Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Redaktörsutbildning EPiServer CMS 6. Grundläggande redaktörsutbildning i EPiServer CMS 6 Introduktion till EPiServer CMS Skapa och publicera information.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Redaktörsutbildning EPiServer CMS 6. Grundläggande redaktörsutbildning i EPiServer CMS 6 Introduktion till EPiServer CMS Skapa och publicera information."— Presentationens avskrift:

1 Redaktörsutbildning EPiServer CMS 6

2 Grundläggande redaktörsutbildning i EPiServer CMS 6 Introduktion till EPiServer CMS Skapa och publicera information Versionshantering i EPiServer CMS Formattera text Skapa länkar Arbeta med bilder Arbeta med bilder i ImageVault Arbeta med tabeller Filhantering Strukturen av webbplatsen Tabbar i redakörsläget EPiServer OnlineCenter

3 Introduktion till EPiServer CMS

4 Systemöversikt Grafisk profil Funktioner Rättigheter Innehåll EPiServer CMS Framework Customized parts Utvecklare Administratörer Redaktörer VPP Server installerad med: - MS Server - IIS -.NET Framework - SQL or Oracle Introduktion till EPiServer CMS

5 Arbeta med EPiServer CMS Innehåll Grafisk profil VPP Funktioner Besökare Rättighter Redaktörer 3 Ändringar CSS Markup Data Redigera 2 5 Visaläge Introduktion till EPiServer CMS

6 Kundspecifika anpassningar Design och layout Navigation Struktur Funktioner Introduktion till EPiServer CMS

7 Olika roller för olika uppgifter Skribent  Skapar/ändrar sidor, men kan inte publicera dom. Ofta utan rättigheter till redaktörsläget Redaktör  Skapar/ändrar och publicerar sidor i redaktörsläget. Huvudredaktör  Publicerar sidor som skribenter gjort. Administratör  Sätter rättigheter på sidor och mappar. Ofta ansvarig för hela webbplatsen. Utvecklare  Utvecklar funktionalitet och funktioner för webbplatsen. Introduktion till EPiServer CMS

8 Webbsidan Exempelsite – ett exempel på vad som kan göras. Kund och partner avgör vad som skall levereras till kund webbplats Introduktion till EPiServer CMS

9 Logga in i redaktörsläget Det finns olika sätt att logga in till redaktörsläget.  Automatisk inloggning  Länk/Knapp för att logga in  Adressen till inloggningen sätts under installationen Introduktion till EPiServer CMS

10 Viktiga uttryck Visaläge  Uteseendet av webbplatsen, som den ses av en besökare (antingen anonym eller registrerad) Redaktörsläget  Det läge som redaktörerna arbetar i för att bygga upp webbsidans struktur och registrera information på webbplatsen. Administratörsläget  Det läge som administratörer och utvecklare arbetar i för att konfigurera webbplatsen och definiera dom redskap och dom sidtyper som redaktörer kan arbeta med. Introduktion till EPiServer CMS

11 Skapa och publicera information

12 Redaktörsläget Tre flikar med olika innehåll.  Struktur  Favoriter  Mina uppgifter EPiServer OnlineCenter som toppnavigering. Möjlighet att arbeta med sidorna i strukturen. Skapa och publicera information

13 Webbsidans struktur Strukturen är densamma för besökaren och redaktören. Lätt att skapa nya sidor, eftersom du vet var besökaren sedan kommer att hitta sidan. Skapa och publicera information

14 Symboler i trädstrukturen…. Ny sida. Visas sidor som skapats under de senaste 48 timmarna. Sidan har ej ännu blivit publicerad. Sidan har ett schemalagt publiceringsdatum och har inte blivit publicerad ännu. Sidan har slutat att vara publicerad. Du har inte rättigheter att förändra denna sida. Denna sida visas inte i menyer. Skapa och publicera information

