Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Pausrörelser för stillasittande landstingspersonal En möjlighet till mera rörelse i vardagen Framtaget av Landstingshälsan 2011.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Pausrörelser för stillasittande landstingspersonal En möjlighet till mera rörelse i vardagen Framtaget av Landstingshälsan 2011."— Presentationens avskrift:

1 Pausrörelser för stillasittande landstingspersonal En möjlighet till mera rörelse i vardagen Framtaget av Landstingshälsan 2011

2 Res dig upp från stolen utan att ta stöd med händerna. Känn att benmusklerna jobbar.

3 Böj på benen. Sträck sedan ut hela kroppen, uppåt och åt sidan. Varannan höger, varannan vänster sida.

4 Rulla axlarna antingen framåt eller bakåt med händerna placerade på axlarna. Känn att nacke och axlar mjukas upp.

5 Krama om dig själv, kuta med ryggen. Sträck sedan ut armarna och pressa ihop skulderbladen. Det här ökar rörlig- heten i bröstryggen.

6 Korsa händerna och knäpp händerna med lillfingrarna upp mot taket. Böj upp den ena handflatan med hjälp av den andra handen. Känn hur det sträcker på ovansidan av underarmen.

7 Tänk dig att du spänner en pilbåge. Låt blicken följa armbågen som går bakåt. Känn hur det ena skulderbladet pressas bak och det andra pressas fram.

8 Sträck på dig och pressa in hakan. Detta är utgångsställningen. Vrid sedan sakta huvudet åt vänster och åt höger. Utmana dig att titta så långt bak som möjligt.

9 Sträck på dig och pressa in hakan. Detta är utgångsställningen. Böj huvudet åt sidan och titta ner i armhålan.


Ladda ner ppt "Pausrörelser för stillasittande landstingspersonal En möjlighet till mera rörelse i vardagen Framtaget av Landstingshälsan 2011."

Liknande presentationer


Google-annonser