Presentation laddar. Vänta.

Liknande presentationer

En presentation över ämnet: "Reserapport från Copa Catalunya 2009: Så var vi då hemma igen efter vårt äventyr i Spanien. Det känns som om det blev en otroligt lyckad resa som vi alla."— Presentationens avskrift:

1 Reserapport från Copa Catalunya 2009: Så var vi då hemma igen efter vårt äventyr i Spanien. Det känns som om det blev en otroligt lyckad resa som vi alla kommer att bära med oss minnet av för en lång tid framöver och förmodligen hela livet. Allt har i stort fungerat väldigt bra och alla har skött sig på ett fantastiskt bra sätt. Det är för oss ledare härligt att få resa med så trevliga tjejer och föräldrar. Här kommer nu en beskrivning av hur dagarna övergripande såg ut. 3 juli – Alla var på plats på Arlanda vid utsatt tid 1300 och vi kunde börja incheckning och så småningom även ta oss igenom säkerhetskontrollen. Inga incidenter och ingen som tagit med sig varken vätskor eller något annat ”farligt” som de var tvungna att lämna kvar. Väl inne i avgångshallen kunde vi ganska snart konstatera att planet var 2 timmar och 30 minuter försenat – pust!! tänkte vi alla, är det så här det ska börja. Men det var trots allt inga sura miner och många fick nu extra god tid att kolla i taxfree-butikerna vilket eventuellt direkt påverkade reskassan. Vi kom nu också att tänka på den busstransfer vi beställt i Barcelona. Hur skulle det gå med den. Efter några samtal fick vi kontakt med vår researrangör OLKA- sportresor som direkt sa att det var tur att vi ringde. Vår transport skulle annars inte ha funnits på plats vid ankomst. Spanjorer väntar inte sa han. Är vi inte på plats åker bussen. Nu ordnade sig allt och vi kom försenade iväg och landade aningen trötta i Barcelona där bussen prydligt stod och väntade. Resan från Barcelona till Lloret de Mar tog sedan nästan 2 timmar och när vi körde in i Lloret de Mar var det mörkt. Vi blev nog aningen förvånade när vi klev av bussen vid 0000-tiden och möttes av en massa glada ungdomar på gatan och ett häftigt diskodunk. Jag tror att åtminstone vi vuxna undrade var vi hamnat. Väl inne på hotellet funkade incheckningen perfekt. Vi fick en kall måltid som en del hade svårt att äta men som andra trots allt fick i sig. Sedan var det sängdags och laddning för kommande dag då vi skulle bekanta oss med omgivningarna. 4 juli – Samling vid frukost 0800 och lite info samt fria aktiviteter för att spana in omgivningarna. Solen skiner och alla är naturligtvis främst intresserade av stranden. Det är ca 100 meter dit och ganska snart har många tagit sitt första dopp och ligger sedan och ”pressar”. Flera köper madrasser eller annat för att flyta omkring på i vattnet. Vi ledare ger oss iväg med taxi till inskrivning/registrering för turneringen. Alla pass på spelarna ska med och vi får en grundläggande information om turneringen. Det kändes aningen amatörmässigt eftersom vi inte fick något spelprogram och ingen verkade vara särskilt uppdaterade. Men nu var vi i alla fall på plats och på G. Vi ledare åkte tillbaks till hotellet och även vi fick nu möjligheten att ta ett dopp. Vi hade en övergripande information för tjejerna där vi gick igenom vissa viktiga punkter och förhållningsregler. Vi var överens om att satsa på att skapa förutsättningar för ett bra fotbollsspel och bestämde oss för att sängdags de första dagarna var 2300. Liter mer sol och bad lite shopping på stan, middag och god natt 2300. Det visade sig att Lloret de Mar var ett riktigt hålligång ställe. Massor med diskotek och massor med ungdomar från olika länder som ville ha kul. Tjejerna verkade väldigt nöjda. Det fanns även lugnare delar där man kunde flanera och shoppa. Stranden var ganska lång med grovkorning sand och kristallklart djupt vatten.

