Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avFredrik Mattsson
1
FLASH – Lektion 3 Mahmud Al Hakim mahmud@hakimdata.se www.hakimdata.se 1Copyright, www.hakimdata.se, Mahmud Al Hakim, mahmud@hakimdata.se, 2010
2
Agenda TEXT Animera 2Copyright, www.hakimdata.se, Mahmud Al Hakim, mahmud@hakimdata.se, 2010
3
TEXT Statisk text Används till titlar, rubriker och etiketter, eller annan textinnehåll som du infogar i dina dokument. Inmatningstext Använder du om det är meningen att användaren ska interagera med dokumentet t.ex. skriva in sitt namn. Dynamisk text Används när du vill visa text som ändras efter speciella villkor som du anger t.ex. vilken respons som ska visas beroende på det svar som anges i en frågeställning. Copyright, www.hakimdata.se, Mahmud Al Hakim, mahmud@hakimdata.se, 20103
4
Statisk text Copyright, www.hakimdata.se, Mahmud Al Hakim, mahmud@hakimdata.se, 20104
5
Ändra teckensnitt, Stil och Storlek Copyright, www.hakimdata.se, Mahmud Al Hakim, mahmud@hakimdata.se, 20105
6
Styckeformatering och textorientering Copyright, www.hakimdata.se, Mahmud Al Hakim, mahmud@hakimdata.se, 20106
7
Redigera och omforma text Copyright, www.hakimdata.se, Mahmud Al Hakim, mahmud@hakimdata.se, 20107 Rotera Skeva Skala
8
Dela upp text För att omvandla enskilda bokstäver! Copyright, www.hakimdata.se, Mahmud Al Hakim, mahmud@hakimdata.se, 20108
9
Sök och ersätt – CTRL-F Copyright, www.hakimdata.se, Mahmud Al Hakim, mahmud@hakimdata.se, 20109
10
Stavningskontroll 10
11
Animeringar Bild-för-bild Med den här animeringstekniken kan du använda en ny bild för varje bildruta på tidslinjen. Använd den här tekniken om du vill skapa en effekt som påminner om bildrutorna i en film som spelas upp i snabb följd. Interpolerad animering Här skapar du en startbild och slutbild (likt två poler) sen lägger Flash själv till bildrutorna däremellan. Det göra att animeringen (t.ex. toning, färg, förstoring eller förminskning) förändras i jämna steg mellan start- och slutrutorna. Copyright, www.hakimdata.se, Mahmud Al Hakim, mahmud@hakimdata.se, 201011
12
Bildrutehastighet (Bildrutefrekvens) Anger animeringens uppspelningshastighet. Förkortas FPS (frames per second) Copyright, www.hakimdata.se, Mahmud Al Hakim, mahmud@hakimdata.se, 201012
13
Infoga bildruta I ett nyskapat Flashdokument är det befintliga lagret i filen endast en bildruta långt. Ofta krävs det fler bildrutor för att skapa en animering. Copyright, www.hakimdata.se, Mahmud Al Hakim, mahmud@hakimdata.se, 201013 Tips Kortkommando F5
14
Nyckelbildrutor I nyckelbildrutor bestämmer du var, när och hur förändringen i animeringen ska inträffa. Copyright, www.hakimdata.se, Mahmud Al Hakim, mahmud@hakimdata.se, 201014 Tips Kortkommando F6
15
Skapa en rörelseinterpolering Gör övningarna på sid. 49-53 Copyright, www.hakimdata.se, Mahmud Al Hakim, mahmud@hakimdata.se, 201015
16
Forminterpolering Med forminterpolering förvandlar du en figur eller form till en annan figur eller form. Gör övningarna på sidan 54. Copyright, www.hakimdata.se, Mahmud Al Hakim, mahmud@hakimdata.se, 201016
17
Bild-för-bild animering I denna typ av animering förändras innehållet med en bild per bildruta och animeringen sker när bildrutorna spelas upp i en snabb följd. OBS! Varje bildruta är nyckelbildruta. Gör övningarna på sidan 56 Copyright, www.hakimdata.se, Mahmud Al Hakim, mahmud@hakimdata.se, 201017
18
Lökskal Genom att använda funktionen Lökskal, kan du titta på flera bilder samtidigt. Det ger bättre överblick och gör det lättare för dig att redigera och arbeta med bl.a. detaljer i en animering. Copyright, www.hakimdata.se, Mahmud Al Hakim, mahmud@hakimdata.se, 201018 Intervallmarkör
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.