Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 2 - Onsite
2
Innehåll Dagens agenda
3
Hur vi ser sidan http://www.bilia.no/tilbehor/
4
Google Vad händer när Google läser en sida?
5
Google syn… http://www.bilia.no/tilbehor/ Keyword density – procentuell förekomst av ord.
6
Tydlig mot Google Hjälpa Google att hjälpa oss
7
Titel och beskrivning Sidtypen avgör Innehållsmall
8
Titel Vissa sidtyper ”ärver” titel i nuläget T ex sidtypen ”Innehåll”. Välja ”Innehållsmall” så blir titeln unik. Ska föreslå en lösning… T ex sidtypen ”Innehåll”. Välja ”Innehållsmall” så blir titeln unik. Ska föreslå en lösning…
9
Titel Om möjligt, välj Innehållsmall Sidor som inte har parametern /#! i adressen tar upp den manuellt satta titeln.
10
Titel Viktig parameter för ranking Klicka på redigera sidan knappen. Välj Meta.
11
Titel Välj en beskrivande men kort text Meta robots ska vara tom eller på INDEX, FOLLOW förutom när… Förväxla inte titel med Meta nyckelord. Under 70 tecken. Förväxla inte titel med Meta nyckelord. Under 70 tecken.
12
Titel och beskrivning Välj en beskrivande men kort text Description. Max 160 tecken. Description. Max 160 tecken. Titel
13
Description Välj en beskrivande men kort text Meta nyckel ord, eller meta keywords. Komma separerade. I mån av tid. Meta nyckel ord, eller meta keywords. Komma separerade. I mån av tid. Description. Max 160 tecken. Description. Max 160 tecken. http://moz.com/blog/new-title-tag-guidelines-preview-tool
14
Markerad text ”Highlightad” text en indikator till Google om vad vi betonar
15
Rubriker Huvudrubrik
16
Rubrik H1, H2, H3, etc…
17
Huvudrubrik Huvudrubrik
18
Underrubrik Fetstil.. Markera som rubrik, underrubrik
19
Att sätta rubriker Editorn eller i HTML vyn Markera texten. Välj Rubrik 2 ur stilar – eller rubrik 3 om det lämpligare. I HTML vyn att föredra för den som kan. Bra att rensa skräpkod.
20
Rubrik justeringar H2 och H3 TIPS: CTRL+Z backar dina ändringar.
21
Duplicate Content Google älskar unikt innehåll
22
URL inställningar Kort och beskrivande
23
Sökvänlig URL Utnyttja sidans adress för sökord
24
Meta nyckelord Av mindre värde för SEO Meta keywords, inte ”ny” eller ”köp”, utan ”nya bilar”, ”köpa bil” – dock inte nödvändig att fylla i… Har ingen primär funktion lägre… Kan vara bra att fylla i för andra medier. Har ingen primär funktion lägre… Kan vara bra att fylla i för andra medier.
25
Bilder Bildens beskrivning är ALT-text. Titel är den text som visas när man för muspekaren över bilden. Rekommendation 3 – 7 ord. ALT menad som beskrivning. TITEL är mer menad som ytterligare information. Såhär ser en bild ut när den saknas och inte har ALT text
26
Bilder Beskrivningar Såhär skulle vi kunna beskriva bilden.
27
Att kolla befintliga sidor Förbättra befintligt innehåll
28
Att kolla befintliga sidor Bilia.no
29
Att kolla befintliga sidor Bilia.no
30
Att kolla befintliga sidor Undvika att använda samma ord flera gånger i titel
31
Intern länkning http://www.bilia.no/tilbehor/dekk/dekk/
32
(Teknik) http://www.bilia.no/tilbehor/dekk/dekkhotell/#!11045/barnesikkerhet-i-bil/barn- i-bilen
33
Att kolla befintliga sidor Bilia.no Vad avgör att #-urler blir till?.
34
(Teknik) http://vws02no.bilia.com/ 301 redirect på dessa. I nödfall canonical URL.
35
Ukens bruktbiltilbud http://www.bilia.no/biler/personbiler/bruktbiler/bruktbilercontainer/ukens- bruktbiltilbud/
36
Guide for bilbarnestoler http://www.bilia.no/tilbehor/dekk/dekk/#!11045/barnesikkerhet-i-bil/barn-i-bilen
37
Sida om dekk http://www.bilia.no/tilbehor/dekk/dekk/#!6447/dekk/riktig-felg-til-dekkene
38
Sidor om dekk http://www.bilia.no/tilbehor/dekk/dekk/#!6447/dekk/riktig-felg-til-dekkene
39
Sida om tillbehör http://www.bilia.no/tilbehor/
40
Är texten unik? Om du inte skrivit texten själv
41
Sökordet förekomma Riklig användning av synonymer
42
SEO faktorer Vad påverkar vår position på Google Onsite – saker vi kan göra på Bilia.se Titel – viktigast Innehåll i form av text (Google älskar långa texter) Rubriker Sidans beskrivning Markera viktig text (utan att överdriva), t ex fetstilt.
43
Onsite Content – text
44
Onsite Duplicate content
45
Firefox användare? Installera https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/seo-doctor/
46
Kommande utbildningstillfällen Tillfälle 3 Offsite. Vad kan vi göra utanför bilia.se för att uppnå positiva SEO effekter och vad kan andra hjälpa oss med? Kraftfull SEO genom bra ankartexter. Synergieffekterna. Kanalerna som Google älskar. Använda sociala medier för SEO. Konkreta tips och exempel. Tillfälle 4 Onsite. Åtgärder på sidan. Fördjupning. Tekniska inställningar som webbredaktörerna bör vara medvetna om och kunna upptäcka, för att kunna lyfta frågan och be en tekniker åtgärda eventuella fel. Tillfälle 5 Offsite. Fördjupning. Kartsök, bildsök, videosök och hur vi kan använda dessa sökkanaler. Hur använder jag Google Analytics som verktyg för SEO? Mäta effekter av insatserna. Preliminärt
47
Tips www.boostbright.com
48
Tack för visat intresse!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.