2 5 juli – Åter en dag för fria aktiviteter där de flesta satsade på stranden eller shopping eller både och. Bra väder med sol och bad. Vi ledare gav oss iväg till Girona flygplats med buss för att hämta de hyrbilar vi skulle ha för transporter under veckan. På flygplatsen fick vi veta att vi inte hade 5 bilar som vi fått bekräftat utan 2. Efter viss diskussion och kontakt med Holliday Autos i Sverige vidhöll fortfarande biluthyraren att vi inte hade annat än 2 bilar och att Holliday Autos bekräftelse inte gällde. Det fanns inga bilar så vi hade ett problem som vi måste lösa. Vad gör vi? Vi frågade de andra uthyrarna men alla deras bilar var också bokade. Vi höll en låg profil mot vår uthyrare och kvitterade ut våra två bilar och ställde sedan en vänlig och vädjade sista fråga om det verkligen inte gick att ordna 3 bilar till. Uthyraren gjorde lite nya slagningar i sin dator och hux flux så ordnade det sig. Vi fick 3 bilar till och allt var frid och fröjd och vi kunde med 5 bilar åka tillbaks till Lloret de Mar. Tur att vi inte gav oss och tur att det trots all förvirring finns lösningar. Vems felet var vet vi inte utan väntar nu på svar på den reklamation vi gjort till Holliday Autos. Dagen fortsatte med fokus på sol, bad, shopping och lite kvällsaktiviteter. Lunch och middag på hotellet och sedan god natt 2300. Nu satsar vi på morgondagen då fotbollen startar. 6 juli – Frukost på hotellet och lite info om dagen med fokus på vår första match 1110 mot Lunds BK. Vi åker till arenan med våra bilar och är på plats ungefär 1 timma och 30 minuter innan matchstart. Det är varmt och solen skiner varför det är extra viktigt att dricka och hålla sig i skuggan så länge det går. Arenan där vi spelar heter Top Ten och består av flera fina gräsplaner. Planerna är små varför det blir lite trångt på plan och ett annorlunda spel än det vi är vana vid. Visste man inte att det fanns en fotbollsanläggning här så skulle man förmodligen aldrig hitta dit. Vägen fram till fotbollsplanerna är en smal ojämn grusväg som slutar på en dammig parkering. Det ligger mitt ute i ingenstans och som närmsta granne finns ett grustag (jord) där lastbilar åker och lastar hela tiden. En något annorlunda miljö men som sagt fina planer. Vi vinner vår första match mot Lund med 2-0 efter en lite trevande inledning. Härligt att vara igång. Direkt efter matchen deltar vi vid invigningen och tågar in tillsammans med övriga lag på gräsplanen. Inget särskilt spektakulärt evenemang men ändå kul att vara med på. Vid 13-tiden åker vi tillbaks till vårt hotell för lunch och naturligtvis sedan bad, sol och shopping. Middag senare på hotellet och lite koll på stan igen innan vi lägger oss 2300. I morgon blir det en jobbig dag med 3 matcher. 7 juli – Frukost på hotellet och laddning inför dagens utmaning med 3 matcher mot SK Freidig, IK Knivsta och Boo FF. Vi känner till alla lag på olika sätt och tror oss ha en bra chans mot samtliga. Freidig mötte vi i Italien förra året och spelade en match oavgjort och förlorade sedan en tuff andra match med små marginaler. Tiden fram till matchstart ger utrymme för lite bad och laddning på stranden. Idag är det disigt och solen är inte framme men det är fortfarande varmt. Alla uppmanas att dricka massor vilket de också verkar sköt. Vi köper ut vatten och fyller hela tiden på vattenflaskor. Idag har vi matchstart 1410 varför vi inte kan äta lunch på hotellet. Vi får i stället något som kallas för picnic och visar sig var två brödbitar med lit ost och skinka som inte ser ut att ge alltför mycket näring. Vi stödköper mera på närmaste supermarket och har förberett oss för att kunna äta på Arenan mellan matcherna. Vid 13-tiden är vi på plats vid Top Ten och laddar för matchen. Det visar sig att Freidig blir ett svårt motstånd och vi lyckas inte riktigt stå emot även om vi spelar riktigt bra. Freidig vinner med 2-0 och vi känner oss lite nedstämda men det går snart över. Nu dukar vi fram vår lunch med yoghurt, parmaskinka, ost bröd, vatten och lite annat smått och gott.

