Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Redaktörsutbildning EPiServer CMS 6

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Redaktörsutbildning EPiServer CMS 6"— Presentationens avskrift:

1 Redaktörsutbildning EPiServer CMS 6
Add the course name and your name. Redaktörsutbildning EPiServer CMS 6

2 Grundläggande redaktörsutbildning i EPiServer CMS 6
Introduktion till EPiServer CMS Skapa och publicera information Versionshantering i EPiServer CMS Formattera text Skapa länkar Arbeta med bilder Arbeta med bilder i ImageVault Arbeta med tabeller Filhantering Strukturen av webbplatsen Tabbar i redakörsläget EPiServer OnlineCenter Take the content of the course from the course outline on episerver.com.

3 Introduktion till EPiServer CMS

4 Lärarhandledning Administratörsutbildning EPiServer
Introduktion till EPiServer CMS Systemöversikt Grafisk profil Funktioner Rättigheter Innehåll Utvecklare Customized parts Administratörer Redaktörer EPiServer CMS Framework VPP Server installerad med: - MS Server - IIS - .NET Framework - SQL or Oracle © EPiServer AB

5 Arbeta med EPiServer CMS
Introduktion till EPiServer CMS Arbeta med EPiServer CMS Innehåll Grafisk profil VPP Funktioner 1 4 7 6 8 9 Besökare Rättighter Redaktörer 3 Ändringar CSS Markup Data Redigera 2 5 Visaläge Update this

6 Kundspecifika anpassningar
Introduktion till EPiServer CMS Kundspecifika anpassningar Design och layout Navigation Struktur Funktioner

7 Olika roller för olika uppgifter
Introduktion till EPiServer CMS Olika roller för olika uppgifter Skribent Skapar/ändrar sidor, men kan inte publicera dom. Ofta utan rättigheter till redaktörsläget Redaktör Skapar/ändrar och publicerar sidor i redaktörsläget. Huvudredaktör Publicerar sidor som skribenter gjort. Administratör Sätter rättigheter på sidor och mappar. Ofta ansvarig för hela webbplatsen. Utvecklare Utvecklar funktionalitet och funktioner för webbplatsen.

8 Exempelsite – ett exempel på vad som kan göras.
Introduktion till EPiServer CMS Webbsidan Exempelsite – ett exempel på vad som kan göras. Kund och partner avgör vad som skall levereras till kund webbplats

9 Logga in i redaktörsläget
Introduktion till EPiServer CMS Logga in i redaktörsläget Det finns olika sätt att logga in till redaktörsläget. Automatisk inloggning Länk/Knapp för att logga in Adressen till inloggningen sätts under installationen

10 Viktiga uttryck Visaläge Redaktörsläget Administratörsläget
Introduktion till EPiServer CMS Viktiga uttryck Visaläge Uteseendet av webbplatsen, som den ses av en besökare (antingen anonym eller registrerad) Redaktörsläget Det läge som redaktörerna arbetar i för att bygga upp webbsidans struktur och registrera information på webbplatsen. Administratörsläget Det läge som administratörer och utvecklare arbetar i för att konfigurera webbplatsen och definiera dom redskap och dom sidtyper som redaktörer kan arbeta med.

11 Skapa och publicera information

12 Redaktörsläget Tre flikar med olika innehåll.
Skapa och publicera information Redaktörsläget Tre flikar med olika innehåll. Struktur Favoriter Mina uppgifter EPiServer OnlineCenter som toppnavigering. Möjlighet att arbeta med sidorna i strukturen.

13 Strukturen är densamma för besökaren och redaktören.
Skapa och publicera information Webbsidans struktur Strukturen är densamma för besökaren och redaktören. Lätt att skapa nya sidor, eftersom du vet var besökaren sedan kommer att hitta sidan.

14 Symboler i trädstrukturen….
Skapa och publicera information Symboler i trädstrukturen…. Ny sida. Visas sidor som skapats under de senaste 48 timmarna. Sidan har ej ännu blivit publicerad. Sidan har ett schemalagt publiceringsdatum och har inte blivit publicerad ännu. Sidan har slutat att vara publicerad. Du har inte rättigheter att förändra denna sida. Denna sida visas inte i menyer.

15 …Symboler i trädstrukturen
Skapa och publicera information …Symboler i trädstrukturen Sidan saknas på det valda språket och kommer ej att visas. Sidan saknas på det valda språket och kommer att visas i det språk som flaggan visar. Genväg till sida i EPiServer CMS. Länk till extern webbsida. Ingen länk, endast text. Hämtar data från sida i EPiServer CMS.

