Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avOlof Lundberg
1
Presentation av masteruppsats Brysselnätverket 20 augusti 2015 Johanna Haward “It’s a Journey” A Qualitative Case Study of How Local Municipalities in Skåne Mobilise towards EU Opportunities
2
Metod och urval av kommuner Helsingborg Hässleholm Malmö Perstorp Sjöbo Trelleborg
3
Frågeställning och teoretisk bakgrund Från ’regionernas Europa’ till ett ’Europa med regionerna’ (Europe with the regions) Nya möjligheter och stor lokal variation -Men hur ser det ut i praktiken? How are local municipalities in the region of Skåne mobilising towards EU opportunities stemming from a reorganisation of the state? -Which factors constitute the differentiated mobilisation strategies?
4
Påverkningsfaktorer och utmaningar 1 Interna påverkningsfaktorer inom kommunen Framförallt resursbaserade -Ekonomi och personal -Kunskap och erfarenhet -’Normalisering’ Men även tankesätt -Entreprenörsanda -Intresse och vilja -Stöttande hemorganisation
5
Påverkningsfaktorer inom regionen Lärande och spridning av idéer Plattformar för partnerskap och samarbete Tillgång till extern support Påverkningsfaktorer och utmaningar 2
6
Samordnande tjänster Extern support Nätverk Samarbete Sektorsspecifik och/eller drivna individer Proaktiv/Integrerad Mobiliseringsstrategier
7
MOBILISATION STRATEGY STRATEGY SPECIFICS INTERNAL MUNICIPAL FACTORS INTERNAL REGIONAL FACTORS ‘The coordinator’ -Administrative capacity Primarily resource based: -Finances -Personnel -Knowledge -Competences -Experience -Maturity/ normalisation Interregional factors of importance: -Learning and diffusion of ideas were found an important driver for mobilisation, different roles (proactive, reactive). -Internal regional set-up and access to partnerships and platforms for cooperation. -Access to external help (partly connected to the above). ‘Extra help’ -Administrative capacity -Initiative ‘Network approach’ -Access to information -Learning -Locking down knowledge ‘Strength in numbers’ -Pooling of resources ‘Sector specific and individualistic’ -Driven individuals Primarily mind-set: -Opportunity driven/ entrepreneurial -Interest and will -Enabling organisation ‘Proactive and integrated’ -Clear linkage need – use -Political leadership
8
Johanna Haward, Samordnare Brysselkontoret johanna.haward@kfsk.sejohanna.haward@kfsk.se / 0728-85 47 93 kfsk.se/ledningochutveckling/eu-och- brysselkontoret/ Kontaktuppgifter
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.