Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Att ta betalt från interna kunder och hålla dem nöjdare än någonsin

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Att ta betalt från interna kunder och hålla dem nöjdare än någonsin"— Presentationens avskrift:

1 Att ta betalt från interna kunder och hålla dem nöjdare än någonsin
Pia Langenkrans Att ta betalt från interna kunder och hålla dem nöjdare än någonsin Internfaktureringens revival

2

3 Vad har ni för sorts kunder?
Support Internkunder IT Verksamheten

4 Lantmännen uppdrag och vision
Vårt uppdrag: Vår vision: Att bidra till lönsamhet på ägarnas gårdar och att optimera avkastningen på ägarnas kapital. Vi gör det bästa av vår jord och ger alla möjligheter till ett sundare liv.

5 Lantmännens organisation
Internrevision Styrelse Vd & koncernchef Juridik Strategi & affärsutveckling Division Lantbruk Division Maskin Division Energi Division Livsmedel Lantmännen Fastigheter Ekonomi & finans Varuflöde & IT Human Resources Kommunikation, Hållbar utveckling, R&D

6 Min roll: Solution Manager
Viktigaste uppdrag är att hålla verksamheten i handen

7 Är det skillnad på interna och externa kunder?

8 Missnöjda externa kunder – vad gör de?
De försvinner - Det är vad marknadsavdelningar sysselsätter sig med - externa kunder

9 Missnöjda interna kunder – vad gör de?
Klagar, bråkar, saboterar, går runt, gör minsta möjliga, gör inget De använder saker fel De använder fel saker De använder inte saker – och kanske inte uppnår det de ska

10

11 Kom ihåg – dina kunder är här för att göra något annat än att hålla på med SharePoint. Och du – du jobbar med förändring Mental uppförsbacke Från boken ”guldfisk eller sardin” av Liza Rudolfsson

12 Svaret: Struktur Ingen gillar överraskningar – egentligen Ta betalt
Motkrav Sluta med kompistjänster Månadsmötet Budget har fyra områden 1. Application support & maintenance 2. License maintenance 3. Application hosting 4. Application development I punkt ett är allt jag gör för att hålla lampan tänd I punkt 2-3 är vad jag måste betala till underleverantörer och licenser I punkt 4 är vad min kund kan påverka Budgeten

13 Fördela kostnaderna ansvarsfullt
SharePoint Plattformskostnader Internrevision Styrelse Vd & koncernchef Avtalshantering- kostnader Juridik Strategi & affärsutveckling Division Lantbruk Division Maskin Division Energi Division Livsmedel Lantmännen Fastigheter Ekonomi & finans Varuflöde & IT Human Resources Kommunikation, Hållbar utveckling, R&D Styrande dokument - kvalitetschefer

14 Glöm inte att prata med dem!
Samlar alla som står nära plattan, och slutanvändare

15 Tack för uppmärksamheten!!
LinkedIn Twitter: zellery_se


Ladda ner ppt "Att ta betalt från interna kunder och hålla dem nöjdare än någonsin"

Liknande presentationer


Google-annonser