16 Skapa och publicera information
EPiServer CMS Toolbar Skapa ny sida Ta bort vald sida Klipp ut, kopiera och klistra in sida Rättigheter Dynamiska egenskaper Sidans språk (visas endast om språkhantering är aktiverad) Language översikt (visas endast om språkhantering är aktiverad) Language inställningar (visas endast om språkhantering är aktiverad) Öppna åtgärdsfönstret Filhantering Arbetsflöden

17 Navigera i trädstrukturen
Skapa och publicera information Navigera i trädstrukturen Navigera genom att klicka på + eller –symbolerna. Klicka på namnet och sidan kommer att visas till höger i förhandsgranska-läge

18 Redigera sidor Redigera en sida: Klicka på en sida i struktur tabben.
Skapa och publicera information Redigera sidor Redigera en sida: Klicka på en sida i struktur tabben. Välj redigera.

19 Förhandsgranska sidor
Skapa och publicera information Förhandsgranska sidor Klicka på en sida i struktur fliken. Den publicerade versionen av sidan visas till höger. När du redigerat en sida kan du välja spara och visa för att förhandsgranska sidan innan den publiceras.

20 Publicera sidan när du är nöjd.
Skapa och publicera information Publicera sidan när du är nöjd. Använd publicera för att publicera sidan direkt. Använd Färdig för publicering om du behöver få den godkänd av någon annan. Du kan också använda spara och publicera, för att publicera sidan direkt.

21 Start och Slut publiceringsdatum
Skapa och publicera information Start och Slut publiceringsdatum Alla sidor publiceras direkt om du inte sätter ett datum i Börja publicera fältet under fliken schemaläggning. Sluta publicera används för att sätta en tidpunkt när sidan ej längre skall vara publicerad.

22 Välj vart I strukturen du vill placera din nya sida.
Skapa och publicera information Skapa en ny sida (1/3) Välj vart I strukturen du vill placera din nya sida. Högerklicka och välj, skapa ny. Välj sidtyp. Skriv eller klipp in information i den nya sidan. Spara, spara och visa, eller spara och publicera sidan.

23 Skapa och publicera information
Skapa en ny sida (2/3) 1 2 3

24 Skapa och publicera information
Skapa en ny sida (3/3) 5 4

25 Sorteringsordning i menyer…
Struktur i EPiServer CMS Sorteringsordning i menyer… Välj huvudsidan vars undersidor skall sorteras. Ändra sorteringsordning under avancerade inställningar. Spara och publicera sidan

26 …Sorteringsordning i menyer
Struktur i EPiServer CMS …Sorteringsordning i menyer Sorteringsordning kan också sättas genom att dra och släppa sidor i trädstrukturen. Sorteringsordning kommer att ändras automatiskt till sortera enligt sorteringsondex när strukturen ändras med dra och släpp.

27 Dra och släpp i trädstrukturen
Struktur i EPiServer CMS Flytta en sida Dra och släpp i trädstrukturen Klipp ut och klistra in och andra verktyg Knappar i verktygsfält Högerklicksmeny

28 CTRL + dra och släpp i trädstrukturen Kopiera och klistra in verktyg
Struktur i EPiServer CMS Kopiera en sida CTRL + dra och släpp i trädstrukturen Kopiera och klistra in verktyg Knappar i verktygsfält Högerklicksmeny

29 Dra och släpp till soptunnan Ta bort verktyg
Struktur i EPiServer CMS Ta bort en sida Dra och släpp till soptunnan Ta bort verktyg Knappar i verktygsfält Högerklicksmeny Sidan placeras i trädstrukturen i soptunnan. För att permanent ta bort en sida ur soptunnan. Ta bort en sida ur soptunnan Töm soptunnan

30 Ger lätt åtkomst till sidor som används ofta
Struktur i EPiServer CMS Favoriter Ger lätt åtkomst till sidor som används ofta Använd högerklicksmenyn Lägg till som favorit i trädstrukuren. Sidan visas nu under fliken Favoriter. Ta bort sidor genom att använda högerklicksmenyn under fliken favoriter.

31 Versionshantering av sidor

32 Versionshantering av sidor
Versioner av sidor Fliken för versioner innehåller alla versioner som finns av en sida. När en redaktör redigerar och sparar en publicerad version skapas alltid en ny version av sidan. När du navigerar i strukturen visas alltid den publicerade versionen av sidan. Det är möjligt att ta bort och publicera en version direkt från listan.

