Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

REToRIk.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "REToRIk."— Presentationens avskrift:

1 REToRIk

2 Retorik Konsten att tala.
Gammal tradition (antikens Grekland 2500 år sedan). Filosofer som Aristoteles och Platon utvecklade läran. Den stora frågan: Går retorik att lära ut eller inte?

3 Snacka snyggt Retorik är att kunna prata – JA! Men viktigast: Få folk att lyssna! Retorik innebär att övertyga. Övertyga på rätt sätt, anpassa språket efter vem som lyssnar/vad du pratar om. ALLA kan bli bra talare. Publiken är huvudperson.

4 Partesmodellen – antik kunskap!
Intellectio - Vilka är åhörarna? Vilken är målgruppen? Vilket är syftet med talet? Vad vill jag uppnå? Vilken typ av tal ska jag framföra? Vilket är sammanhanget, kontexten? När och var ska jag tala? Inventio – samla stoff! Dispositio – början – mitten –slut. Lägg mest kraft på mitten. Kronologisk eller rumslig följd? Elocutio – orden ska passa till åhörare, plats, situation, typ av tal, mig själv. Ett avslappnat språk = bra! Memoria – hjälpmedel för att minnas. Talkort med stödord är en bra start. Tankekarta? Actio / Pronuntiatio – Framförande! Röst och kroppsspråk. Hållning, gester, mimik. Hastighet, betona viktiga ord, tydlighet. Konstpaus? Emendatio – respons, egen och tillsammans med andra. Vad kan förändras/förbättras? Göra mer av?

5 Retoriska grepp – för att fånga lyssnaren
Anafor – upprepning av ord/begrepp i början av mening (”I have a dream”, ”Jag blev det”) Antites – motsatta begrepp som sätts ihop. Epitet – ”den sköna”, ”den otrolige” Hyperbol – överdrift! Det har jag sagt tusen gånger! Ironi – ”Vaknade klockan 05.00, jättekul!” Liknelse - Hetare än chili! Värre än värst! Metafor – Att beskriva något bildligt: ”Livet är som ett öppet hav.” ”Kärlek är en duva!” Oxymoron- motsägelser! Jätteliten, äckligt gott, fulsnygg…. Klimax – Bygga upp spänning! Kan avslutas med ett antiklimax (att det inte var så spännande) eller med en bra poäng.

6 Brinna för sitt ämne – smittar av sig
Retorikens kraft Många kända tal har hållits under historien. Starka talare kan övertyga ”massorna” – på gott och ont! Att tala är också en del ”skådespeleri” rätt betoning, höja rösten på rätt ställe och korta pauser – gör att människor lyssnar. Brinna för sitt ämne – smittar av sig Att beröra (trots att man inte är en jättebra talare) och vara personlig! ”Tala från hjärtat” är ibland viktigare än att tala ”rätt”. Kända talare: Martin Luther King (kämpade för jämlikhet mellan svarta och vita i USA), Adolf Hitler (trollband sin publik, trots hatiskt budskap),

7 Olika typer av tal Högtidliga tal/hyllningstal: vid bröllop, dop, jubileum, födelsedagar, examen, begravning m.m. Informativt och till viss del argumenterande (man ska ju övertyga de som lyssnar om att personen/personerna man hyllar är förträffliga) Politiska/argumenterande tal: vid politiska val, nya lagförslag, för att övertyga andra om att en viss ståndpunkt är den rätta. Viktigt att då tänka på att använda tydliga argument och motargument. Satiriska tal: Ett satiriskt tal innebär att man ”med orden som vapen” angriper/attackerar en viss värdering eller åsikt genom att använda ironi och litoteser (överdrifter). Humor blir ett sätt att övertyga andra om att den egna åsikten faktiskt är rätt. Ett argumenterande tal. Tacktal: vid en prisutdelning, en avtackning (man slutar ett jobb, går i pension), ett informativt tal där man fokuserar på känslor och information kring det man utfört och de människor man tackar. Uppmanande tal: Vanliga i filmer för att väcka sympati för en karaktärs strävan eller vilja. Krigstal för att övertyga befolkningen om att det inte finns någon annan utväg. Stärka moral och kampvilja. Är oftast argumenterande men kan också vara informativt (Gandalfs tal där han stärker Pippins mod när han talar om döden som något man inte ska vara rädd för).

8 ……. "Alla talare håller två tal samtidigt – det som hörs och det som syns." (Shakespeare)

9 Att tänka på Hur du pratar: Att småfnittra eller titta ner i golvet visar inte att du är säker på din sak. Ögonkontakt med den du pratar till och med är A&O. Papper är okej att använda, men läs inte innantill! Hur du står (om du står) Stadigt! Benen lite isär. Gör gärna gester, men inte för mycket och helst bara för att förstärka något.

10 Var dig själv…med en twist!
Var dig själv, du kan inte skådespela och låtsas vara någon annan, du ÄR du. Vissa pratar lite lägre, vissa bryter på annat språk/dialekt, man kan och får vara nervös. Men du är fortfarande du, och du vet mest om det du ska prata om! Var dig själv med en twist: du ska övertyga någon, så givetvis ska du plocka fram dina bästa sidor. Humor? Självsäkerhet? Expertkunskap?

11 Källförteckning Svenska Timmar (2011) Skoglund, Svante & Weje, Lennart. [hämtad: ]


Ladda ner ppt "REToRIk."

Liknande presentationer


Google-annonser