3 Alla äter massor och dricker massor vilket känns bra. Vi blir kvar på Arenan och har nästa match 1640 mot Knivsta. Knivsta är ett div. 5 lag som spelar i Upplandsserien och vi borde vinna mot dom. Matchen startar på utsatt tid och vi tar genast kommandot och vinner efter ett övertygande spel med 2-0. Nu är vi med i turneringen och det känns riktigt bra. Efter matchen äter vi åter igen lite lätt och dricker massor med vatten. Nästa match mot Boo FF startar 1820 och den blir förmodligen tuffare. Boo spelar i div. 3 och är ett bra lag. Matchen slutar 1-1 efter det att Boo tagit ledningen men där vi kvitterat och sedan haft spelövertag som mycket väl kunna gjort att vi vunnit. Boo är lite skakade eftersom de nog räknat med att vinna. Nu är denna jobbig dag över och vi kan konstatera att vi har en möjlighet att gå till final om vi vinner våra två matcher nästa dag och dessutom har lite tur med övriga resultat. Vi kan konstatera att tjejerna under dragen druckit mer än 60 liter !!! vatten vilket ger igenomsnitt mer än 3 liter/person. Fantastiskt bra jobbat och också nödvändigt för att kunna prestera. Vi åker tillbaks till hotellet för vår härliga buffémiddag bestående av salladsbord, pasta, pommes frites, kött, kyckling och fisk plus mycket annat som vi inte vet vad det är. Alla äter bra även om det är lite tveksamheter här och där. Efter middagen är det fria aktiviteter där en del passar på att vila och en del ganska omgående ger sig ut på stan, återsamling och sängdags 2300. 8 juli – Tidig frukost och sedan direkt iväg till Arenan där vår första match börjar redan 0930 mot HAFC Gap som är ett franskt lag som vi inte vet någonting om. Vi har bara hört att de varit odrägliga andra matcher och skrikit till spelare och haft en ledare som coachar med megafon. De laddade också med öl och cigaretter innan match. När vi möts på planen ser fransyskorna ut som om de kom direkt från diskoteket. Sömndruckna sitter de i en ring där flera också röker. Snacka om uppladdning. Matchen startar och nu tar också deras ledare ton genom att med hes röst skrika i sin megafon. Matchen blir ganska bra för vår del men vi lyckas inte göra mål utan den slutar 0-0. Fransyskorna var till och från riktigt duktiga och de gjorde inga dumheter som de beskrevs ha gjort i tidigare matcher. De var egentligen ganska trevliga mot oss och tackade ordentligt efter matchen. Det oavgjorda resultatet ledde till att vi nu var borta från finalplatsen vilket kändes surt men det var inte så mycket att göra åt. Vi hade gjort vad vi kunde förutom mål. Vår sista match skulle sedan starta 1200 mot A:S:D PRO FARRA från Italien. Vi visste inget om laget mer än att de vunnit en match och spelat en oavgjord. Kl. 1200 var vi på plats på vår plan för matchstart men det fanns inga motståndare där. Ingen visste var de fanns och tiden gick. När drygt 20 minuter gått så hade både vi och arrangören ställt i sig på att de inte skulle komma. Vi ställde upp för att spela en egen improviserad match med våra egna spelar när någon plötsligt ropar att Farra är på väg. Deras buss hade gått sönder men det var strax framme. Snabbt skulle vi ladda om för matchstart. Matchen startade och vi hade ett jämt spel med Farra men kom ändå inte riktigt igån efter den taskiga uppladdningen. Vi förlorade matchen med 2-0 vilket vi inte riktigt kände oss nöjda med men så här är det ibland. Nu konstaterar vi att vårt äventyr i förhållande till att spela fotboll är över för denna gång. På tre intensiva dagar har vi spelat 6 matcher med blandat resultat. Nu har vi 4 härliga dagar att göra andra roliga saker. Vi bestämmer oss för att göra en utflykt till Barcelona på torsdag och att vi denna kväll ska lägga oss senast 0100.

4 9 juli – Frukost som vanligt och lite info samt samling för avfärd till Barcelona kl. 1030 med våra bilar. Vi bestämmer oss för att besöka Barcelonas hemma-arena Camp Nou och sedan shoppa på La Rambla. Läs gärna lite mer om La Rambla på länken. http://sv.wikipedia.org/wiki/La_Rambla På väg till Barcelona börjar det att ösregna men vi håller ändå humöret uppe och ser fram emot besöket på Camp Nou. Läs gärna lite mer om Cam Nou på länken http://sv.wikipedia.org/wiki/Camp_Nou Vi tar oss fram efter viss möda i trafiken till Camp Nou där vi sammanstrålar med vår medföljande föräldrar som åkte buss. De har vandrat barfota på trottoarerna i skyfallet och är ganska blöta men glada ändå. Vi går runt på Camp Nou i nästan 2 timmar vilket jag tror att de flesta tyckte var otroligt intressant. Man får en inblick hur en stor fotbollsklubb har det och hur det ser ut i omklädningsrum och omgivningarna i övrigt på en sån här stor arena. Vi kan bl.a. nämna att Camp Nou t.o.m. har ett eget litet kapell, museum, omklädningsrum med bubbelpool och massor av annat som inte finns på Tibblevallen. På väg till La Rambla stannar vi till vid Sagrada Familia som tillhör världsarvet och är en kyrka som ritades av arkitekten Antoni Gaudí. Den började byggas 1882 och beräknas nu vara färdig 2026 !! Läs mer på länken om Segrada Familia. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sagrada_Fam%C3%ADlia