33 Jämför versioner av en sida
Versionshantering av sidor Jämför versioner av en sida Jämför versioner av sidor i fliken jämför. Sidversioner kan jämföras på tre olika sätt: Färgskillnader Sida vid sida Egenskapsförändringar Välj sätt att jämföra och vilken version och klicka på Jämför

34 Schemalagd publicering av en specifik version
Versionshantering av sidor Schemalagd publicering av en specifik version Ändra en sida för att skapa en ny version. Välj spara och visa. Checka in versionen genom att klicka på färdig för publicering. Byt till Versionsfliken. Välj senarelagd publicering för den version av sidan som du vill publicera. Bocka för checkrutan, sätt en tidpunkt och välj spara.

35 Formatera text

36 Formatera text HTML Editorn… HTML Editorn används för att skriva text, lägga in bilder och skapa länkar. Administratörer kan lägga till och ta bort knappar i editorn.

37 Klistra in från Word för att ta bort “ful” Word formatering.
Formatera text Klistra in text Man kan klistra in information från andra program som t.ex. Word, Excel, PowerPoint, m.m. Välj och kopiera. Om du änvänder CTRL + V när du klistrar in text i EPiServer CMS, följer orginalformatet med. Klistra in från Word för att ta bort “ful” Word formatering. Format the text as desired.

38 Formatera text Formatera text Använd alltid dom tillgängliga stilmallarna, som i sin tur använder format från stilmallarna CSS filerna. Markera texten och välj ett format drop-down menyn till vänster. Klasser väljs i drop-down menyn till höger.

39 Formatera text Rättstavning Rättstavning är tillgängligt via webbläsarens rättstavningsfunktionalitet. Om du använder Firefox, rättstavning är tillgängligt genom att högerklicka i webbläsaren. Om du använder Internet Explorer 8, rättstavning är tillgängligt via en särskild plug-in till webbläsaren. Öppna den text du vill rättstava. Placera muspekaren i texten, högerklicka och välj kontrollera stavning. Följ alternativen tillgängliga i webbläsarens meny.

40 HTML koden kan visas direkt i editorn.
Formatera text HTML läge HTML koden kan visas direkt i editorn. Befintlig HTML kod kan klistras in i sidan.

41 Arbeta med länkar

42 Länkar skapas enkelt med hjälp av länkeditorn,
Arbeta med länkar Länkar Länkar skapas enkelt med hjälp av länkeditorn, Det finns olika typer av länkar. Webbsida (externa, interna, bokmärken) Dokument (externa, interna, nätverk) E-post Konfigurerbara länkattribut Länktitel Målram Språk Välj text eller bild för att skapa en länk Alla länkar visas med en gul bakgrund i editorn.

43 Länk till sida i EPiServer CMS
Arbeta med länkar Länk till sida i EPiServer CMS Markera text och klicka på Lägg till/Redigera länk ikonen. Lägg till en titel. Välj målram, för att öppna länken i ett nytt fönster om så önskas. Välj sida på denna webbplats. Klicka på Bläddra... knappen för att bläddra och välja sida att länka till. Klicka på OK.

44 Länk till en annan webbplats
Arbeta med länkar Länk till en annan webbplats Används när man länkar till sida på en annan webbplats. Markera text och välj Lägg till/Redigera länk ikonen. Lägg till en länktitel. Välj målram, för att öppna länken i ett nytt fönster om så önskas. Välj sida på annan webbplats och ange adressen i adressfältet. Klicka på OK.

45 Länk till samma sida – Ankare (Bokmärke)
Arbeta med länkar Länk till samma sida – Ankare (Bokmärke) Börja med att skapa en ankarpunkt. Markera texten som skall skapa ankarpunkten och klicka på Lägg till/ redigera ankarpunkt. Markera texten som skall skapa länken. Välj Lägg till/redigera länk och fliken webbsida. Välj bokmärke på denna sida. Välj den ankarpunkt du vill länka till.

46 Länk till dokument Arbeta med länkar
Markera det ord i editorn som skall forma länken. Välj lägg till/redigera länk ikonen och välj flikan dokument. I fätet länktitel, ange den text som skall visas. I fältet målram, välj hur länken skall öppnas. Välj Dokument på denna webbplats och bläddra fram till den folder och det dokument du vill länka till. Välj dokumentet och klicka på OK. Dokumentet kommer att infogas i sidan.