15 …Symboler i trädstrukturen Sidan saknas på det valda språket och kommer ej att visas. Sidan saknas på det valda språket och kommer att visas i det språk som flaggan visar. Genväg till sida i EPiServer CMS. Länk till extern webbsida. Ingen länk, endast text. Hämtar data från sida i EPiServer CMS. Skapa och publicera information

16 EPiServer CMS Toolbar Skapa ny sida Ta bort vald sida Klipp ut, kopiera och klistra in sida Rättigheter Dynamiska egenskaper Sidans språk (visas endast om språkhantering är aktiverad) Language översikt (visas endast om språkhantering är aktiverad) Language inställningar (visas endast om språkhantering är aktiverad) Öppna åtgärdsfönstret Filhantering Arbetsflöden Skapa och publicera information

17 Navigera i trädstrukturen Navigera genom att klicka på + eller – symbolerna. Klicka på namnet och sidan kommer att visas till höger i förhandsgranska- läge Skapa och publicera information

18 Redigera sidor Redigera en sida:  Klicka på en sida i struktur tabben.  Välj redigera. Skapa och publicera information

19 Förhandsgranska sidor Klicka på en sida i struktur fliken. Den publicerade versionen av sidan visas till höger. När du redigerat en sida kan du välja spara och visa för att förhandsgranska sidan innan den publiceras. Skapa och publicera information

20 Publicera sidan när du är nöjd. Använd publicera för att publicera sidan direkt. Använd Färdig för publicering om du behöver få den godkänd av någon annan. Du kan också använda spara och publicera, för att publicera sidan direkt. Skapa och publicera information

21 Start och Slut publiceringsdatum Alla sidor publiceras direkt om du inte sätter ett datum i Börja publicera fältet under fliken schemaläggning. Sluta publicera används för att sätta en tidpunkt när sidan ej längre skall vara publicerad. Skapa och publicera information

22 Skapa en ny sida (1/3) 1.Välj vart I strukturen du vill placera din nya sida. 2.Högerklicka och välj, skapa ny. 3.Välj sidtyp. 4.Skriv eller klipp in information i den nya sidan. 5.Spara, spara och visa, eller spara och publicera sidan. Skapa och publicera information

23 Skapa en ny sida (2/3) Skapa och publicera information

24 Skapa en ny sida (3/3) 4 5 Skapa och publicera information

25 Sorteringsordning i menyer… Välj huvudsidan vars undersidor skall sorteras. Ändra sorteringsordning under avancerade inställningar. Spara och publicera sidan Struktur i EPiServer CMS

26 …Sorteringsordning i menyer Sorteringsordning kan också sättas genom att dra och släppa sidor i trädstrukturen. Sorteringsordning kommer att ändras automatiskt till sortera enligt sorteringsondex när strukturen ändras med dra och släpp. Struktur i EPiServer CMS

27 Flytta en sida Dra och släpp i trädstrukturen Klipp ut och klistra in och andra verktyg  Knappar i verktygsfält  Högerklicksmeny Struktur i EPiServer CMS

28 Kopiera en sida CTRL + dra och släpp i trädstrukturen Kopiera och klistra in verktyg  Knappar i verktygsfält  Högerklicksmeny Struktur i EPiServer CMS

29 Ta bort en sida Dra och släpp till soptunnan Ta bort verktyg  Knappar i verktygsfält  Högerklicksmeny Sidan placeras i trädstrukturen i soptunnan. För att permanent ta bort en sida ur soptunnan.  Ta bort en sida ur soptunnan  Töm soptunnan Struktur i EPiServer CMS

30 Favoriter Ger lätt åtkomst till sidor som används ofta Använd högerklicksmenyn Lägg till som favorit i trädstrukuren. Sidan visas nu under fliken Favoriter.  Ta bort sidor genom att använda högerklicksmenyn under fliken favoriter. Struktur i EPiServer CMS

31 Versionshantering av sidor

32 Versioner av sidor Fliken för versioner innehåller alla versioner som finns av en sida. När en redaktör redigerar och sparar en publicerad version skapas alltid en ny version av sidan. När du navigerar i strukturen visas alltid den publicerade versionen av sidan. Det är möjligt att ta bort och publicera en version direkt från listan. Versionshantering av sidor

