Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avJohan Sundberg
2
Företaget – Andmotion Bildades år 2010 och ägs av eEquity Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln Affärsidé ” Att genom e-handel inom segmentet vinter- och vattensporter erbjuda ett brett sortiment av premiumprodukter med hög kvalitet som vanligtvis är svåråtkomliga för konsumenten och tillsammans med att erbjuda högklassig service och snabba leveranser bli ett givet val hos kunden.” Vision: att bli marknadsledande i Europa
3
Omvärldsanalys Porters femkraftsanalys Relativt stort hot från nya aktörer Köparnas har stor förhandlingskraft Substitut – produkter under premiumsegmentet Leverantörer har stor förhandlingskraft Hård konkurrens i branschen
4
Konkurrenter
5
4P Addnature vs Andmotion Produkt Addnature bättre produkterbjudande Andmotion bättre kvalitet Pris Likvärdiga Påverkan Marknadsföring på liknande sätt Dock har Andmotion en mer aggressiv marknadsföring
6
Plats Addnature 3 butiker Andmotion 1 butik med centralt shoppingläge
7
STP Segmentering Ålder och inkomst Urval 30-50 år Höginkomsttagare Positionering Svårtåtkomliga premiumprodukter, hög kvalitet Kunnig personal med bra service Premium produkter hög kvalité Alldagliga produkter låg kvalité Ovanliga märken Vanliga märken
8
SWOT Styrkor Kvalitetsprodukter med snabb leverans Svagheter Nytt företag och låg soliditet Möjligheter Bra säsonger Hot Dåliga säsonger
9
Marknadsstrategi Kärnstrategi Satsa mycket kapital på marknadsföringskampanjer ”First in mind” Konkurrensstrategi Nischad differentiering Kunnig personal med erfarenhet
10
Rekommendationer Prissättning Införa samma pris i butik som på internet Genomföras snarast Kommer endast att kosta arbetstimmar
11
Öppet köp Ändra 30 dagars öppet köp till 365 dagar En negativ aspekt är större chans till dispyter Genomföras snarast Utnyttjande av öppet köp beräknas öka med 2-3 %
12
Reklam på Facebook Försäljningskampanjer och tävlingar för att nå en yngre målgrupp År 2013 upprätta en plan för hur marknadsföringen på Facebook ska se ut Budget 100 000 kr över ett år, kostnad per klick
13
Synas via ambassadör Word of mouth Pernilla Wahlgren Genomföras snarast Kostnad - kläder för 30 000 kr
14
Information om produkter i butik Införa samma information om märken i butik som finns på internet Kunden kan skapa egen uppfattning utan personal Genomföras snarast En kostnad på 500 kr
15
Marknadsföring på plats Reklam i skidbackar via Skistar Skistars gäster stämmer överens med Andmotions målgrupp Reklamen ska vara bokad till nästa vintersäsong Kostnad 295 000 kr
16
Logotyp Konsekvent logotyp för igenkännande Besluta om standardfärg Genomföras snarat Ingen kostnad
17
Tillväxtstrategi Långsiktigt mål att bli störst i Europa Ansoff matrix Byta strategi från marknadspenetrering till marknadsutveckling Transnationell strategi vid expandering
18
Uppföljning Hur de kom i kontakt med företaget Räkna kampanjkoder, Fjällmediareklam och Facebook Facebookfunktion hur många som gillat till följd av annonsen Svårt att mäta logotyp, tavlor i butik, ambassadör och köpvillkoren
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.