47 Länk till en E-post adress
Arbeta med länkar Länk till en E-post adress För att förenkla för besökare att skicka e-post meddelanden. Besökaren måste ha ett e-post program installerat på sin dator.

48 Dra och släpp från filhanteraren
Arbeta med länkar Dra och släpp från filhanteraren Det är också möjligt att dra och släppa dokument från filhanteraren.

49 Arbeta med länkar Genväg/extern länk Används för att skapa en länk av ett menyalternativ HTML Editorn ska inte innahålla någon information när detta används. Länk till denna sida Genväg till sida i EPiServer CMS Hämta data från sida i EPiServer CMS Länk till sida på annan webbplats Ingen länk, endast text Målram

50 Bildhantering

51 Arbetsgång & uppladdning Bildeditorn & filter Metadata Kategorier
ImageVault Agenda Arbetsgång & uppladdning Bildeditorn & filter Metadata Kategorier Bildsökning Lite om best practicies

52 Hur ser jag att jag har ImageVault?
Extra flik i redigeringsläget

53 En extra knapp i editorn.
ImageVault Hur ser jag... En extra knapp i editorn.

54 Skapa din sida i EPi:s redaktörsläge
ImageVault Arbetsgång Skapa din sida i EPi:s redaktörsläge Välj att infoga bild via IV-knappen a) Välj en befintlig bild Välj ev konverteringsformat Kontrollera alt-text b) Ladda upp en bild Spara och publicera

55 Ladda upp bild till ImageVault
Välj fliken ”ImageVault” och klicka på ”Öppna ImageVault” Tryck på länken ”Ladda upp fil”

56 Ladda upp bild till ImageVault
Välj upp till 4 filer på din hårddisk med bläddra-knapparna eller ”dra-och-släpp” filerna i rutan. Ange att du vill spara bilden i ImageVault Tryck på ”Nästa”

57 Om uppladdningskomponenten
ImageVault Om uppladdningskomponenten Första gången du laddar upp bilder så måste en uppladdningskomponent installeras om du vill kunna ladda upp med dra-och-släpp Den kräver att du har administratörsrättigheter på din dator under installationen Om du inte kan installera så kontakta din nätverksadministratör

58 Ange vilket album du vill ha bilden i Tryck på ”nästa”
ImageVault Ladda upp bild, steg 2 Ange vilket album du vill ha bilden i Tryck på ”nästa”

59 Ange de metadata som är relevanta för det aktuella albumet
ImageVault Ladda upp bild, steg 3 Ange de metadata som är relevanta för det aktuella albumet Tryck på ”nästa”

60 Ange vilka kategorier som gäller för bilden
ImageVault Ladda upp bild, steg 4 Ange vilka kategorier som gäller för bilden Tryck på spara

61 Att använda bildeditorn
ImageVault Att använda bildeditorn Se till så att du är i redigeringsläge Placera markören i den gula ruta, vars bild du vill redigera och tryck på ”infoga dynamiskt innehåll”-knappen Exempelvis: Automatisk bildväxlare, Bildgalleri,

62 Att använda bildeditorn
ImageVault Att använda bildeditorn Bildeditorn låter dig göra justeringar, dessa förändrar inte originalet i ImageVault! Vill du spara förändringarna så måste du spara ner filen lokalt till din dator och sedan ladda upp den som en ny bild. Bilden kan kompletteras med en imagemap

63 ImageVault Editorn, ändra storlek

64 ImageVault Editorn, konvertera

65 ImageVault Editorn, rotera

66 ImageVault Editorn, beskära

67 Autolevels Brightness Contrast Unsharp Mask Grayscale Filterfunktioner
ImageVault Filterfunktioner Autolevels Brightness Contrast Unsharp Mask Grayscale

68 Används när en del av bilden skall vara klickbar
ImageVault Editorn, imagemaps Används när en del av bilden skall vara klickbar Skapa klickbara ytor i bilden som kan vara länkade till andra sidor, sajter, dokument eller e-postlänkar Imagemaps görs sist!