33 Jämför versioner av en sida Jämför versioner av sidor i fliken jämför. Sidversioner kan jämföras på tre olika sätt:  Färgskillnader  Sida vid sida  Egenskapsförändringar Välj sätt att jämföra och vilken version och klicka på Jämför Versionshantering av sidor

34 Schemalagd publicering av en specifik version Ändra en sida för att skapa en ny version. Välj spara och visa. Checka in versionen genom att klicka på färdig för publicering. Byt till Versionsfliken. Välj senarelagd publicering för den version av sidan som du vill publicera. Bocka för checkrutan, sätt en tidpunkt och välj spara. Versionshantering av sidor

35 Formatera text

36 HTML Editorn… HTML Editorn används för att skriva text, lägga in bilder och skapa länkar. Administratörer kan lägga till och ta bort knappar i editorn. Formatera text

37 Klistra in text Man kan klistra in information från andra program som t.ex. Word, Excel, PowerPoint, m.m. Välj och kopiera. Om du änvänder CTRL + V när du klistrar in text i EPiServer CMS, följer orginalformatet med. Klistra in från Word för att ta bort “ful” Word formatering. Format the text as desired. Formatera text

38 Använd alltid dom tillgängliga stilmallarna, som i sin tur använder format från stilmallarna CSS filerna. Markera texten och välj ett format drop-down menyn till vänster. Klasser väljs i drop-down menyn till höger. Formatera text

39 Rättstavning Rättstavning är tillgängligt via webbläsarens rättstavningsfunktionalitet. Om du använder Firefox, rättstavning är tillgängligt genom att högerklicka i webbläsaren. Om du använder Internet Explorer 8, rättstavning är tillgängligt via en särskild plug-in till webbläsaren. Öppna den text du vill rättstava. Placera muspekaren i texten, högerklicka och välj kontrollera stavning. Följ alternativen tillgängliga i webbläsarens meny. Formatera text

40 HTML läge HTML koden kan visas direkt i editorn. Befintlig HTML kod kan klistras in i sidan. Formatera text

41 Arbeta med länkar

42 Länkar Länkar skapas enkelt med hjälp av länkeditorn, Det finns olika typer av länkar.  Webbsida (externa, interna, bokmärken)  Dokument (externa, interna, nätverk)  E-post Konfigurerbara länkattribut  Länktitel  Målram  Språk Välj text eller bild för att skapa en länk Alla länkar visas med en gul bakgrund i editorn. Arbeta med länkar

43 Länk till sida i EPiServer CMS 1.Markera text och klicka på Lägg till/Redigera länk ikonen. 2.Lägg till en titel. 3.Välj målram, för att öppna länken i ett nytt fönster om så önskas. 4.Välj sida på denna webbplats. 5.Klicka på Bläddra... knappen för att bläddra och välja sida att länka till. 6.Klicka på OK. Arbeta med länkar

44 Länk till en annan webbplats Används när man länkar till sida på en annan webbplats. 1.Markera text och välj Lägg till/Redigera länk ikonen. 2.Lägg till en länktitel. 3.Välj målram, för att öppna länken i ett nytt fönster om så önskas. 4.Välj sida på annan webbplats och ange adressen i adressfältet. 5.Klicka på OK. Arbeta med länkar

45 Länk till samma sida – Ankare (Bokmärke) Börja med att skapa en ankarpunkt. Markera texten som skall skapa ankarpunkten och klicka på Lägg till/ redigera ankarpunkt. Markera texten som skall skapa länken. Välj Lägg till/redigera länk och fliken webbsida. Välj bokmärke på denna sida. Välj den ankarpunkt du vill länka till. Arbeta med länkar

46 Länk till dokument 1.Markera det ord i editorn som skall forma länken. 2.Välj lägg till/redigera länk ikonen och välj flikan dokument. 3.I fätet länktitel, ange den text som skall visas. 4.I fältet målram, välj hur länken skall öppnas. 5.Välj Dokument på denna webbplats och bläddra fram till den folder och det dokument du vill länka till. 6.Välj dokumentet och klicka på OK. 7.Dokumentet kommer att infogas i sidan. Arbeta med länkar

