Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avJohannes Håkansson
1
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man stora böter. Kvittot kan vara bra att ha om du vill:. - Kontrollera så att du betalat rätt summa - Reklamera eller klaga på varan du köpt - Sälja varan vidare
2
Att reklamera en vara Bytesrätt innebär att du vid uppvisande av kvittot kan byta en vara du inte nöjd med mot en annan vara av samma värde. Du har inte rätt att kräva pengarna tillbaka. Öppet köp innebär att du får lämna tillbaka varan tillsammans med kvittot och får då pengarna tillbaka. Tänk på följande: Öppet köp och bytesrätt har du automatiskt inte rätt till utan det är upp till affären att erbjuda detta eller inte Särskilt öppet köp erbjuds oftast bara under begränsad tid, ofta ett par dagar. Bytesrätt lite längre.
3
Spara kvittot På kvittot eller i butiken ska det stå klart och tydligt vad som gäller för just det företaget gällande öppet köp och/eller bytesrätt. Ta reda på vilka regler som gäller för just din affär. Det kan skilja sig åt väldigt mycket. Om felet beror på att du varit vårdslös (oförsiktig) med varan har du inte rätt att reklamera varan.
4
Dina rättigheter och skyldigheter som konsument
Konsumentköplagen – Finns för din skull. Gäller när du köper livsmedel, kläder, möbler, moped eller bil. Den ger dig en hel del rättigheter såsom; att ångra ett köp innan den levererats till dig. Om det är fel på varan kan du kräva att få varan reparerad (i första hand), få en annan likvärdig vara, få pengarna tillbaka eller hålla inne med betalningen. Distans- och hemförsäljningslagen – Gäller framförallt när du handlar på internet men även telefon och postorder. Viktigast här är att du har rätt att skicka tillbaka en vara inom 14 dagar. Ingen speciell anledning krävs. Du får ha öppnat och tittat på varan men inte använt den. Är man inte 18 år får man inte ingå något avtal, kan vara bra att känna till om ett företag ringer.
5
Dina rättigheter och skyldigheter som konsument
Konsumenttjänstlagen – Om du anlitar t.ex. en snickare, rörmokare, eller en verkstad för att reparera en bil, en cykel, din dator eller moped. Du har alltid rätt att få ett ungefärligt pris på vad det ska kosta. Priset får sedan INTE överstiga 15% av det ursprungliga priset. Känner u att du blivit lurad eller oschysst behandlad finns det hjälp att få, helt gratis. Antingen till konsumentvägledare (närmsta i Växjö). Man kan även vända sig till ARN - allmänna reklamationsnämnden. Dom finns där för oss konsumenter när.
6
Sexmånadersregeln Du har rätt att klaga på en vara i upp till 3 år.
- MEN För att du ska få rätt mot affären ska felet har funnits där från början, ett så kallat ursprungligt fel. Fel som visar sig inom sex månader anses vara ursprungligt fel. Det är då upp till säljaren att bevisa att du varit oförsiktig om han nekar dig reklamation. Efter sex månader är det du som privatperson som måste bevisa att det är ett ursprungligt fel och att du inte varit oförsiktig.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.