69 Infoga tumnaglade bilder
ImageVault Infoga tumnaglade bilder Används i de fall som vi vill att bilden skall kunna öppnas i större format. I ImageVault: högerklicka på bilden och välj ”Lägg till bilder”, ”Lägg till tumnaglade bilder”

70 Infoga tumnaglade bilder, forts
ImageVault Infoga tumnaglade bilder, forts Ange vilket format som tumnageln skall vara i samt målformat Tryck på knappen ”infoga bilderna”

71 Metadata kan kopplas till IPTC-infon i bildfilen
ImageVault Vad är metadata? Metadata används för att hantera extra information om bilden, som t ex fotograf, datum för exponering, upphovsrätt, sökord med mera. Metadata kan kopplas till IPTC-infon i bildfilen Metadata kopplas till album Administratören lägger upp kategorier och metadata Informationen är sökbar

72 Kategorier precis som metadata används för att organisera bilder
ImageVault Vad är en kategori? Kategorier precis som metadata används för att organisera bilder Kategorierna är globala, dvs finns överallt i alla album Exempel: sommar, vinter, vår, höst Administratören lägger upp kategorierna Informationen är sökbar

73 Album anges som startpunkt för publika bildbanker
ImageVault Om albumstrukturen Rättigheter sätts på album; har vi behov av att sätta rättigheter så skall album användas. Album anges som startpunkt för publika bildbanker Behöver inte användas för att spegla organisationens struktur; då kan vi använda kategorier Metadata, kategorier och albumstruktur kräver lite tankearbete

74 Om konverteringsformat
ImageVault Om konverteringsformat De vanligast förekommande bildformaten (och storlekarna) bör vara tillgängliga via fördefinierade konverteringsformat. Förändras ett konverteringsformat så förändras alla förekomster av bilden där formatet används. Definieras av administratören

75 Originalformat innebär det format som bilden laddades upp med
ImageVault Nedladdning Jag kan välja vilket av de tillgängliga konverterings-formaten jag vill ha bilden i Originalformat innebär det format som bilden laddades upp med

76 Enkel sökning: sök efter namn på bilden
ImageVault Söka efter bilder Enkel sökning: sök efter namn på bilden Avancerad sökning: sök efter vissa metadata eller vissa kategorier mm

77 Låter dig kombinera sök-alternativ för att avgränsa antalet träffar.
ImageVault Avancerad sökning Låter dig kombinera sök-alternativ för att avgränsa antalet träffar.

78 Växla mellan mellan enkel vy och utökad vy
ImageVault Gränssnittet Växla mellan mellan enkel vy och utökad vy

79 ImageVault Antal bilder Ange det antal bilder du vill ska visas på sidan. Fler bilder = större nedladdningstider

80 EPiServer OnlineCenter

81 EPiServer OnlineCenter
Enhetlig arbetsyta för att enkelt navigera och interagera med olika produkter, EPiServer produkter eller tredje-parts produkter. Dashboard kan personaliseras enligt användarnas behov och önskemål. Ha tillgång till funktioner som är relevanta i det dagliga arbetet från enda plats.. Dashboarden utgörs av flikar, områden och gadgets. Toppmenyn är designad för att man snabbt och enkelt skall kunna navigera sig runt bland produkter och moduler. Användare behöver inte längre installera ett separat program när dom vill byta mellan olika produkter. Lätt för användare byta till en annan produkt genom att klicka på en flik. En global sökfunktion ger användarna möjlighet att hitta data som är relaterad till en annan produkt, inklusive tredje-parts produkter. Söker också i sidors namn och information.

82 EPiServer OnlineCenter
Toppnavigering Alla EPiServer produkter kan nås från toppnavigeringen. Gå till visaläge. Öppna EPiServer CMS hjälp. Global sökfunktion som söker genom innehåll på sidor, mappar och filer. Logga ut och ändra dina inställningar genom att klicka på ditt namn och välja Mina inställningar.

83 Föredefinierade Gadgets
EPiServer OnlineCenter Föredefinierade Gadgets Aktiviteter Anteckningar Externa länkar Formulärvisning Nyligen uppdaterade sidor Oförändrade sidor RSS läsare Snabblänkar

84 EPiServer OnlineCenter
Snabbpublicering... Används av redaktörer som oregelbundet skapar sidor. Finns i gadgeten för snabblänkar. Kräver att redaktören ha publiceringsrättigheter till målsidan. Välj sidtyp och målsida i konfigureringsfilen. Kan baseras på alla sidtyper och innehåller det antal fält som man vill.

85 EPiServer OnlineCenter
...Snabb publicering Klicka på det alternativ av sida som du vill skapa. Ange information i fälten och klicka på spara och publicera.. Sidan publiceras som en undersida till den sida som deklareras i konfigurationsfilen..