47 Länk till en E-post adress För att förenkla för besökare att skicka e-post meddelanden. Besökaren måste ha ett e-post program installerat på sin dator. Arbeta med länkar

48 Dra och släpp från filhanteraren Det är också möjligt att dra och släppa dokument från filhanteraren. Arbeta med länkar

49 Genväg/extern länk Används för att skapa en länk av ett menyalternativ HTML Editorn ska inte innahålla någon information när detta används. Länk till denna sida Genväg till sida i EPiServer CMS Hämta data från sida i EPiServer CMS Länk till sida på annan webbplats Ingen länk, endast text Målram Arbeta med länkar

50 Bildhantering

51 Agenda •Arbetsgång & uppladdning •Bildeditorn & filter •Metadata •Kategorier •Bildsökning •Lite om best practicies ImageVault

52 Hur ser jag att jag har ImageVault? •Extra flik i redigeringsläget ImageVault

53 Hur ser jag... •En extra knapp i editorn. ImageVault

54 Arbetsgång 1.Skapa din sida i EPi:s redaktörsläge 2.Välj att infoga bild via IV-knappen a) Välj en befintlig bild Välj ev konverteringsformat Kontrollera alt-text b) Ladda upp en bild 3.Spara och publicera ImageVault

55 Ladda upp bild till ImageVault •Välj fliken ”ImageVault” och klicka på ”Öppna ImageVault” •Tryck på länken ”Ladda upp fil” ImageVault

56 Ladda upp bild till ImageVault Välj upp till 4 filer på din hårddisk med bläddra-knapparna eller ”dra-och-släpp” filerna i rutan. Ange att du vill spara bilden i ImageVault Tryck på ”Nästa” ImageVault

57 Om uppladdningskomponenten •Första gången du laddar upp bilder så måste en uppladdningskomponent installeras om du vill kunna ladda upp med dra-och-släpp •Den kräver att du har administratörsrättigheter på din dator under installationen •Om du inte kan installera så kontakta din nätverksadministratör ImageVault

58 Ladda upp bild, steg 2 •Ange vilket album du vill ha bilden i •Tryck på ”nästa” ImageVault

59 Ladda upp bild, steg 3 •Ange de metadata som är relevanta för det aktuella albumet •Tryck på ”nästa” ImageVault

60 Ladda upp bild, steg 4 •Ange vilka kategorier som gäller för bilden •Tryck på spara ImageVault

61 Att använda bildeditorn •Se till så att du är i redigeringsläge •Placera markören i den gula ruta, vars bild du vill redigera och tryck på ”infoga dynamiskt innehåll”- knappen •Exempelvis: Automatisk bildväxlare, Bildgalleri, ImageVault

62 Att använda bildeditorn •Bildeditorn låter dig göra justeringar, dessa förändrar inte originalet i ImageVault! •Vill du spara förändringarna så måste du spara ner filen lokalt till din dator och sedan ladda upp den som en ny bild. •Bilden kan kompletteras med en imagemap ImageVault

63 Editorn, ändra storlek ImageVault

64 Editorn, konvertera ImageVault

65 Editorn, rotera ImageVault

66 Editorn, beskära ImageVault

67 Filterfunktioner •Autolevels •Brightness •Contrast •Unsharp Mask •Grayscale ImageVault

68 Editorn, imagemaps • Används när en del av bilden skall vara klickbar • Skapa klickbara ytor i bilden som kan vara länkade till andra sidor, sajter, dokument eller e- postlänkar • Imagemaps görs sist! ImageVault

69 Infoga tumnaglade bilder •Används i de fall som vi vill att bilden skall kunna öppnas i större format. •I ImageVault: högerklicka på bilden och välj ”Lägg till bilder”, ”Lägg till tumnaglade bilder” ImageVault

