Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Immateriella rättigheter
UPPHOVSRÄTT Egentlig upphovsrätt Närstående rättigheter INDUSTRIELLT RÄTTSSKYDD Patent Mönsterskydd Varumärkesskydd Skydd för firma Eva Jönsson
2
Att skydda sin affärsidé i ett tjänsteföretag
1.Avtal 2.Lagen om företagshemligheter 3. Känneteckensrätt 4. Upphovsrätt/mönsterskydd 5. Marknadsföring Eva Jönsson
3
Varumärkesrätt Varumärken kan 1.registreras
Varumärken och andra varukännetecken kan 2.inarbetas Eva Jönsson
4
Skyddsförutsättningar
Kan beskrivas grafiskt ( vid registrering) Inga registreringshinder föreligger, 7-11§§ VmL Särskiljningsförmåga Eva Jönsson
5
Särskiljningsförmåga?
Supèkort (presentkort för restaurangbesök) KOSTA LINNEVÄFWERI Kalles kaviar ORREFORS JERNVERK KEXCHOKLAD Universal music Knäckis Eva Jönsson
6
Registreringshinder absoluta hinder 2:7 VmL skyddad beteckning
vilseledande förargelseväckande relativa hinder 2:8-10§§ VmL Förväxlingsbar eller identiskt lika med annat varukännetecken i samma varuslag identiskt med varukännetecken som är särskilt känt om 1. renommésnyltning eller nedsvärtning annans egenartade efternamn förväxlingsbart med kännetecken som används om sökanden var i ond tro annans firma eller egenartade efternamn kränker upphovsrätt + användningstvång 3:2 VmL Eva Jönsson
7
Registreringshinder Sofie Propp och Soff-i-Propp
ARTISTKATALOGEN och STAGEPOOLS ARTISTKATALOGEN ZENIT och ZENITH Love Hjo MissMatch och Match Eva Jönsson
8
Förstärkt skydd 2:8 st1 p3 VmL
9
Varumärkesskyddets innehåll
Skydd mot förväxlingsbara varukännetecken Skydd mot annans användning i näringsverksamhet Eva Jönsson
10
Förväxlingsbarhet TERRA och TERRAPLAY ALGOL och ALLGON UIG och AIG OPTINIUM och OXINIUM BONAVITA och BONAVIA FOR LIFE ESSEN och ESSENS Multitotal och Mivitotal Eva Jönsson
11
EU-rätt Marknadsföringsreglerna gentemot konsument är gemensamma för EU:s medlemsstater Tolkning av EU-rätten görs av EU-domstolen Eva Jönsson
12
Civilrätt – offentlig rätt?
Marknadsföringsrätt Civilrätt – offentlig rätt? Eva Jönsson
13
Föreläggande/åläggande vid vite Marknadsstörningsavgift
Sanktioner Föreläggande/åläggande vid vite Marknadsstörningsavgift Eva Jönsson
14
Marknadsföringslagen som övergripande regelverk
Radio- och TV-lagen Alkohollagen Konsumentkreditlagen Paketreselagen MFL Prisinformationslagen Distansavtalslagen + lagstridighetsprincipen Eva Jönsson
15
Vad är förbjudet? 1.Marknadsföring som bryter mot god marknadsföringssed 5,6§§ och som har en ekonomisk effekt Föreläggande/åläggande + vite Eva Jönsson
16
Vad är förbjudet? 2.Aggressiv marknadsföring, 7§ som har en ekonomisk effekt 3. Vilseledande marknadsföring, 8§ 4. Marknadsföring som bryter mot de åtgärder som är uppräknade i bilagan Marknadsstörningsavgift , 29§ Eva Jönsson
17
Vederhäftighetskravet
ord och bild bedöms tillsammans reklam läses flyktigt omvänd bevisbörda halvsanningar antydningar Eva Jönsson
18
Vilseledande marknadsföring
Bristande reklamidentifiering, 9§ Vilseledande marknadsföring, 10§ Köperbjudanden, 12§ Vilseledande förpackningsstorlek, 13§ Vilseledande efterbildning,14§ Konkursutförsäljning, 15§ Utförsäljning,16§ Realisation, 17§ Eva Jönsson
19
Vad är förbjudet? 5. Otillbörliga jämförelser,18§
Marknadsstörningsavgift 6. Obeställd reklam, 19§ Föreläggande + vite 7. Bristande information vid garantier, 20§ Eva Jönsson
20
Lagen om namn och bild i reklam
Eva Jönsson
24
Eva Jönsson
25
Eva Jönsson
26
Eva Jönsson
27
Eva Jönsson
28
Eva Jönsson
29
Eva Jönsson
30
Eva Jönsson
31
Eva Jönsson
32
Eva Jönsson
33
Eva Jönsson
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.