86 Tabeller

87 Kräver lite arbete för att fullt ut stödja tillgänglighet.
Tabeller Används till olika typer av listor och datatabeller – Tabbar kan inte användas Kräver lite arbete för att fullt ut stödja tillgänglighet. De flesta tillgänglighetshjälpmedlen (skärmläsningsprogram) läser tabeller rad för rad. Stora skillnader i tolkning av utseende och design från webbläsare till webbläsare – se upp!

88 Tabeller Infoga en tabell Klicka på ikonen för att infoga en tabell i verktygsfältet. Välj antal rader och kolumner på tabellen. Välj vidd och höjd, om så önskas. Välj storlek i % eller pixels. Välj en CSS klass om du har en definierad sådan för tabeller.

89 Välja och editera en tabell
Tabeller Välja och editera en tabell Ändra tebellens egenskaper genom att placera muspekaren i tabellen och välja klicka på ikonen för infoga tabell i editorns verktygsfält.. Lägg till eller ta bort kolumner och rader genom att klicka på vald ikon i verktygsfältet. Att slå ihop celler, placera markören i den vänstra av cellerna och välj slå ihop celler. Välj hur många rader eller kolumner som skall slås ihop och klicka på uppdatera.

90 Generella tabell egenskaper
Tabeller Generella tabell egenskaper Välj vidd och orientering för tabellen. Utöka eller minska avståndet mellan kantlinjer och innehållet (cell padding). Utöka eller minska avståndet mellan celler (cell spacing). Välj CSS klass för tabellen.

91 Cell Padding och Cell Spacing
Tabeller Cell Padding och Cell Spacing Cell spacing Svarta pilar i bilden. Avståndet mellan cellernas kantlinjer. Cell padding Röda pilar i bilden. Avståndet mellan innehåll och kantlinje. Text text Text text Text text

92 Avancerade tabellegenskaper
Tables Avancerade tabellegenskaper Många av de avancerade tabellegenskaperna används för att tillgodose tillgänglighetsaspekter. Vissa egenskaper som sätts här visas endast för tillgänglighetsverktyg. Definiera en bakgrundsbild för tabellen. Sätt färg på kantlinjer och bakgrund. The Advanced tab gives information about the table. The information is not displayed for normal visitors but results in attributes in the table which make the data tables easier to read by people reading the website using aids, such as text-to-speech synthesizers. This information about cells, rows and columns must be given to follow the rules for accessibility.

93 Generella egenskaper för rader i tabellen
Tabeller Generella egenskaper för rader i tabellen Egenskaper kan sättas för en viss rad, en jämn rad, en udda rad eller för samtliga rader i tabellen. Välj önskat alternativ i drop-down menyn. Sätt horisontell och vertikal justering för radens innehåll. Sätt höjd på raden. Sätt en CSS klass för en eller flera rader i tabellen.

94 Avancerade egenskaper för en tabellrad
Tabeller Avancerade egenskaper för en tabellrad Många av de avancerade tabellradsegenskaperna används för att tillgodose tillgänglighetsaspekter. Vissa egenskaper som sätts här visas endast för tillgänglighetsverktyg. Definiera en bakgrundsbild för tabellen. Sätt färg på kantlinjer och bakgrund.

95 Generella cellegenskaper
Tabeller Generella cellegenskaper Egenskaper kan sättas för endast vald cell, alla celler i en rad eller för alla celler i tabellen. Välj önskat alternativ i drop-down menyn. Sätt horisontell och vertikal justering för cellens innehåll. Sätt vidd och höjd på cellen. Definiera ett tabellhuvud genom att sätta Header i Cell type fältet och trcka ut det till alla celler i en rad. Definiera CSS klass för en eller flera celler..

96 Avancerade cellegenskaper
Tabeller Avancerade cellegenskaper Egenskaper kan sättas för endast vald cell, alla celler i en rad eller för alla celler i tabellen. Välj önskat alternativ i drop-down menyn. Vissa egenskaper som sätts här visas endast för tillgänglighetsverktyg. Definiera en bakgrundsbild för tabellen. Sätt färg på kantlinjer och bakgrund.

97 Filhantering

98 Filhanteraren öppnas i åtgördsfönstret till höger i webbläsaren.
Filhantering Filhantering Filhanteraren öppnas i åtgördsfönstret till höger i webbläsaren. Detta innebär att du kan ha filhanteraren öppen under tiden som du arbetar med en sida till vänster.