70 Infoga tumnaglade bilder, forts •Ange vilket format som tumnageln skall vara i samt målformat •Tryck på knappen ”infoga bilderna” ImageVault

71 Vad är metadata? •Metadata används för att hantera extra information om bilden, som t ex fotograf, datum för exponering, upphovsrätt, sökord med mera. •Metadata kan kopplas till IPTC-infon i bildfilen •Metadata kopplas till album •Administratören lägger upp kategorier och metadata •Informationen är sökbar ImageVault

72 Vad är en kategori? •Kategorier precis som metadata används för att organisera bilder •Kategorierna är globala, dvs finns överallt i alla album •Exempel: sommar, vinter, vår, höst •Administratören lägger upp kategorierna •Informationen är sökbar ImageVault

73 Om albumstrukturen •Rättigheter sätts på album; har vi behov av att sätta rättigheter så skall album användas. •Album anges som startpunkt för publika bildbanker •Behöver inte användas för att spegla organisationens struktur; då kan vi använda kategorier •Metadata, kategorier och albumstruktur kräver lite tankearbete ImageVault

74 Om konverteringsformat •De vanligast förekommande bildformaten (och storlekarna) bör vara tillgängliga via fördefinierade konverteringsformat. •Förändras ett konverteringsformat så förändras alla förekomster av bilden där formatet används. •Definieras av administratören ImageVault

75 Nedladdning •Jag kan välja vilket av de tillgängliga konverterings- formaten jag vill ha bilden i •Originalformat innebär det format som bilden laddades upp med ImageVault

76 Söka efter bilder •Enkel sökning: sök efter namn på bilden •Avancerad sökning: sök efter vissa metadata eller vissa kategorier mm ImageVault

77 Avancerad sökning • Låter dig kombinera sök- alternativ för att avgränsa antalet träffar. ImageVault

78 Gränssnittet Växla mellan mellan enkel vy och utökad vy ImageVault

79 Antal bilder Ange det antal bilder du vill ska visas på sidan. Fler bilder = större nedladdningstider ImageVault

80 EPiServer OnlineCenter

81 Enhetlig arbetsyta för att enkelt navigera och interagera med olika produkter, EPiServer produkter eller tredje-parts produkter. Dashboard kan personaliseras enligt användarnas behov och önskemål. Ha tillgång till funktioner som är relevanta i det dagliga arbetet från enda plats.. Dashboarden utgörs av flikar, områden och gadgets. Toppmenyn är designad för att man snabbt och enkelt skall kunna navigera sig runt bland produkter och moduler. Användare behöver inte längre installera ett separat program när dom vill byta mellan olika produkter. Lätt för användare byta till en annan produkt genom att klicka på en flik. En global sökfunktion ger användarna möjlighet att hitta data som är relaterad till en annan produkt, inklusive tredje-parts produkter. Söker också i sidors namn och information. EPiServer OnlineCenter

82 Toppnavigering Alla EPiServer produkter kan nås från toppnavigeringen. Gå till visaläge. Öppna EPiServer CMS hjälp. Global sökfunktion som söker genom innehåll på sidor, mappar och filer. Logga ut och ändra dina inställningar genom att klicka på ditt namn och välja Mina inställningar. EPiServer OnlineCenter

83 Föredefinierade Gadgets Aktiviteter Anteckningar Externa länkar Formulärvisning Nyligen uppdaterade sidor Oförändrade sidor RSS läsare Snabblänkar EPiServer OnlineCenter

84 Snabbpublicering... Används av redaktörer som oregelbundet skapar sidor. Finns i gadgeten för snabblänkar. Kräver att redaktören ha publiceringsrättigheter till målsidan. Välj sidtyp och målsida i konfigureringsfilen. Kan baseras på alla sidtyper och innehåller det antal fält som man vill. EPiServer OnlineCenter

85 ...Snabb publicering 1.Klicka på det alternativ av sida som du vill skapa. 2.Ange information i fälten och klicka på spara och publicera.. 3.Sidan publiceras som en undersida till den sida som deklareras i konfigurationsfilen.. EPiServer OnlineCenter

