Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Målsättning: Flera och bättre fotbollsspelare i Småland Baserad på Svenska Fotbollförbundets spelarutbildningsplan.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Målsättning: Flera och bättre fotbollsspelare i Småland Baserad på Svenska Fotbollförbundets spelarutbildningsplan."— Presentationens avskrift:

1 Målsättning: Flera och bättre fotbollsspelare i Småland Baserad på Svenska Fotbollförbundets spelarutbildningsplan

2  Spelarutbildningsplanen i teorin  De fyra nivåerna i träning  Planering av träningstillfälle  Genomförande av träning

3 Ha roligt Kompisar Leka Utmaningar Lära sig Den utvecklande miljön Barnet, leken och utvecklingen Barnet, leken och utvecklingen LärandeMålbildPlaneringPraktikSammanfattning

4 Utvecklingen kan liknas vid en trappa. Barnet tar sig uppför hela tiden, lär sig att använda sin kropp och sitt huvud. Men varje barn har en egen trappa med olika trappavstånd. Den utvecklande miljön Barnet, leken och utvecklingen Barnet, leken och utvecklingen LärandeMålbildPlaneringPraktikSammanfattning

5  Vad är fotboll?  En fotbollsmatch nerbruten i delar  Anpassad främst efter seniorfotboll  Matchen kan analyseras genom de olika rutorna

6  Utgå från matchen  Träningen planeras utifrån matchen  Välj ett tema att träna på under veckan efter match och koppla temat till nästa match  Träningens innehåll  Enkla, funktionella och matchlika övningar  Mycket aktivitet med många bollkontakter och många beslut  Upplägget skiftar med ålder och utveckling  Teknik kopplad till speluppfattning – låt spelarna ta beslut

7  Guided discovery  Ge inte spelarna alla svar – låt de själva lösa situationen på plan  Vägled spelarna till rätt svar genom att ställa frågor  4 nivåer  Mer om det strax

8 4. Träna för att prestera15-19 år 3. Träna för att lära12-15 år 2. Lära för att träna9-12 år 1. Fotbollsglädje6-9 år Träna för att nå din topp19 år + Aktiv start0-6 år

9  När barn lär sig matte i skolan…  Börjar man med + och –  När man kan + och – lär man sig multiplikationstabellen  Först på gymnasiet lär man sig algebra och derivata  Varför?  I fotboll…  Lär man sig springa, hoppa och röra sig i ”aktiv start”  På Nivå 1 lär man sig springa med och kontrollera bollen  På Nivå 2 lär man sig passa  På Nivå 3 lär man sig grundförutsättningarna i anfall och försvar  På Nivå 4 lär man sig kontra/bygga spel/direkt återerövring och positionsförsvar  Försök inte lära barn på Nivå 1 hur det går till på Nivå 4!

10 Svenska fotbollförbundets Spelarutbildningspl an Nivå 2 Tränarstil för nivån Positiv feedback och uppmuntran Tydliga men få anvisningar Använd frågeteknik Uppmärksamhet till alla Låt spelarna ge feedback till varandra Träningen karaktäriseras av : Korta samlingar Spelträning (minst 50% av träningen) Variation Enkla övningar Positioner under spelträningen Små ytor Antal tränare/barn = 1/10 Få spelare per lag/grupp Hög aktivitet och många bollkontakter Korta arbetsperioder Fokus på prestation och att göra sitt bästa Spelaren Individuellt spel Medspelare nära Kollektivt spel med få spelare Medspelare långt ifrån Kollektivt spel med flera spelare Medspelare längst ifrån Kollektivt spel med hela laget Svenska fotbollförbundets Spelarutbildningspl an Nivå 1

11 Bollvinst Göra mål Bollförlust Jag är närmast bollen Pressa (ta bollen) Försvarssida Markering Förhindra mål Jag kan gå själv Driva utmana vända Jag kan inte gå själv Passa Jag är inte närmast bollen

12 Vid bollvinst är uppgiften att göra mål.  Vi gör mål genom att avsluta (skott, nick, volley) Vi kommer till avslut genom att: 1) Gå själv: a) Genom att driva, utmana, finta, dribbla, vända. 2) Om det inte är läge att gå själv: a) Passa till spelbara medspelare. b) Målvakten passar medspelare med fötterna eller genom att göra igångsättning från händerna genom utrullning, utkast eller utspark Vid bollförlust är uppgiften att förhindra mål genom att: 1) Spelaren närmast bollen sätter press för att ta bollen. 2) Övriga spelare kommer på försvarssida och markerar motståndarnas spelare. 3) Om motståndarna ändå kommer till avslut förhindrar målvakten mål genom att rädda avslut.