99 Administration genom högerklick
Filhantering Administration genom högerklick Den meny som öppnas när du högerklickar i filhaneraren är central när det kommer till att göra olika saker i filhanteraren. De olika alternativ som finns tillgängliga visas i vit text. De inaktiva alternativen visa med grå text. För att aktivera vissa av funktionerna måste man högerklicka på en fil eller en mapp i filhanteraren. Alternativen Ta bort, Byt namn, Klipp ut, Kopiera och Klistra in kan användas både på mappar och filer.

100 Ladda upp enskilda filer till servern Välj mapp.
Filhantering Lägg till filer Ladda upp enskilda filer till servern Välj mapp. Välj Lägg till fil i menyn eller högerklicka på mappen och välj Lägg till fil. Klicka på bläddra och välj den fil som du vill ladda upp till webbservern. Ange information om filen i inmatningsfälten. Välj Lägg till fil. Filen laddas upp till webbservern och placeras i den valda mappen.

101 Lägg till filer genom att använda Windows utforskare
Filhantering Lägg till filer genom att använda Windows utforskare Öppna utforskaren. Välj dom filer du vill ladda upp till webbservern. Håll ner SHIFT eller CTRL för att markera flera filer. Dra och släpp filerna in I vald mapp i EPiServer CMS filhanterare. Filerna laddas upp till webbservern och placeras I vald mapp. Komponenten för Avancerad filuppladdning måste först installeras på klienten. Denna funktionalitet är inte tillgänglig i alla webbläsare. Det fungera exempelvis inte i Firefox.

102 Filhantering Visa filinformation Visa information om en fil genom att högerklicka på en fil och välja Visa filinformation. Information om filen visas, som t.ex. Finamn, storlek, när filen skapades och när filen senast ändrades m.m. Man kan också se vilka sidor på webbsidan som använder filen, antingen som en länk eller som en bild.

103 Versionshantering av filer

104 Versionshantering av filer
EPiServer CMS filsystem tillåter versionshantering av filer Checka ut en fil för att modifiera den (förhindrar modifieringar av andra användare) Checka in filen för att skapa en ny version av filen Versions listor skapas automatiskt med informaion om Användare, datum och tid, kommentarer Möjlighet att återställa tidigare versioner Mappar måste konfigureras för att tillåta versionshantering Inställningar i web.config för mappen.

105 Struktur i EPiServer CMS

106 Struktur i EPiServer CMS
Aktiviteter Fliken aktiviteter listar alla pågående EPiServer CMS ärenden. Ej publicerade Alla versioner av sidor som du har sparade men ej publicerade. Färdig för publicering Sidor som någon annan vill att du ska publicera. Personliga ärenden Ärenden som är aviserade till dig inom ett arbetsflöde. Mina tilldelade ärenden Ärenden aviserade till din grupp inom ett arbetsflöde.

107 Avancerade inställningar

108 Sidans namn i webbadress
Avancerade inställningar Sidans namn i webbadress En webbadress skapas för sidan genom att använda namnet på sidan. Om du vill ändra detta namn, måste man ändra eller lägga in ett namn i fältet sidans namn i webbadress under fliken inställningar. Du kan inte ändra adressen endast genom att ändra namnet på sidan. Nollställ namnet i fältet genom att uppdatera sidans namn och sedan återpublicera sidan.

109 Fliken Inställningar Visa sidan i menyer Sidans namn webbadress
Avancerade inställningar Fliken Inställningar Visa sidan i menyer Om sidan skall visas i menyer i visaläge. Sidans namn webbadress Adressen som visas i adressfätet Sorterings ordning Sorteringsindex för sidan, om huvudsidan har sorteringsordning satt till sortera enligt sorteringsindex. Sorterings index Hur undersidorna kommer att sorteras Enkel adress för sidan Enkel adress till sidan. Ex.

110 Avancerade inställningar
Fliken kategorier Används för att kategorisera informationen på webbplatsen för att sedan använda i exempelvis förenklingar och förbättringar av sökfunktionen och kring personalisering.

111 Avancerade inställningar
Åtgärdsfönstret Används för olika aktiviteter på olika webbplatser. Gör det möjligt att arbeta med flera saker samtidigt. Visas till höger i webbläsaren. EPiServer CMS Filhanterare kan öppnas från Åtgärdsfönstret.

