Ladda ner presentationen
1
ÅRSKURS 4
2
Slöjd = slögher = påhittig, skicklig, händig, fiffig, konstfärdig, slug källa wikipedia
Vad ordet slöjd kommer ifrån
3
Slöjdens fader var Otto Salomon och träslöjd i skolan har funnits sedan Här en bild från träslöjd i skolan, okänt årtal troligen 60-tal.
4
Textilslöjd har funnits i skolan sedan 1882
Textilslöjd har funnits i skolan sedan Här en bild med okänt årtal, ev tal.
5
Idag slöjdas det i tv, hur man gör verklighet av egna idéer
6
LGR 11 Läroplanen som säger vad vi ska göra i skolan.
7
I årskurs 4–6 Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker • Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter. • Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt. • Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna. • Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar. Slöjdens arbetsprocesser • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet. • Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter. • Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, till exempel i en loggbok. Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer • Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande. • Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck. • Hur symboler och färger används inom barn- och ungdomskulturer och vad de signalerar. Slöjden i samhället • Slöjdverksamhetens betydelse för individen och samhället, historiskt och i nutid. • Resurshushållning, till exempel genom reparationer och återanvändning av material Det här ska vi göra i årskurs 4-6.
8
• tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Genom undervisningen i ämnet slöjd ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att • formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker, • välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter, • analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och • tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck. Slöjdens 4 förmågor, som vi övar.
9
Ungefär så här går det till från idé till färdig produkt.
10
ÅRSKURS 3 Teddymusen Japansk snodd Brodera kroktavla Fingersticka larv
. Det här gjorde ni i årskurs 3.
11
EGET t ex Ostbitar Morötter Pennmonster Filt- eller fleece-figurer
Hade ni tid över kunde ni göra lite egna saker.
12
Övat i årskurs 3 Tvinna, mönster, handsömnad, knyta/knopar/fläta, brodera, fingersticka, våt-tova Materialkunskap: fibrer, syntet, bomull, ull Kulturtraditioner t ex Japan, Lovikka Det här övade ni i årskurs 3.
13
ÅRSKURS 4 Prova virka Gapis Symaskin: påse Lådlock velourdjur
Här är exempel på vad vi gör i årskurs 4. Vi övar virkning, tova ull till en gapis, sy applikation och broderi till lådlock, öva symaskin. Material ni kommer att möta är bomull, ull och syntet.
14
ÖVA Tekniker: virka, tova, brodera, applikation, symaskin
Material: bomull, ull, vadmal, filt – syntet, textilpennor Nya verktyg: virknål, symaskin Följa arbetsbeskrivning Skriva och/eller rita planering och utvärdering En sammanfattning av det vi kommer att arbeta med förutom det ni redan lärt er.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.