Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avErik Nyström
1
Alla har rätt till läsning – läsombud gör det möjligt Johanna v.Rutenberg 10.5.2011
2
LL-Center Producerar och främjar lättläst på svenska i Finland Målgrupper: Personer med utvecklingsstörning, afasi, minnessjukdomar, läs- och skrivsvårigheter, ovana läsare, mycket gamla läsare, läsare med ett annat modersmål.
3
LL-Center Ger ut den lättlästa nyhetstidningen LL-Bladet. Gör bearbetningar till lättläst av andras texter. Undervisar i och föreläser om att skriva lättläst. Bedriver projekt kring läsning och lättläst.
4
Vad är ett läsombud? Termen läsombud kommer från Sverige, där man har utbildat läsombud i 20 år. Där finns nu drygt 5 000 läsombud. De som blir läsombud är oftast anställda inom omsorgen. Frivilliga kan också bli läsombud. I Sverige kallas dessa för högläsare.
5
Vad gör ett läsombud? Ett läsombud hjälper personer som inte kan eller som har svårt att läsa själva. Läsombudet gör böcker, tidningar och information tillgängliga till exempel för personer med utvecklingsstörning eller demens och för mycket gamla människor.
6
Vad gör ett läsombud? läser högt ordnar regelbundna läsestunder i grupp eller enskilt hjälper med all slags läsning hjälper vid biblioteksbesök känner till lättlästa böcker och annat lättläst material inspirerar sina kolleger till läsning.
7
Projekt Läsombud i Svenskfinland Provar den rikssvenska läsombudsmodellen inom handikapp- och äldreomsorgen i Svenskfinland. Utvecklar en modell för hur läsning och läsombud kan göras till en regelbunden och bestående verksamhet också hos oss.
8
Projekt Läsombud i Svenskfinland Samarbetar med Kårkulla samkommun, Folkhälsan, äldreomsorgen i Närpes och Vörå (Äldrecentrum Österbotten), DUV-föreningar. Utbildar 40 läsombud på samarbetsparternas boenden och dagliga verksamheter. Sprider också information om läsning och lättläst till frivilliga högläsare. Finansieras av RAY och pågår 2010 -2012.
9
Varför ska man läsa? Det är en demokratisk rättighet att kunna ta del av information och kultur. Om man har svårt att läsa själv ska man få hjälp med det, på samma sätt som man får hjälp med annat man inte klarar av själv. Forskning och erfarenhet visar att läsningen har många positiva effekter.
10
Vad ger läsningen? lugn och ro närhet, trygghet, gemenskap bra sätt att få igång diskussioner lära känna varandra
11
Vad ger läsningen? stimulans, sysselsättning, omväxling, minnesträning bearbeta känslor och upplevelser nya upplevelser, vidgat livsrum identifikation, bekräftelse
12
Vad ger läsningen? bättre delaktighet i samhället förberedelse för kommande händelser idéer till nya aktiviteter, gemensamma projekt social träning förbättrar språket
13
Vad behövs för att komma igång? En engagerad enhetsledare. Gärna läsning på schemat, men spontant går också bra. Gärna bekväm, mysig och lugn plats.
14
Vad behövs för att komma igång? Lättlästa, eller LL-texter fungerar bra för personer med minnessjukdomar och mycket gamla som har svårt att orka med långa texter. Det finns lättlästa romaner, faktaböcker, nyhetstidningar, samhällsinformation. Lokalt är ofta populärt.
15
Webbadresser www.ll-center.fi/lasombud www.lattlast.se/lasombud www.papunet.net/ll
16
Kontakt Johanna v.Rutenberg Tfn 09-4342 3620 johanna.rutenberg@fduv.fi LL-Center Nordenskiöldsgatan 18 A 00250 Helsingfors
17
Tack!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.