Ladda ner presentationen
1
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt
2
Vad består en produkt av?
Service För- packning Installation Leverans & betalnings- villkor Kärn- produkt Funktion Varumärkes namn Kvalitet Utseende Garanti
3
Kärnprodukt Kärnprodukten är den primära orsaken till att en kund är köp-intresserad.
4
Påtaglig produkt Förpackning Utseende Funktion Kvalitet Varumärkesnamn
5
Ett varumärkes innebörd
Påminner om egenskaper Påminner om fördelar Representerar kultur Personlighet – Säger något om användaren
6
Utvidgad produkt Service Installation Leverans & betalningsvillkor
Garanti
7
Beslut angående marknadsföring och utveckling av produkter
Produktattribut Branding Paketering Märkning Support och service
8
Produktklassificering
Producentvara Konsumentvara Konsumentmarknaden: Dagligvaror Kapitalvaror …en annan indelning: Högengagerande Lågengagerande
9
Produktvalproblem Utveckling av nya produkter
Prioritering mellan existerande produkter Avveckling av föråldrade produkter
10
Prioritering mellan existerande produkter
Söt Icke söt Stark Svag
11
Modeller Produktlivcykel Bostonmatrisen Produkt/marknadsmatris
12
Plats Hur företaget når ut till kund Hur kunden når företaget
13
Distributionskanalen
Funktioner: Lagerhållning, Sortiment, Transport Informationshantering, risktagande, Optimering går mot strategi Ingår i företagets marknadskommunikation Kommunicerar varumärket Dyr lagerhållning
14
Forts. distributionskanaler
Sugande (Pull)/tryckande (Push) system Lönsammare för företag att satsa på kärnverksamheten (istället för investera i distribution) Grossistens betydelse minskar inom många branscher
15
Distributionsstrategier
Exklusiv distribution Selektiv distribution Intensiv distribution
16
Fem sätt att Påverka Annonsering Säljkampanjer (SP)
Public Relations (PR) (sponsring,prodplacering ) Personlig försäljning Direktmarknadsföring ( mm till utvalda kunder)
17
Integrerad marknads-kommunikation
Ett företags strävan att koordinera olika marknadskanaler så att budskapet om företaget och dess produkter blir tydligt, samstämmigt och attraktivt. Annonsering Personlig försäljning PR Kampanjer Direkt- marknadsföring
18
Faktorer som påverkar promotionmixen
Hur ser produkten/marknaden ut? Push eller pullstrategi Buyer readiness stage Var i produktlivcykeln man befinner sig
19
Annonsering Bestäm målet med annonseringen: Budget Bestäm strategin
Informera Övertyga Påminna Budget Bestäm strategin Budskap Media Utvärdera annonseringen
20
SP:Exempel på säljkampanjer
Fria prover Rabattkuponger Ersättning om kupong från köpt vara postas Ekonomipaket Premieprodukter Reklamartiklar Trohetsrabatter POP Vinstchanser
21
PR - Public Relations På ett billigare sätt än annonsering marknads-föra företaget eller produkterna. Företaget betalar inte för utrymmet i media utan snarare för arbetet med att komma dit.
22
PR - Public Relations Avanza utmanar storbankerna
Privatspararnas återkomst till börsen gör att det ser bättre ut än på länge för O-listenoterade nätmäklaren Avanza. För att stärka varumärket Omfattar olika aktiviteter: Produktpublicitet Relationer med media Extern och intern info Lobbying Syftet med PR: Skapa intresse kring produkten Influera målgrupper Repositionera produkter i mognadsstadiet
23
Personlig försäljning - Hur den kan genomföras
Identifiera prospekts Läs på om dem Kontakt Presentation Hantera invändningar Avsluta affären Följ upp
24
Direktmarknadsföring
Markandsföring direkt till konsumen t.ex Telemarketing Direct-mail marketing Catalouge marketing Direct respons television marketing DRTV Integrerad direkt mf
25
Hur sätts priset? Kostnadsbaserad Värdebaserad Konkurrentbaserad
26
Pris - Interna och Externa faktorer
Interna faktorer marknadsmål marknadsmix-mål kostnader organisatoriska Externa faktorer marknad o efterfrågan konkurrenter konjunkturen
27
Priset är alltid ett viktigt konkurrensmedel
Normalt ger ett lägre pris en ökad efter-frågan Pris Undantaget är lyxvaror: Efterfrågan
28
Läget i produktlivcykeln påverkar prisstrategin
Introduktionsstadiet: skumma eller penetrera Tillväxtstadiet: konkurrensen tilltar strategi => penetration Mognadsstadiet: konkurrensen stabiliseras strategi => låga kostnader Nedgångsstadiet: Försäljningen minskar strategi => bidragskalkyl
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.