86 Tabeller

87 Används till olika typer av listor och datatabeller – Tabbar kan inte användas Kräver lite arbete för att fullt ut stödja tillgänglighet. De flesta tillgänglighetshjälpmedlen (skärmläsningsprogram) läser tabeller rad för rad. Stora skillnader i tolkning av utseende och design från webbläsare till webbläsare – se upp! Tabeller

88 Infoga en tabell 1.Klicka på ikonen för att infoga en tabell i verktygsfältet. 2.Välj antal rader och kolumner på tabellen. 3.Välj vidd och höjd, om så önskas. 4.Välj storlek i % eller pixels. 5.Välj en CSS klass om du har en definierad sådan för tabeller. Tabeller

89 Välja och editera en tabell Ändra tebellens egenskaper genom att placera muspekaren i tabellen och välja klicka på ikonen för infoga tabell i editorns verktygsfält.. Lägg till eller ta bort kolumner och rader genom att klicka på vald ikon i verktygsfältet. Att slå ihop celler, placera markören i den vänstra av cellerna och välj slå ihop celler. Välj hur många rader eller kolumner som skall slås ihop och klicka på uppdatera. Tabeller

90 Generella tabell egenskaper Välj vidd och orientering för tabellen. Utöka eller minska avståndet mellan kantlinjer och innehållet (cell padding). Utöka eller minska avståndet mellan celler (cell spacing). Välj CSS klass för tabellen. Tabeller

91 Cell Padding och Cell Spacing Cell spacing  Svarta pilar i bilden.  Avståndet mellan cellernas kantlinjer. Cell padding  Röda pilar i bilden.  Avståndet mellan innehåll och kantlinje. Text text Text text Text text Tabeller

92 Avancerade tabellegenskaper Många av de avancerade tabellegenskaperna används för att tillgodose tillgänglighetsaspekter. Vissa egenskaper som sätts här visas endast för tillgänglighetsverktyg. Definiera en bakgrundsbild för tabellen. Sätt färg på kantlinjer och bakgrund. Tables

93 Generella egenskaper för rader i tabellen Egenskaper kan sättas för en viss rad, en jämn rad, en udda rad eller för samtliga rader i tabellen. Välj önskat alternativ i drop-down menyn. Sätt horisontell och vertikal justering för radens innehåll. Sätt höjd på raden. Sätt en CSS klass för en eller flera rader i tabellen. Tabeller

94 Avancerade egenskaper för en tabellrad Många av de avancerade tabellradsegenskaperna används för att tillgodose tillgänglighetsaspekter. Vissa egenskaper som sätts här visas endast för tillgänglighetsverktyg. Definiera en bakgrundsbild för tabellen. Sätt färg på kantlinjer och bakgrund. Tabeller

95 Generella cellegenskaper Egenskaper kan sättas för endast vald cell, alla celler i en rad eller för alla celler i tabellen. Välj önskat alternativ i drop-down menyn. Sätt horisontell och vertikal justering för cellens innehåll. Sätt vidd och höjd på cellen. Definiera ett tabellhuvud genom att sätta Header i Cell type fältet och trcka ut det till alla celler i en rad. Definiera CSS klass för en eller flera celler.. Tabeller

96 Avancerade cellegenskaper Egenskaper kan sättas för endast vald cell, alla celler i en rad eller för alla celler i tabellen. Välj önskat alternativ i drop-down menyn. Vissa egenskaper som sätts här visas endast för tillgänglighetsverktyg. Definiera en bakgrundsbild för tabellen. Sätt färg på kantlinjer och bakgrund. Tabeller

97 Filhantering

98 Filhanteraren öppnas i åtgördsfönstret till höger i webbläsaren. Detta innebär att du kan ha filhanteraren öppen under tiden som du arbetar med en sida till vänster. Filhantering

