Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mittuniversitetet – ett växthus för kunskap och kreativitet

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mittuniversitetet – ett växthus för kunskap och kreativitet"— Presentationens avskrift:

1 Mittuniversitetet – ett växthus för kunskap och kreativitet

2 Mittuniversitetet arbetar för:
Öppenhet, gemenskap och mångfald Arbetslivsnära utbildning Ledande distansutbildning Forskning i framkant Nära samarbeten med näringsliv och omgivande samhälle  Mittuniversitetet arbetar för: Öppenhet, gemenskap och mångfald Arbetslivsnära utbildning Forskning i framkant Nära samarbeten med näringsliv och omgivande samhälle  Vi har campus i Sundsvall och Östersund

3 Mittuniversitetets bidrag till regionen
Ett befolkningstillskott på ca personer de senaste 30 åren 49% av studenterna bor kvar i Jämtlands eller Västernorrlands län efter examen Studenter och anställda startar ca 1,5 företag per månad med hjälp av universitetets innovationsstöd Siffrorna baseras på Swecos rapport ”Regionala effekter av Mittuniversitetet: En studie av universitetets betydelse för utbildningsnivå, kompetensförsörjning, sysselsättning och tillväxt” från december 2016.

4 Fakta om Mittuniversitetet

5 Mittuniversitetet i siffror
studenter 355 kurser 45 kandidatprogram 32 magister-/masterprogram 1000 anställda 86 professorer Omsättning 927 miljoner SEK Mittuniversitetet i siffror Antal studenter är baserat på anslagsgrundande studenter, läsår 2015/2016 355 kurser (avrundad siffra, läsår 2016/2017) 45 kandidatprogram (läsår 2016/2017) 32 magister/master (läsår 2016/2017) Antalet anställda är baserat på individer som är 1026 st (ej antal årsarbetskrafter som är 857 st) 86 anställda professorer (individer), 2016 (adjungerade professorer ej inräknade) Omsättning 890 miljoner SEK Observera att siffrorna i flera fall är avrundade, exakta siffror återfinns i Mittuniversitetets senaste årsredovisning 2016.

6 Två campus Campus Sundsvall Campus Östersund

7 Universitetsbiblioteket i siffror
Två bibliotek, ett på vardera campus besök i bibliotekslokalerna utlån nedladdade avsnitt i e-böcker Mittuniversitetet har egna bibliotek i Sundsvall och Östersund. Universitetets bibliotek erbjuder service till studenter, anställda och allmänhet. Två bibliotek: Campus Sundsvall och Campus Östersund besök i bibliotekslokalerna utlån nedladdade avsnitt i e-böcker Vid universitetsbiblioteket finns Lärande- och resurscentrum, LRC. Uppgiften är att samordna och utveckla lärandestödet till universitetets lärare och studenter. Det gör LRC bland annat genom att förbättra användningen av nya medier och ny teknik inom e-lärande. Verksamheten vid LRC samordnas med universitetets övergripande utbildningsstrategi för e-lärande. Observera att siffrorna är avrundade, exakta siffror återfinns i Mittuniversitetets senaste årsredovisning 2016.

8 UNIVERSITETSSTYRELSE
Mittuniversitetets organisation INTERNREVISION UNIVERSITETSSTYRELSE REKTOR/PROREKTOR UNIVERSITETS- BIBLIOTEK Bibliotekskansliet Forskningsnära tjänster Studiemiljö och kommunikation Utbildningsnära tjänster Vetenskaplig informationsförsörjning FAKULTETEN FÖR HUMANVETENSKAP Ekonomivetenskap och juridik Humaniora Hälsovetenskap Omvårdnad Psykologi Samhällsvetenskap Socialt arbete Turismvetenskap och geografi Utbildningsvetenskap FAKULTETEN FÖR NATURVETENSKAP Ekoteknik och hållbart byggande Elektronik Data- och systemvetenskap Design Informationssystem och –teknologi Kemiteknik Kvalitetsteknik, maskinteknik och matematik Medie- och kommunikations- vetenskap Naturvetenskap Ämnesdidaktik och matematik GEMENSAM FÖRVALTNING Antagningsavdelningen Avdelningen för studieadministration Campusservice Ekonomiavdelningen IT-avdelningen Personalavdelningen Student- och universitetsservice Universitetsledningens stab KOMMUNIKATION OCH SAMVERKAN Kommunikations- avdelningen Samverkans-avdelningen Mittuniversitetets organisation

