Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING"— Presentationens avskrift:

1 SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
Hur beräkna vad man ska betalt vid Licensiering, försäljning av rättigheter och försäljning genom eget företag! Innovationsprocessen – definitioner Kostnadsanalys Prissättningsmodeller

2 INNOVATIONSPROCESSEN – DEFINITIONER
1.1 UPPFINNING 1.2 UPPFINNARE 1.3 INNOVATION 1.4 INNOVATÖR 1.5 ENTREPRENEUR

3 1.1 UPFINNING EN TEKNISK LÖSNING PÅ ETT DEFINIERAT PROBLEM ELLER BEHOV 1.2 UPPFINNARE DEN ENSKILDE INDIVID SOM LÖSER PROBLEMET PÅ ETT NYTT OCH INTE TIDIGARE KÄNT SÄTT

4 1.3 INNOVATION I TEKNISK MENING EN UPPFINNING SOM MARKNADSETABLERATS OCH SOM UPPSKATTATS AV KÖPAREN (ANVÄNDAREN) 1.4 INNOVATÖR DEN ENSKILDE INDIVID SOM LYCKOSAMT FÖRT SIN UPPFINNING FRÅN IDÉ TILL MARKNADEN

5 1.5 ENTREPRENEUR ENSKILD INDIVID ELLER FÖRETAGARE SOM TAGIT SIG AN
EN UPPFINNING, FÖRT DEN TILL MARKNADEN OCH TJÄNAT PENGAR ÅT SIG OCH UPPDRAGSGIVAREN

6 Produktbeskrivning, analys
Beskriv produkten och gör en analys av vilka behov den tillgodoser Hitta styrkor och svagheter med din idé/produkt kontra andra leverantörer på marknaden (SWOT) Gör en marknadsundersökning för att kartlägga målgrupper och olika kundsegment Gör en prisbedöming dvs vilken typ av produkt tjänst har du Premium Mellannivå Lägre pris Lågpris Styrkor Svagheter Hot Möjligheter En viktig del att tänka på, är att om du tänker dig att din produkt passar i ett exklusivare och dyrare segment, PROVA DET först, att göra tvärtom att gå från att finnas i ett lägre segment ex. JYSK, el. Ö&B och sen försöka komma in på NK, MIELE, el. liknande segment går inte, eller är mycket svårt.

7 Försäljningsstrategi - pris
 Ta fram försäljningsargument för din idé/produkt  Vilka USP’a har produkten (unique selling points) Tex. Miljömärkt material Svensk design Lättare än andra……osv Försälningskanaler-logistik Hur ska din produkt säljas? i butik ÅF nät Webbutik Exklusivt eller brett…. internationellt, nationellt, regionalt Generella frågeställningar Är din idé helt unik eller är det en förändring av någon liknande sak/ pryl maskindel el annat? Färg, form, design är av stor vikt för profilering, prissättning och försäljningsstrategi och hur lyckad din införsäljning blir. Skapa en sammanhängande kommunikations och försäljningsplan med tidsbestämda målsättningar för antal sålda produkter per tidsenhet. Denna ska följa på marknadsplan och affärsstrategi dokument Att göra din produkt så attraktiv som möjligt med avseende på hållbar design, form och funktion är din möjlighet att vinna över ev. konkurrenter och även motivera ett högre pris. Tag hjälp av industridesigners och grafiska formgivare, för att få ett säljande namn och logotype för ett eget uttryck på produkten!

8 2.1 KOSTNADS / INTÄKTSANALYS
Kr. Break Even Vinst Investering Försäljning År 1 2 3 4 5

9 2.2 NETTOPRIS HOS TILLVERKARE
TB 4 VINST TB 3 LAGERKOSTNAD TB2 MARKNADSFÖRING TILLVERKNINGS- KOSTNAD TB 1 ADM.TJÄNSTER, HYRA, MTRL. AVSKRIVNING VERKTYG FABRIKSPRIS PRODUKTIONSKOSTNAD MASKINTID / ARBETSLÖN PRODUKTIONS MTRL.

10 2.3. SLUTANVÄNDARPRIS Detaljistpris Grossistpris Bruttopris
Transport / Skatter Lagerpris

11 3.1 LICENSIERING kostnader
DOWN PAYMENT Tidigare definierade upparbetade kostnader UP FRONT PAYMENT Förskott mot avräkning på royalty MINIMIROYALTY Baserat på förväntad försäljning LÖPANDE ROYALTY Andel av licenstagarens nettovinst Royaltyberäkning 25 % av nettovinsten omvandlat till kronor per enhet eller x % av nettofakturavärdet


Ladda ner ppt "SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING"

Liknande presentationer


Google-annonser