5 Det var en imponerande byggnad som jag tror imponerade på de flesta. Efter detta korta kulturella inslag var det La Rambla och shopping som var nästa mål. Vi gav utrymme för 3 timmars shopping på denna fantastiska gata där alla efter vissa förhållningsregler fick en möjlighet att göra vad de vill för att uppleva Barcelonas atmosfär. Vid 1915-tiden var det återsamling och de flesta kom till samlingsplatsen med mer eller mindre välfyllda påsar och en något tunnare plånbok. Glada och nöjda miner från samtliga men lite trötta ben och nu återfärd till hotell för sen middag. Kvällen följde samma mönster som tidigare med utrymme för hopp och lek eller vila. Samling på hotellet och god natt senast 0100. 10 juli – Ledig dag med fokus på fria aktiviteter där var och en fick göra vad de ville. Det var aningen disigt varför det inte var läge för att pressa men ändå bra möjlighet för vila, bad och shopping för de som fortfarande har pengar kvar. Nu har tjejerna vaknat upp inför nattlivet och är fullständigt uppdaterade på hur det fungerar på diskoteken. De känner vakterna i dörrarna och har träffat killar på stan som de snackar med och lägger upp planer med. Alla verkar ha roligt och de umgås i olika större eller mindre konstellationer. Vi ledare och föräldrar hänger med på vårt något lugnare sätt. Nu vill tjejerna ha lite mer utrymmer för kvällsaktiviteterna varför vi gemensamt bestämmer att senaste tid för att vara åter på hotellet blir 0200. Vi kör som vanligt med avprickning varje kväll och turas om bland ledarna med denna uppgift. Alla håller sig till överenskommelsen och verkar nöjda med det de gör. Vi har nu också fått ett erbjudande om att spela en träningsmatch mot ett lokalt lag vilket vi tackat ja till. Matchen blir på söndag kl. 1800. 11 juli – Återigen en lite disigare men varm dag där vi har fria aktiviteter med sol bad och shopping. De flesta finns på stranden eller i dess omgivningar under kortare eller längre stunder. Kvällen går i diskodunkets tecken och många tjejer dansar loss på Lloret de Mars diskotek. Vi ledare håller oss undan men prickar av tjejerna 0200. 12 jul – Den sista dagen är här och hemresan närmar sig. Dagens huvudpunkt är träningsmatchen mot Lloret de Mars damlag på den lokala stadion. Vi har ingen aning om vad som väntar oss men det känns roligt att få spela fotboll igen. Vi laddar med sol och bad och den vanliga lunchen på hotellet.

6 Ungefär 1 timma innan match promenerar vi till Stadion och möts av deras lag som lite försynt tittar på de konstiga svenskorna. På Stadion får vi ett trevligt mottagande och konstaterar att det är riktigt prydligt bakom murarna. De öppnar baren på arenan med servering och spelar musik för hela grannskapet vilket gör att vi får storpublik. Bl.a. fylls balkongerna på ett närliggande hotell med utsikt över planen med massor av killar som sedan under hela matchen jublar över det de ser. Vi har aldrig haft en inramning som denna och det blev en trevlig och rolig match där vi vann med 4-1 över spanjorskorna. Efter matchen tackade tjejerna för publikstödet genom att göra vågen framför de välfyllda hotellbalkongerna. Återigen jublade killarna och applåderade vilket var en härlig syn. Den sista kvällen gick även den i diskdunkets tecken och det var sedan samling och god natt senast 0200 vilket alla skötte. Dagens match blev något av en höjdpunkt för hela resan. 13 juli – Dags för hemresa där bussen hämtar oss på hotellet 0630 för transport till Barcelona flygplats. En aning trötta tjejer passar tiden perfekt och vi rullar iväg mot flygplatsen i utsatt tid. Allt flyter perfekt och så småningom sitter vi på flyget på väg till Sverige. Väl framme så skiljs vi med en massa glada minnen och målet att snart vara tillsammans igen inför höstens utmaningar. Sammanfattningsvis vill alla vi ledare tacka spelare och medföljande föräldrar för allt engagemang och alla trevliga minnen som vi skapat tillsammans. Vi har på olika sätt skapat förutsättningar både för personlig utveckling och utveckling för vårt lag. Allt är inte perfekt men hur kul vore det att vara ledare eller spelare om det inte fanns något at förbättra. Vi kör nu vidare mot vår spännande höstsäsong och jag är säker på att vår resa till Spanien på olika sätt gett oss förutsättningar för att klara den ännu bättre. Återigen ett stort tack till hangarounds och spelare. Särskilt tackar vi för de fina kepsarna som vi fick. Ni kommer säkert att få se oss i dessa vi kommande matcher. Ha en fortsatt trevlig sommar så ses vi snart igen. Hälsningar Anders, Stefan, Classe, Jörgen och Bettan

Ladda ner ppt "Reserapport från Copa Catalunya 2009: Så var vi då hemma igen efter vårt äventyr i Spanien. Det känns som om det blev en otroligt lyckad resa som vi alla."