Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1 Känner du dig trygg i Mora?. 2 2016-04-05 Kommunpolis & medborgarlöften Medborgardialoger Medarbetardialoger Analys Medborgarlöften!

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1 Känner du dig trygg i Mora?. 2 2016-04-05 Kommunpolis & medborgarlöften Medborgardialoger Medarbetardialoger Analys Medborgarlöften!"— Presentationens avskrift:

1 1 Känner du dig trygg i Mora?

2 Kommunpolis & medborgarlöften Medborgardialoger Medarbetardialoger Analys Medborgarlöften!

3 Brott mot äldre Äldre personer kan ofta vara rädda för att utsättas för brott, trots att brottsstatistik visar att de löper en relativt liten risk att drabbas. Vanliga brott som de äldre kan vara rädda för är att bli rånade och misshandlade utomhus och att få inbrott i den egna lägenheten.

4 Inbrott i bostad, fickstöld & rån Anmälda brott Inbrott i villa/radhus8 Inbrott i lägenhet1 Fickstöld16 Rån privatperson1

5 Stöld genom inbrott Se över fönstren Bor du i hus titta ofta på tomten om det ligger saker på gården. Meddela grannarna att du åker bort Förvara inte smycken öppet hemma. Lås in dem i kassaskåp eller liknande.

6 Misshandel, målsägande & misstänkt äldre än 18 år. Antal anmälda st.

7 Bedrägeri Antal anmälda : 17st Bankomat ”Bluffakturor” Kontokort Internet

8 Bankomat Förvara inte koden tillsammans med kortet Förvara inte korten tillsammans med telefonen Dölj fingrarna när du slår koden Lämna inte kvar kortet i bankomaten Plånboken i innerfickan Prata inte med någon okänd i kön

9 Bedrägeri Betala inte fakturor du inte känner igen Polisanmäl och bestrid fakturan ”Anmälaren uppger att målsäganden blivit vilseledd vid kontakt med ett företag som heter Nova Kom i Norrköping, org nr: Saken gäller ett telefonabonnemang och beloppet utgör 388 kr. Anmälaren har bestridit en faktura från företaget vid två tillfällen.” ”Svensson anmäler att han fått en faktura på 4845 kronor från företaget Bolagsupplysningen utan att han beställt någon av deras tjänster eller varor. Svensson har inte betalat fakturan”

10 Bedrägeri ”Någon som uppgav sig vara från Microsoft kontaktade Xxxxx och vilseledde honom att uppge bankkonton så att personen kunde göra penningtransaktioner utan Xxxxx vetskap eller medgivande” ”Xxxxxx Xxxxxxxx anmäler att någon utfört tre transaktioner till ett sammanlagt belopp av kr med hjälp av hennes kontokortsuppgifter”

11 Bedrägeri ”Jag bestrider betalningsansvar beträffande fakturan xxxx p.g.a. att något avtal inte ingåtts och att någon tjänst/vara inte levererats..

12 Identitetsstöld Lämna inte ut ditt personnummer på nätet Om du tappar bort identitetshandlingar som pass, körkort eller andra ID-dokument skall du spärra dessa så fort som möjligt. Detsamma gäller förstås om du tappar bort ett bankomatkort. Kontrollera regelbundet dina kontoutdrag Välj alltid att betala via faktura vid köp med kreditkort för att veta vad du betalar för. Lämna aldrig ut personliga uppgifter i mejl, seriösa företag begär nästan aldrig in dem på det sättet. Bra lås på brevlådan

13 Många gånger kan de äldre själva förebygga brott Det finns flera relativt enkla sätt för äldre att själva minska risken för att bli utsatt för inbrott i bostaden eller misshandlad utomhus. Genom att exempelvis inte släppa in okända personer eller genom att ta med sig ett sällskap vid större uttag av kontanter, kan möjliga risksituationer minskas

14 Råd utomhus/hur man hanterar plånboken Inte mer pengar än nödvändigt på sig. Vifta inte med pengarna. Plånboken i innerficka. Handväska med locket inåt och väl stängd med dragkedja. Lägg aldrig väska eller plånbok i kundvagn eller rullator. Vid bankomat uttag; visa inte koden & var diskret. Dela på pengarna. Mindre summor på flera ställen. Förvara aldrig koden tillsammans med bankkortet.

15 Extra uppmärksamhet: Vid bankomaten eller på banken. Risksituationer vid trängsel, på t.ex. bussen eller affären. Vid fruktdisken, charken eller mjölkdisken –där man vänder sig ifrån sin väska & tappar uppmärksamhet. Var observant i kassakö o.d. där trängsel uppstår. Var noga med att få tillbaks rätt växel.

16 Plånboken borta? Kontakta någon som hjälper dig ringa efter polis och spärra korten. Är tjuven kvar, så gäller det att få tag i polis så fort som möjligt. Samla tankarna: vad hände, vad såg du –så att du kan lämna så detaljerade uppgifter som möjligt till polis.

17 Väskryckning Streta inte emot! Risk för frakturer.. Förvara dörrnycklar på annan plats. Ha plånboken i innerfickan. Häng väskan på ”tvärsen”. Om du går på trottoar –ha inte väskan mot cykelbanan. Förvara inte plånbok eller väskan i kundvagn eller rullatorn.

18 Råd inomhus: Klassiska sätt att lura sig in hos äldre: Ber om ett glas vatten. Vill förevisa tavlor, dukar eller mattor. Påstår att man är från hemtjänst eller ska utföra reparation eller kontroll av lägenhet. Var vaksam om någon följer med in i trappuppgången. Lägg varken väska eller plånbok i hallen. Skaffa tittöga och säkerhetskedja. Förvissa dig om vem du släpper in & lås dörren.

19 Inomhus fortsättning: Ringer det på dörren, ge dig tillkänna. Begär legitimation om det är någon okänd. Hantverkare bör ha avtalat tid innan. Legitimation även från hemtjänsten. Förvara aldrig stora summor pengar hemma. Smycken & pengar förvaras på udda ställen. Meddela grannen när du är borta. Bestulen hemma: Ring polis direkt! Beskriv personer & detaljer så tydligt du kan.

20 Några avslutande viktiga punkter: Polisen: Ring 112 om du vill att polis ska komma omedelbart. Ring om du vill rådgöra eller anmäla något som ej är akut. Spärra: Rutiner för att spärra konton, med mera, varierar mellan olika banker. Är du osäker ring polis på Brottsofferjouren Mora: Ring råd & stöd -hjälp i kontakter med myndigheter & försäkringsbolag -stöd i samband med rättegång. Försäkringar: Ta reda på vilket försäkringsskydd du har.


Ladda ner ppt "1 Känner du dig trygg i Mora?. 2 2016-04-05 Kommunpolis & medborgarlöften Medborgardialoger Medarbetardialoger Analys Medborgarlöften!"

Liknande presentationer


Google-annonser