Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Licenser del 2 och Produktutvärderingar - Och lite annat som vanligt Copyright © 2006, 2007 Marcus Rejås Rejås Datakonsult Jag ger härmed rätten till alla.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Licenser del 2 och Produktutvärderingar - Och lite annat som vanligt Copyright © 2006, 2007 Marcus Rejås Rejås Datakonsult Jag ger härmed rätten till alla."— Presentationens avskrift:

1 Licenser del 2 och Produktutvärderingar - Och lite annat som vanligt Copyright © 2006, 2007 Marcus Rejås Rejås Datakonsult Jag ger härmed rätten till alla att nyttja denna presentation på alla sätt som anses lämpliga så länge som syftet på något sätt främjar användandet av fri och/eller öppen programvara. Du kan alltså ta hela eller delar av detta arbete, du kan ändra det, du kan stoppa in det i ett annat arbete, du kan ta bort mitt namn, du kan hävda att du skrivit det, du kan göra vad du vill med detta arbete bara ovanstående uppfylls. För att göra denna denna presentation har bara fri programvara använts Denna presentation i ett format lämpligt för redigering finns på 7.odp Marcus Rejås, Norrtälje

2 Licenser del 2 och Produktutvärderingar Marcus Rejås Rejås Datakonsult N3P – Open Source 7p.

3 Kanske missade förra gången... ● Upphovsmannen kan byta licens, eller välja flera licenser till sitt verk ● Är det flera upphovsmän måste de vara överens, de styr bara över sin egen del ● Man kan inte byta licens på redan levererade exemplar (om inte den som tagit emot dem är med på det)

4 4 Att välja Licens ● Beror på vad man vill göra – Vilka intressen skall licensen skydda? – Vad vill du skall hända med produkten? ● Copyleft eller inte? ● Liknande produkter, vad använder de? – Ex. Perl och Apache ● Tänk på att du kan ha flera licenser!

5 5 Kryphål ● Det finns några kända kryphål – ASP ● Utnyttjar att Copyleft-klausuler gäller först vid spridning av programvara. Sprider jag inte kan jag göra vad jag vill. – Tivoization ● Använder DRM för att förhindra att användaren kan modifiera källkoden. Tar därmed i praktiken bort rättigheten att ändra programvaran

6 6 Creative Commons ● Gör det lätt att publicera fritt material ● Inte en licens utan en hel bunt ● Kolla noga vad som gäller ● Några är inte fria alls, till exempel NC ● Om du använder CC, undvik NC om du inte har speciella skäl till att använda den

7 7 Utvärdering ● Ni har indentifierat följande områden – Licens – Kvalitet – Community – Projektet/Organisationen – Dokumentationen – Konkurrens – Support/Tjänsteutbud – Kostnader – Estetik – Hemsida

8 8 Viktning ● Några av er har infört ett system för viktning av olika egenskaper ● Vissa saker är viktigare än andra ● Se till att dessa viktningar ändras inför varje utvärdering eftersom olika saker kan vara olika viktiga i olika situationer

9 9 Kategorisering ● Några av er har delat upp utvärderingen i kategorier. ● Kanske inte nödvändigt, men det ser snyggt ut :-)

10 10 Licens ● Är licenser gångbar för det syfte vi tänkt oss ● Stämmer den med våra värderingar

11 Kvalitet ● Skalbarhet? ● Prestanda? ● Kvalitet på koden? ● Säkerhet? ● Användarvänlighet / GUI?

12 Community ● Aktivt Community? ● Antal användare? ● Antal utvecklare?

13 Projektet/Organisationen ● Projektets mognad? ● Historik? ● Aktivitet? ● Roadmap?

14 Dokumentationen ● Finns den? ● Är den aktuell? ● Hemsida? ● Forum? ● FAQ? ● Språk? ● Roadmap?

15 Konkurrens ● Finns konkurrens? ● Vilka är konkurrenterna? ● Står sig mitt projekt enligt SWOT? ● Påverkar både om jag är användare eller distributör

16 Support/Tjänsteutbud ● Finns det företag som levererar support och tjänster till detta projekt?

17 Kostnader ● Projektering? ● Installationskostnad? ● Utvecklingskostnad? ● Supportkostnad

18 18 Diskussion ● Valfritt ämne! ● Posta gärna i forumet i Moodle så vi kan ha en diskussion även när vi inte träffas

19 19 Tack! Frågor som vanligt på Moodle eller


Ladda ner ppt "Licenser del 2 och Produktutvärderingar - Och lite annat som vanligt Copyright © 2006, 2007 Marcus Rejås Rejås Datakonsult Jag ger härmed rätten till alla."

Liknande presentationer


Google-annonser