningstid.

26 25 Laddning med DC/DC laddare. Laddspänningen optimeras efter batteriet temperatur. Därmed blir laddtiden minmal utan att batteriet överladdas Spänning [V] Ström [A] Startbatteri Servicebatteri Pump eller DC/DC laddare 14,4V = fulladdat batteri Generator- spänning = 13,8V

27 26 Lösning – och mer! CTEK D250S Dual och SmartPass Hög ström passerar SmartPass

28 27 Lösning – och mer! CTEK D250S Dual och SmartPass Låg laddström igenom D250S DUAL.

29 28 Lösning – och mer! CTEK D250S Dual och SmartPass Grön graf => minimerad laddningstid

30 29 Motorn igång. Charge Consume Flytta ickekritiska laster. SmartPass ser till att de försörjs av generatorn. Ström från D250 Dual går till att ladda bodelsbatteriet. Kritiska laster, direkt kopplade på batteriet.

31 30 Motor avstängd. Consume Ström tas ifrån bodelsbatteriet.

32 31 Batterivakt! Motor av. Bodelsbatteri djupurladdat. Bortkoppling av ickekritiska laster. Bodelsbatteri och kritiska laster är skyddade.

33 32 Solpanelen laddar alla batterierna! Charge Solpanelen laddar bodelsbatteriet och underhållsladdar startbatteriet. Maintain

34 USE DIRECT USE LATER Basic Electricity Onboard PRODUCERS CONSUMERS STORE

35 Smartpass - The DC Manager CONSUMERS PRODUCERS USE DIRECT USE LATER STORE

36 Ctek laddare, Minor 31 35

37 Landströmsystem 36

38 Säkerhet 37 Med landströmsanslutning skall alla större metallföremål vara elektriskt anslutna med varandra och med skyddsjord i landströmsanläggningen. Anledningen är, att minska risken för olyckor som kan inträffa med skadad 230 V utrustning som blir spänningsförande. Nackdelen med denna jordförbindelse mellan alla metallföremål ombord är, att risken för galvanisk korrosion ökar mellan de föremål som är under vatten och som består av olika sorters metall.

39 Växelströmstransformator 38

40 Obalansspänning 39

41 Galvanisk korrosion 40

42 Galvanisk isolator (ZINC SAVER) 41 Fördelar: • Enkel konstruktion • Bilig Nackdelar: • Skyddar till en begränsad spänning skillnad.

43 Isolationstransformator 42 Fördelar: • Fulständigt skydd, vid stor spänningsskillnader. Nackdelar: • Dyr • Tung • Begränsad effekt

44 43 Tack för er tid!


Ladda ner ppt "0 Batteriladdning Norrtälje Segelsällskap Daniel Sundqvist."

Liknande presentationer


Google-annonser