99 Administration genom högerklick Den meny som öppnas när du högerklickar i filhaneraren är central när det kommer till att göra olika saker i filhanteraren. De olika alternativ som finns tillgängliga visas i vit text. De inaktiva alternativen visa med grå text. För att aktivera vissa av funktionerna måste man högerklicka på en fil eller en mapp i filhanteraren. Alternativen Ta bort, Byt namn, Klipp ut, Kopiera och Klistra in kan användas både på mappar och filer. Filhantering

100 Lägg till filer Ladda upp enskilda filer till servern 1.Välj mapp. 2.Välj Lägg till fil i menyn eller högerklicka på mappen och välj Lägg till fil. 3.Klicka på bläddra och välj den fil som du vill ladda upp till webbservern. Ange information om filen i inmatningsfälten. 4.Välj Lägg till fil. Filen laddas upp till webbservern och placeras i den valda mappen. Filhantering

101 Lägg till filer genom att använda Windows utforskare 1.Öppna utforskaren. 2.Välj dom filer du vill ladda upp till webbservern. Håll ner SHIFT eller CTRL för att markera flera filer. 3.Dra och släpp filerna in I vald mapp i EPiServer CMS filhanterare. Filerna laddas upp till webbservern och placeras I vald mapp. Komponenten för Avancerad filuppladdning måste först installeras på klienten. Denna funktionalitet är inte tillgänglig i alla webbläsare. Det fungera exempelvis inte i Firefox. Filhantering

102 Visa filinformation Visa information om en fil genom att högerklicka på en fil och välja Visa filinformation. Information om filen visas, som t.ex. Finamn, storlek, när filen skapades och när filen senast ändrades m.m. Man kan också se vilka sidor på webbsidan som använder filen, antingen som en länk eller som en bild. Filhantering

103 Versionshantering av filer

104 EPiServer CMS filsystem tillåter versionshantering av filer  Checka ut en fil för att modifiera den (förhindrar modifieringar av andra användare)  Checka in filen för att skapa en ny version av filen  Versions listor skapas automatiskt med informaion om •Användare, datum och tid, kommentarer •Möjlighet att återställa tidigare versioner Mappar måste konfigureras för att tillåta versionshantering  Inställningar i web.config för mappen. Versionshantering av filer

105 Struktur i EPiServer CMS

106 Aktiviteter Fliken aktiviteter listar alla pågående EPiServer CMS ärenden. Ej publicerade  Alla versioner av sidor som du har sparade men ej publicerade. Färdig för publicering  Sidor som någon annan vill att du ska publicera. Personliga ärenden  Ärenden som är aviserade till dig inom ett arbetsflöde. Mina tilldelade ärenden  Ärenden aviserade till din grupp inom ett arbetsflöde. Struktur i EPiServer CMS

107 Avancerade inställningar

108 Sidans namn i webbadress En webbadress skapas för sidan genom att använda namnet på sidan. Om du vill ändra detta namn, måste man ändra eller lägga in ett namn i fältet sidans namn i webbadress under fliken inställningar. Du kan inte ändra adressen endast genom att ändra namnet på sidan. Nollställ namnet i fältet genom att uppdatera sidans namn och sedan återpublicera sidan. Avancerade inställningar

109 Fliken Inställningar Visa sidan i menyer  Om sidan skall visas i menyer i visaläge. Sidans namn webbadress  Adressen som visas i adressfätet Sorterings ordning  Sorteringsindex för sidan, om huvudsidan har sorteringsordning satt till sortera enligt sorteringsindex. Sorterings index  Hur undersidorna kommer att sorteras Enkel adress för sidan Enkel adress till sidan. Ex. Avancerade inställningar

110 Fliken kategorier Används för att kategorisera informationen på webbplatsen för att sedan använda i exempelvis förenklingar och förbättringar av sökfunktionen och kring personalisering. Avancerade inställningar

111 Åtgärdsfönstret Används för olika aktiviteter på olika webbplatser. Gör det möjligt att arbeta med flera saker samtidigt. Visas till höger i webbläsaren. EPiServer CMS Filhanterare kan öppnas från Åtgärdsfönstret. Avancerade inställningar