9 Strategi och vision – utvecklingsplanen
Närhet, nytta, nyfikenhet – ledord för utvecklingen Arbetslivsnära utbildning Forskning i samverkan och samproduktion Mittuniversitetets styrelse beslutade 2009 om en utvecklingsplan för perioden togs ett beslut att förlänga utvecklingsplanen med endast smärre (främst redaktionella) ändringar, fram till 2016. Planen anger riktningen för utvecklingen och kompletteras med strategier och handlingsplaner för de olika verksamhetsområdena. Under 2010 arbetades en ny utbildningsstrategi fram för (utbildningsstrategin har sedan dess förlängts till 2017). Strategins fokus är att uppnå excellens inom e-lärande och arbetslivsanknytning. Det är områden där Mittuniversitetet har lång tradition och goda förutsättningar att nå målet. Det är också områden som är efterfrågade av studenterna och som genererar kvalitet och attraktivitet. Mittuniversitetet ska enligt utbildningsstrategin fortsätta att utveckla utbildningsutbudet för att motsvara omvärldens krav. Det ska finnas ett tydligt fokus på för Mittuniversitetet unika utbildningar och tanken är att bygga Sommaruniversitetet till ett varumärke. Det är också angeläget att söka allianser med andra lärosäten. Även när det gäller forskningen betonas samverkan med omvärlden i utvecklingsplanen: Samproduktion med externa aktörer och ökad extern finansiering ska eftersträvas. Under 2011 arbetades en forskningsstrategi fram och 2013 fastställdes en strategi för verksamhetens förutsättningar.

10 Stort utbud av program och kurser

11 Mittuniversitetets utbildningsstrategi
Ett attraktivt utbildningsutbud Två prioriterade områden Miljöer för lärande, teknikstöd och pedagogisk utveckling Regional skolsamverkan, arbetslivsanknytning och alumnverksamhet Ett utvecklingsområde Internationalisering Attraktiva utbildningar av hög kvalitet Nöjda studenter Sund ekonomi

12 Attraktiva utbildningar med hög kvalitet
Erbjuda utbildningar som är attraktiva och ämnesmässigt högkvalitativa är rekryteringsmässigt uthålliga har nära samverkan med arbetslivet har tydliga bildningsinslag har forskningsanknytning Utbildningarna ska karakteriseras av pedagogisk medvetenhet närhet flexibla utbildningsformer internationell studiemiljö kritiskt tänkande och egen kunskapsinhämtning är nyckelbegrepp

13 Förverkligar möjligheter
På Mittuniversitetet skapas miljön som gör det möjligt för studenter och forskare att nå sina mål tillsammans med oss I Sverige finns det mer än 50 universitet och högskolor. En del är specialiserade, men de flesta erbjuder en bredd av spännande utbildningar och viktig forskning. Det är inte alltid lätt att veta vad som skiljer det ena universitetet från det andra. Ändå kan det vara avgörande att kunna göra det – särskilt för att kunna rekrytera önskat antal studenter och skapa livskraftiga forskningsmiljöer, liksom för att attrahera samverkanspartners och kompetenta medarbetare. Om man kokar ner hela vår verksamhet och kort och lättillgängligt ska försöka beskriva vad som är kärnan; förmedla en bild till omvärlden av Mittuniversitetet, så gör vi det genom att utgå från målet som den enskilda studenten, forskaren och medarbetaren har med att befinna sig på Mittuniversitetet. Det är den utgångspunkten vi tagit när vi jobbar strategiskt med att förmedla bilden av vad är och står för, det vill säga varumärket Mittuniversitetet.

14 Studenternas fördelning mellan campusorterna
Mittuniversitetet har totalt cirka studenter (läsåret 2015/2016) Sundsvall, cirka 3 600 Östersund, cirka 2 800 Resten läser nätburna kurser utan träffar på campus. Antal individer på undervisningsformerna Campus och Distans, ej IT-distans läsåret 2015/2016. (anslagsgrundande utbildning, ej uppdrag) Mittuniversitetet har totalt cirka studenter (läsåret 2015/2016, antal individer) Sundsvall, cirka (antal helårsstudenter, 2016) Östersund, cirka (antal helårsstudenter, 2016) Källa: Mittuniversitetets årsredovisning 2016

15 Antal helårsstudenter (HST)
Antal helårsstudenter (per år), anslagsfinansierat.

16 Varifrån kommer studenterna?
Nybörjarstudenter 2015/2016 Var tredje högskolenybörjare i Jämtland och Västernorrland väljer Mittuniversitetet 14% av Mittuniversitetets nya studenter kommer från Jämtland och Västernorrland Mittuniversitetet rekryterar många studenter från Stockholm, Västra Götaland, Skåne och Gävleborg 5,5% 8,5% 4% Nybörjarstudenter på Mittuniversitetet 2015/2016 Bilden visar alla nya studenter (högskolenybörjare) som började läsa på Mittuniversitetet läsåret 2015/2016. Siffrorna visar var studenten var folkbokförd när hon/han sökte. Totalt antal nybörjare var 6893 (föregående läsår var det 6177) av dessa kom 14% från Mittuniversitetets region. Antalet nybörjare, studenter som för första gången registrerade sig vid Mittuniversitetet, var betydligt fler läsåret 2015/16 än föregående år. Merparten av nybörjarna kommer från Stockholms län, följt av Västra Götalands län och Skåne län. Antalet nybörjare från regionen (Jämtlands län och Västernorrlands län) har ökat efter flera års nedgång. Andelen nybörjare från regionen var dock densamma som tidigare, 14 procent. Källa: Mittuniversitetets årsredovisning 2016 och Swecos rapport ” Regionala effekter av Mittuniversitetet: En studie av universitetets betydelse för utbildningsnivå, kompetensförsörjning, sysselsättning och tillväxt” från december 2016. 22% 13% 11%

