Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avStina Arvidsson
1
ÖPPNA JÄMFÖRELSER Företagsklimat 2011 INSIKT – EN SERVICEMÄTNING AV KOMMUNERNAS MYNDIGHETSUTÖVNING
2
Flertalet undersökningar som mäter kommunernas företagsklimat har ett eller flera av nedanstående tre perspektiv Kommunens attraktivitet för boende och företagande Företagarnas egna uppfattningar om företagsklimatet i kommunen Hur bra det går för företagen i kommunen
3
SKL rankar rankningar 1)SBA & BRG ”NKI Servicemätning” 2)Statistiska Centralbyrån ”Företagarna om kommunen” 3)Svenskt Näringsliv ”Lokalt företagsklimat” 4)Kairos Future ”Framtidsbarometern” 5)Företagarna och UC ”Årets Företagarkommun” 6)Syna ”Bästa tillväxtkommun” 7)Tidningen Fokus ”Här är det bäst att bo” 8)Jobs & Society Nyföretagarcentrum ”Nyföretagarbarometern” 9)Entreprenörskapsforum ”Företagsklimatindex” Kriterier -Kvalitet -Hur väl resultaten återspeglar kommunens ansträngningar för att förbättra företagsklimatet
4
En kommuns företagsklimat kan delas in i följande tre delar: Förutsättningar som kommunen inte kan påverka, t.ex. det geografiska läget Förutsättningar som kommunen kan påverka, men där det råder stora skillnader mellan kommunerna, t.ex. infrastruktur Faktorer som kommunen själv kan påverka på ett jämförbart sätt, t.ex. kommunens service till företagen
5
Svenskt näringsliv företagsklimatranking 2009 - genomsnittlig kommunplacering inom respektive kommungrupp
6
NKI per myndighetsområde
7
Betygsskala (0-100)
8
Betygsindex per kvalitetsfaktor
9
NKI-resultaten totalt
10
NKI per myndighetsområde
12
NKI Totalt – kommuner > 40000 inv. 1Nacka73 2Upplands Väsby73 3Huddinge72 4Sigtuna71 5Piteå70 6Solna70 7Växjö69 8Eskilstuna69 9Västerås69 10Örebro69 11Karlstad68 12Stockholm68 13Uppsala68 14Trelleborg68 15Falun68
13
Vad är företagarna mest nöjda med? - Dialogen och kontakten med kommunens tjänstemän - Möjlighet att komma i kontakt med rätt person(er) - Tjänstemännens kunskap och kompetens - Förmågan att hålla överenskomna tidsramar
14
Vad är företagarna minst nöjda med? - Innehållet på webbplatsen (många har dock ingen åsikt) - Det skriftliga informationsmaterialet - Tydligheten i de lagar och regler som gäller ärendet - Det sätt som kommunen motiverade ställningstagandet/beslutet - Det sätt som kommunen informerade om möjligheten att överklaga beslutet
15
Godkänt medelbetyg, men stor spridning - Kommunens förmåga att hjälpa till att lösa problem - Den lyhördhet och förståelse som kommunen/tjänstemännen visade - Tiden för handläggningen av ärendet
16
Vilka aspekter för servicen är viktigast för företagarna?
17
Åtgärdsmatris – Nationella nivån
18
Åtgärdsmatris – Bygglov
19
Hur utföll ärendet för dig?
20
Blev du i förväg informerad om vilka tjänster som ingick i priset?
21
Hur rimligt anser du att priset för hanteringen av ditt ärende var?
22
NKI-modellen
24
Effektmåtten – genomsnitt 166 kommuner - Effektivitet1,43 - Bemötande1,28 - Kompetens0,93 - Rättssäkerhet0,83 - Information0,48 - Tillgänglighet0,24
25
Åtgärdsmatris – Växjö, bygglov
26
Åtgärdsmatris – Brandtillsyn
27
Åtgärdsmatris – Markupplåtelse
28
Åtgärdsmatris – Miljö och hälsoskydd
29
Åtgärdsmatris – Serveringstillstånd
30
Svarsfrekvens, bortfall och övertäckning
31
Antal svar per myndighetsområde
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.