112 Dynamiska egenskaper Finns tillgängliga på alla sidor på webbplatsen. Kan inkluderas på en sida och alla dess undersidor i en enda aktivitet. Används sällan av redaktörer Avancerade inställningar

113 Mina inställningar Nås från topnavigeringen i EPiServer OnlineCenter. Ändra språk som används i användargränssnittet. Ange vilka symboler du vill ska visas i trädstrukturen. Avancerade inställningar

114 Hantera formulär

115 Formulärsida Används för att samla information. Exempelvis till frågor och anmälningar. 1.Skapa en ny sida av sidtypen Formulärsida. 2.Ange ett namn på sidan och lägg in lite information i editorn för att beskriva formuläret. 3.Välj visa statistik om du vill att besökaren ska kunna se en sammanställning av svaren för formuläret. 4.I formulärfältet anger du vilket formulär som skall användas genom att klicka på Bläddra knappen till höger om inmatningsfältet. 5.Dialogen för att välja formulär visas och du kan välja ett befintligt formulär eller att skapa ett nytt. 6.När du är klar med ditt formulär klickar du på spara och publicera. Hantera formulär

116 Administrera formulär Formulär administreras i en särskild dialog, där du kan en mappstruktur för att hålla ordning på dina formulär. Dialogen för att välja formulär nås via Bläddra knappen i formulärfältet på sidtypen Formulärsida. Klicka på redigera för att redigera ett befintligt formulär. Klicka på ta bort för att ta bort ett formulär. Klicka på välj för att använda markera en rad (ett formulär). Klicka på använd för att använda det valda formuläret på en sida. Klicka på skapa för att göra ett nytt formulär. Klicka på inget formulär om du vill ta bort kopplingen mellan formuläret och den befintliga sidan. Hantera formulär

117 Skapa och redigera ett formulär Namnge formuläret. Du kan tillåta anonym postning och multipla svar. Ange en tacksida om så önskas. Formulär byggs upp med hjälp av tabeller, som skapas och redigeras i en del av Formulärdialogen. De tre flikarna Tabellayout, Formulärfält och Importera/Exportera används för att skapa ett formulär. Använd fliken Tabellayout för att skapa en plats att lägga ett formulärfält. Tabellen måste innehålla minst en cell innan du kan infoga ett formulärfält.. Välj en cell och dra och släpp egenskaper / fält från fliken Formulärfält. Klicka på spara för att spara varje egenskap. Hantera formulär

118 Formulärfält... Ledtext - Ledtext används för att användarna ska veta vad som skall skriva in I respektive fält. Ledtext kan också användas för att dela upp formuläret i olika områden. Textfält - Används för kortare texter. Textruta - Ger användarna en större yta att skriva fri text i. Redaktören kan ange antalet rader och bredd på fältet. Drop-down lista - Ger besökaren möjlighet att välja ett alternativ ur en drop-down lista. Hantera formulär

119 ...Formulärfält Radio knappar - Ger besökaren en lista med alternativ som han/hon kan välja bland. Kryssruta - Ger besökaren en lista med alternativ som han/hon kan välja bland. Knapp - Ger en knapp som skickar iväg formuläret. Horisontell linje - Infogar en horisontell linje i formuläret för att förbättra designen och strukturen av formuläret. Hantera formulär

120 Formulärdata 1.Välj fliken formulärdata på formulärsidan. 2.Välj vilket formulär du vill se data över. 3.Ange ett start och stop datum om du vill. 4.Ange det antal träffar du vill visa i fältet Antal träffar per sida och klicka på Sök 5.Radera poster om så önskas. 6.Klicka på Exportera till Excel eller Exportera som XML för att spara till en fil. Hantera formulär


Ladda ner ppt "Redaktörsutbildning EPiServer CMS 6. Grundläggande redaktörsutbildning i EPiServer CMS 6 Introduktion till EPiServer CMS Skapa och publicera information."

Liknande presentationer


Google-annonser