Ladda ner presentationen
Publicerades avLars-Erik Bengtsson
1
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER FRÅN FÖRENINGARNA OM VAD SOM HÄNT MAN FINNS OCH MAN SYNS OM MAN SKICKAR IN NOTISER TILL TIDNINGEN
2
ATT TALA MED MASSMEDIA SVÅRT ATT VETA HUR MEDDELANDET TAS EMOT
FÖRUTFATTADE MENINGAR FINNS HOS MOTTAGAREN ENGAGEMANGET ÄR VIKTIGT. DÅ LYSSNAR JOURNALISTEN BÄTTRE BUDSKAPET PÅVERKAR – VAD VILL JAG SÄGA ÄR DET INRESSANT
3
VAD MÅSTE DU VETA SAMMANHANGET, HUR SET DET UT? VAD ÄR BUDSKAPET?
VEM VILL JAG NÅ? HUR NÅR JAG MIN MÅLGRUPP – SYFTET? VARFÖR SKA MEDIA VARA INTRESSERADE?
4
VAD SKA JAG GÖRA OCH NÄR? FOTOGRAFERA OCH SKRIV ARTIKELN SJÄLV FÖR LANDSORTSPRESSEN ÄR PRESSADE OCH HAR FÖR LITE PERSONAL KALLA TILL PRESSKONFERENS VAD FÅR DET KOSTA?
5
VAD SKE EN INFORMATIONSPLAN INNEHÅLLA
EN SAMMANFATTNING AV BAKGRUNDEN BUDSKAPET VI VILL FÖRMEDLA OPINIONSLÄGET, FÖR/EMOT MÅLGRUPPEN INFORMATIONSKANALER MATERIALBEHOV TIDSPLAN/ANSVARSLISTA
6
VAD ÄR EN NYHET KONFLIKTER LIDANDE OCH FAROR I SAMHÄLLET
DET OVANLIGA OCH OFÖRUTSEDDA SKANDALER (NATURLIGTVIS) INDIVIDUELLA ÖDEN OCH PRESTATIONER HJÄLP TILL
7
DET JOURNALISTISKA ARBETET
UPPDRAG FRÅN LÄSARE, TITTARE OCH LYSSNARE SKA ARBETA MED NYHETER UTFÖR ETT ARBETE. BLANDA INTE SAMMAN SAK OCH PERSON KAN INTE VARA EXPERT PÅ MITT OMRÅDE
8
VARFÖR RINGER PRESSEN DIG?
KUNSKAPEN DU BESITTER. DU ÄR EXPERTEN FÖR ATT FÅ TIPS FÖR ATT FÅ EN ANNAN ÅSIKT. DU SKA SÄGA EMOT! FÖR ATT IFRÅGASÄTTA MAKTEN
9
CHECKLISTA PRESSMEDDELANDE
VAD ÄR NYHETEN? RÄTT FORMAT DATUM OCH PUBLICERINSTID TELEFONNUMMER ATT NÅ DYGNET RUNT ÄMNE FÖR PRESSMEDDELANDET FOTOTILLFÄLLE JOURNALISTISK TEXT ALLA INBLANDADE SKA VARA INFORMERADE HUR SKER UPPFÖLJNINGEN ÄR PRESSMEDDELANDET VERKLIGEN RÄTT SÄTT?
10
CHECKLISTA PRESSKONFERENS
BEHÖVS DET? BRA LOKAL ALDRIG FLER ÄN 3 PERSONER PÅ PODIET BERÄTTA FÖR JOURNALISTERNA I TID INGEN LÅNG INLEDNING INFORMATIONSMATERIAL SKA FINNAS LÄMNA TID FÖR INTERVJUER
11
FOTOTILLFÄLLEN BESTÄM PLATS SOM FÖRSTÄRKER BUDSKAPET
UNDVIK STÖRANDE DETALJER RESERVPLATS INOMHUS OM DÅLIGT VÄDER UTE TIDNINGENS FOTOGRAFER SKA INFORMERAS
12
I TV OCH RADIO SKA DU TÄNKA PÅ
PLANERA VAD DU VILL HA SAGT KORTA FORMULERINGAR BEHÅLL LUGNET HÅLL FAST VID FORMULERINGAR VID UPPREPAD FRÅGA SKRIV NAMN PÅ DEBATTDELTAGARE PROGRAMLEDARE OCH DELTAGARE I REPORTAGE TÄNK PÅ KLÄDSELN
13
DU SKA INTE SLAPPNA AV SÅ LÄNGE KAMERAN GÅR TITTA DIREKT I KAMERAN
FÖRSÖKA VARA LUSTIG HA SMYCKEN ELLER KLÄDER SOM DISTRAHERAR PRASSLA MED PAPPER ELLER ANDRA SAKER SVÄRA, RÖKA ELLER TUGGA TUGGUMMI
14
KRISHANTERING TA REDA PÅ VAD SOM HÄNT – DIREKT
LÅT EN PERSON I TAGET PRATA VAR UPPRIKTIG – LJUG ALDRIG TA ANSVAR OCH SKYLL INTE IFRÅN DIG AGERA. HISTORIEN MÅSTE GÅ VIDARE
15
ATT PÅPEKA FEL PÅPEKA KONKRETA FELAKTIGHETER – STÄRKER TROVÄRDIGHETEN
KONCENTRERA DIG SKYNDA DIG- GÅRDAGENS NYHETER ÄR GAMLA ÖVERREAGERA INTE; INTE KRAFTUTTRYCK OCH IRONI REDAKTIONEN HAR SISTA ORDET
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.