13 Ledare  Analysera de olika rutorna under match  Bestäm sedan vilken ruta ni ska fokusera på under nästa träningsvecka  Sätt upp ett mål tillsammans med spelarna till nästa match som är kopplat till rutan ni tränat. T.ex. alla spelare i laget ska driva minst 5 meter med bollen under nästa match. Spelare  Använd skissen för att förklara för spelarna vilka alternativ dom har när dom vinner respektive förlorar bollen

14 Psykologi  Uppleva egen kompetens  Känsla av att kunna påverka  Tillhörighet i gruppen  Göra sitt bästa  Jämföra med sig själv  Fatta egna beslut på planen  Positiv feedback mellan spelare Lag  Väggspel  Spelbarhet  Spelavstånd  Spelbredd  Speldjup  Uppflyttning Spelare  Driva  Vända  Skjuta  Passning – kort  Mottagning  Utmana, finta och dribbla  Försvarssida  Pressa  Markering  Fånga bollen  Kasta sig  Kasta ut bollen  Skjuta ut bollen på volley  Upphopp  Förflytta sig Fysiologi Styrka Utveckling av teknik och allsidig styrka, knäkontroll, bålstabilitet Snabbhet (i olika riktningar) reaktion, frekvens, acceleration Rörlighet dynamisk Koordination - rytm, rumsorientering, öga-hand-, öga-fot koordination Grundläggande färdigheter (exempel) hoppa och landa springa – bromsa kasta – fånga rulla - åla - krypa Perception balans, syn och hörsel

15 Häftet består av:  Teori från SvFF för Spelarutbildningsplanen allmänt och för aktuell nivå  Teori i fotboll är enkelt och häftets upplägg från ÖFF  6 förslag på tematräningar enligt rutorna i fotboll är enkelt  Varje träning bygger på uppvärmning med alla spelare – 3 stationer i små grupper – lek med alla spelare  Förslag på tankesätt kring nästa match efter varje tematräning  Handledning för hur matchen kan hanteras  OBS! Sluta inte att träna på temana från Nivå 1 när ni går upp på nivå 2!

16 Kollektivt spel med få spelare! Göra mål  Avsluta (skott, nick, volley) Anfallsspel  Passning och mottagning  Spelbarhet och spelavstånd  Väggspel Försvarsspel  Försvarssida och markering Förhindra mål  Målvaktsspel, rädda avslut och igångsättning OBS! Fortsätt med Nivå 1 teman

17 Låt spelarna själva - uppfatta vad som händer - värdera sina alternativ - besluta vad som ska göras - agera utefter sitt beslut Vad är din roll som ledare under match? Om spelarna själva ska få ta beslut? Analysera vad som händer? Ge återkoppling på beslut och ageranden (i en positiv anda)? Under 90 minuters fotboll tar en spelare 3000-4000 beslut

18  7-manna  Mycket speltid – få avbytare  Alla spelar lika mycket  Lagspel  När vi har bollen – alla är anfallsspelare utefter sin position  När motståndarna har bollen – alla är försvarsspelare utefter sin position  Låt alla som vill prova att vara målvakt  Introducera backar, mittfältare och forwards. Låt spelarna prova olika positioner  Spela som vi tränar  Fokus på prestation och att göra sitt bästa  Respekt i fotboll

19  4 tränare  Varav 2 målvaktsinspiratörer  Planerar och genomför träningar och matcher  1-2 lagledare  Lagets kontaktperson mot förening och förbund  Kallar domare och motståndare till match  Ansvarar för närvarolistor, SISU listor och annat pappersarbete  Föräldragrupp  Ansvarar för trivselaktiviteter för spelare, ledare och föräldrar

20  Träning ska genomföras enligt Nivå 1 eller 2 och valt tema  SmFF:s instruktör håller i uppvärmning och lek  Deltagarna delas upp på de tre stationerna där man tillsammans ansvarar för övningen på aktuell station  När vi kommer ut på planen ställer grupperna i ordning sina stationer  Om antalet ledare tillåter kan ledarna turas om att lämna sin station för att se hur de andra stationerna fungerar  Efter träningen sammanfattar ledarna träningen och utbildningen tillsammans

21 Planera den övning ni ska genomföra  Hur fungerar övningen?  Vem gör vad?  Hur gör vi om antalet spelare inte stämmer eller är ojämnt?  Hur får vi snabbt och enkelt igång övningen?  Behöver vi stegra eller förändra något i övningen under tiden? I så fall vad och hur?  Hur kan vi ställa frågor enligt rubriken hur? Helst utan att behöva bryta övningen för ofta…  Har vi målvakt i övningen? I så fall vad är viktigt för målvakten och vem tar ansvar för att pusha och hjälpa målvakten?  Hur kan vi snabbt och effektivt sammanfatta övningen genom att ställa frågor?

22

23 GÅ TRÄNARUTBILDNING! Information om tränarkurser som arrangeras av Smålands FF: http://www.smalandsfotbollen.se/utbildning-tranare/ FÖRDJUPA DIG I SPELARUTBILDNINGSPLANEN! Information om spelarutbildningsplanen i Småland finns på: http://www.smalandsfotbollen.se/spelarutbildning/svensk a-ffs-spelarutbildningsplan/ Fördjupad teori och fler övningar från Svenska Fotbollförbundet finns på: http://www.fogis.se/spelarutbildning DELTA PÅ SMÅLAND FF: S OLIKA UTBILDNINGSLÄGER! För pojkar och flickor från 13 år och uppåt http://www.smalandsfotbollen.se/spelarutbildning/ FRÅGOR? Frågor om tränarutbildning och SvFF:s spelarutbildningsplan besvaras genom mail av: rebin.mardan@smalandsfotbollen.se Frågor om utbildnings- och distriktslagsläger besvaras genom mail av: johanna.karlsson@smalandsfotbollen.se


Ladda ner ppt "Målsättning: Flera och bättre fotbollsspelare i Småland Baserad på Svenska Fotbollförbundets spelarutbildningsplan."

Liknande presentationer


Google-annonser