17 Mittuniversitetets utbildningsutbud
Behörighetsgivande utbildning Beteendevetarutbildning Civilingenjörsutbildningar Ekonomiutbildningar Idrottsutbildningar Ingenjörsutbildningar IT- och datautbildningar Konstnärliga utbildningar Lärarutbildningar Medieutbildingar Miljö- och naturvetenskapliga utbildningar Psykologutbildning Samhällsvetarutbildningar Socionomutbildning Språk och humaniora Turismutbildningar Vårdutbildningar

18 Helårsstudenter per utbildningsområde
Antal helårsstudenter per utbildningsområde Humaniora 719 Juridik 212 Samhällsvetenskap 1809 Naturvetenskap 728 Teknik 1188 Vård 998 Medicin 324 Undervisning 327 Verksamhetsförlagd utb. 93 Övrigt 358 Design 165 Idrott 46 Källa: Årsredovisningen 2016

19 Utveckling av förstahandssökande
Utveckling av förstahandssökande (vid sista ansökningsdag) Källa: Mittuniversitetets årsredovisning 2016

20 Närhet till ny kunskap genom samverkan
Branschråd Fältstudier Studiebesök Praktik och examensarbete Medverkan i nätverk och konferenser Innovationsstöd Miun Innovation stödjer studenters entreprenörskap

21 Användbar forskning med hög kvalitet

22 Forskning med hög akademisk kvalitet och med relevans för omgivande samhälle
Mål enligt forskningsstrategin: hög akademisk kvalitet relevans för omgivande samhälle samproduktion med externa aktörer ökad extern finansiering internationell samverkan internationellt ledande inom profilerade områden

23 Mittuniversitetets forskningsstrategi
Forskningsmiljöer Forskningskarriär Forskningsresurser Forskningens effekter Efterfrågad (publicerad/citerad) forskning Externfinansiering Effektiv forskarutbildning Samproduktion

24 Forskningens utveckling 2005–2016
Forskarstuderande (antal) Statligt forskningsanslag (mkr) Externa forskningsmedel (mkr) Professorer (antal) Forskningens utveckling 2005–2016 Källa: Mittuniversitetets årsredovisning 2016.

25 Mittuniversitetets forskning
Organiseras dels i forskningscentrum som utgör vår profil och dels i ämnesforskning och forskargrupper Genomförs och nyttiggörs till en stor del i direkt samverkan med externa partners Har en tydlig koppling till grundutbildningen

26 Mittuniversitetets forskningsprofil
Mittuniversitetet har åtta olika forskningscentrum som utgör vår profil. Flera av dem är världsledande inom sina forskningsfält. Forskningscentrumen fungerar också som arenor för samverkan med finansiärer och vår omvärld.

27 Forskningscentrum CER – bedriver branschnära forskning om ekonomiska relationer inom bank, fastighet, försäkring, pension och revision DEMICOM – forskar om demokrati och kommunikation i det digitala samhället ETOUR – utvecklar och kommunicerar kunskap om turism och resande FSCN –  bedriver världsledande forskning i samverkan med industri inom delprocesser från skogen till papper, biomaterial och nya produkter

28 Forskningscentrum NVC – forskning om vinteridrott/skidåkning, prestation och hälsa RCR – utvecklar och kommunicerar kunskap om risk, kris och säkerhet Sports Tech Research Centre – forskning om sportteknologi och produkter inriktade mot outdoor- och idrottsaktiviteter samt funktionsnedsattas behov STC – utvecklar sensorbaserade system och tjänster inom elektronik och datateknikområdet med fokus på industriell IT och digitala tjänster

29 Ämnesforskning Forskning med anknytning till stora och viktiga grundutbildningsområden En stor andel av ämnesforskningen berör välfärdssektorn, till exempel, skola, vård och omsorg Ämnesforskning Inom Mittuniversitetet bedrivs forskning inom alla vetenskapsområden. Det ger en stor bredd av forskningsprojekt och en hög kompetens bland lärosätets forskare. Det är bland annat forskning med anknytning till stora och viktiga grundutbildningsområden. Genom att de flesta forskare även undervisar, får studenter på grundnivå och avancerad nivå en naturlig inblick i och koppling till den forskning Mittuniversitetet bedriver inom det aktuella ämnet.

30 Nyttiggörande av forskning
Innovationsstöd till forskare Kommersialisering av forskning och ny kunskap Licensbanken – förenar forskning och nytta

31 Mittuniversitetet 2016 – informationsgrafik

32

33

34 Kontakt Telefon E-post Webb miun.se

35


Ladda ner ppt "Mittuniversitetet – ett växthus för kunskap och kreativitet"

Liknande presentationer


Google-annonser