112 Avancerade inställningar
Dynamiska egenskaper Finns tillgängliga på alla sidor på webbplatsen. Kan inkluderas på en sida och alla dess undersidor i en enda aktivitet. Används sällan av redaktörer

113 Avancerade inställningar
Mina inställningar Nås från topnavigeringen i EPiServer OnlineCenter. Ändra språk som används i användargränssnittet. Ange vilka symboler du vill ska visas i trädstrukturen.

114 Hantera formulär

115 Hantera formulär Formulärsida Används för att samla information. Exempelvis till frågor och anmälningar. Skapa en ny sida av sidtypen Formulärsida. Ange ett namn på sidan och lägg in lite information i editorn för att beskriva formuläret. Välj visa statistik om du vill att besökaren ska kunna se en sammanställning av svaren för formuläret. I formulärfältet anger du vilket formulär som skall användas genom att klicka på Bläddra knappen till höger om inmatningsfältet. Dialogen för att välja formulär visas och du kan välja ett befintligt formulär eller att skapa ett nytt. När du är klar med ditt formulär klickar du på spara och publicera.

116 Administrera formulär
Hantera formulär Administrera formulär Formulär administreras i en särskild dialog, där du kan en mappstruktur för att hålla ordning på dina formulär. Dialogen för att välja formulär nås via Bläddra knappen i formulärfältet på sidtypen Formulärsida. Klicka på redigera för att redigera ett befintligt formulär. Klicka på ta bort för att ta bort ett formulär. Klicka på välj för att använda markera en rad (ett formulär). Klicka på använd för att använda det valda formuläret på en sida. Klicka på skapa för att göra ett nytt formulär. Klicka på inget formulär om du vill ta bort kopplingen mellan formuläret och den befintliga sidan.

117 Skapa och redigera ett formulär
Hantera formulär Skapa och redigera ett formulär Namnge formuläret. Du kan tillåta anonym postning och multipla svar. Ange en tacksida om så önskas. Formulär byggs upp med hjälp av tabeller, som skapas och redigeras i en del av Formulärdialogen. De tre flikarna Tabellayout, Formulärfält och Importera/Exportera används för att skapa ett formulär. Använd fliken Tabellayout för att skapa en plats att lägga ett formulärfält. Tabellen måste innehålla minst en cell innan du kan infoga ett formulärfält.. Välj en cell och dra och släpp egenskaper / fält från fliken Formulärfält. Klicka på spara för att spara varje egenskap.

118 Hantera formulär Formulärfält... Ledtext Ledtext används för att användarna ska veta vad som skall skriva in I respektive fält. Ledtext kan också användas för att dela upp formuläret i olika områden. Textfält Används för kortare texter. Textruta Ger användarna en större yta att skriva fri text i. Redaktören kan ange antalet rader och bredd på fältet. Drop-down lista Ger besökaren möjlighet att välja ett alternativ ur en drop-down lista.

119 ...Formulärfält Radio knappar
Hantera formulär ...Formulärfält Radio knappar Ger besökaren en lista med alternativ som han/hon kan välja bland. Kryssruta Knapp Ger en knapp som skickar iväg formuläret. Horisontell linje Infogar en horisontell linje i formuläret för att förbättra designen och strukturen av formuläret.

120 Formulärdata Välj fliken formulärdata på formulärsidan.
Hantera formulär Formulärdata Välj fliken formulärdata på formulärsidan. Välj vilket formulär du vill se data över. Ange ett start och stop datum om du vill. Ange det antal träffar du vill visa i fältet Antal träffar per sida och klicka på Sök Radera poster om så önskas. Klicka på Exportera till Excel eller Exportera som XML för att spara till en fil. If you chose to save the information in the database in your form, you can find all the forms which have been submitted under the Form data tab. This tab is shown next to the Version list when you saved and published you form page. Select the Form data tab and a search form will be shown. Here, you can specify whether you want to search for a specific date and the number of hits you want per page. If you want to show all contributions, you can select the Search button directly. When you have searched for the submitted forms, they will be listed below the search form. You can browse amongst pages if there are a lot of them and you can also choose to delete all visible contributions from here. If you want to process the information in Microsoft Excel, select the Export to Excel. button. The first time you do this, you will be asked whether you accept the integration between EPiServer and Office; answer YES to this question and data from your form will be shown in Excel and can be processed there.


Ladda ner ppt "Redaktörsutbildning EPiServer CMS 6"

Liknande presentationer


Google-annonser