Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig?"— Presentationens avskrift:

1 ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig?
Fredrik Livheim, Ditt namn & kollegans namn kursledare

2 De fem djuren - En Qi Gong övning 1. Hjorten 3. Apan
Börja med att stå med fötterna ihop. Flytta ut vänster fot så att du står med axelbredd mellan fötterna. 1. Hjorten - luta dig framåt, spana upp mot bergen långt bort  2. Björnen - fäll ner överkroppen, luta dig framåt, häng ner med huvudet  3. Apan - kupa händerna, sträck in händerna mellan benen, skopa upp energi, lyft upp nära kroppen, vid hjärtat, sträck ut händerna, som att ge en gåva   

3 De fem djuren - fortsättning 4. Tranan
- sträck armarna uppåt, stå på tå 5. Örnen - böj armarna bakåt, ryggen bakåt, släpp ner vingarna bakom dig, gå i en cirkel tills du kommer upp framför kroppen i höjd med hjärtat, släpp ner armarna och stäng vingarna genom att ta dem till kroppen. Kliv tillbaka med vänster fot så att fötterna står ihop.

4 Förra veckans tanke ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas” - Søren Kierkegaard ( )

5 Träff 1 Tänka eller uppleva. Kim på livslinjen. Bip-bionk
De fem djuren. Livskompassen. Gå på 90-årskalas

6 Träff 2 De fem djuren Genomgång av öva hemma Livskompassen
Livsriktning, handlingar och hinder Ljudbollen Balans och livsutrymme Ta steg mot det jag tycker är viktigt

7 Hur mycket har du övat mellan träffarna?
1. Medveten närvaro Poäng ? Prova på att lyssna på skivan + vara närvarande i en vardaglig aktivitet. Max 4 poäng (2 poäng/vecka) + max 4 poäng (2 poäng/vecka) = 8 poäng 2. Värdekompassen Poäng ? Fortsätta att fylla i min livskompass Max 4 poäng (2 poäng/vecka) 3. Ta hand om min kropp Poäng ? På det sätt jag har valt ägnat mig åt att ta hand om min kropp. Max 4 poäng (Vid 4 tillfällen tagit hand om min kropp på det sätt jag valt) Varje hem får själva bestämma om arbetet mellan träffarna ska ges poäng och belöningar. 8 7

8 Övat mellan träffarna Namn CD Livskom-pass Ta hand om min kropp
(max 4 p) Vardags-närvaro (max 4p) Livskom-pass (max 2 p) Ta hand om min kropp Vem var jag när jag övade? Presterande Petra/ Peter Undvikande Ulrika/ Ulrik Närvarande Nina/ Nico 8

9 Övat mellan träffarna Namn CD Livskom-pass Ta hand om min kropp Håkan
(max 4 p) Vardags-närvaro (max 4p) Livskom-pass (max 2 p) Ta hand om min kropp Vem var jag när jag övade? Presterande Petra/ Peter Undvikande Ulrika/ Ulrik Närvarande Nina/ Nico Totalt Håkan 4 2 3 Både P.P & N.N 13 Fredrik 7 1 N.N 14 9

10 Träff 3 – Vad hindrar mig? Vilken passagerare säger vad du ska göra nu? 10

11 Träff 3 De fem djuren Vad gjorde vi sist? Genomgång av öva hemma
Vad hindrar mig? Tumme upp eller ner Paus Kedjeklapp Bussen, vilka passagerare säger vad? Planera att öva mellan träffarna 11

12 Jag är höjdrädd! ”Att våga är att förlora fotfästet en stund.
Att inte våga är att förlora sig själv” - Søren Kierkegaard ( )

13 Veckans tanke "Även den som inte vågar leva dör någon gång”
- Thomas DiLeva

14 Vad hindrar mig?

15 Vad hindrar mig? Ofta hindrar vi oss själva att göra saker vi
verkligen vill för att: Vi tänker att vi inte kan Vi vill undvika att bli sårade eller ”göra bort oss” Vi försöker undvika jobbiga känslor Ibland har vi till och med glömt vad vi egentligen vill för att det kan vara smärtsamt att se skillnader mellan vad man vill och hur man faktiskt lever sitt liv

16 Vad hindrar mig från att leva det liv jag vill?
Livsriktning & konkreta steg Hinder Arbete/Skola Relationer . Egen tid Hälsa

17 Vad hindrar mig från att leva det liv jag vill?
Livsriktning & konkreta steg Hinder Arbete/Skola Lära mig nya saker. Vara delaktig. Att vara närvarande på lektionen Jobbigt att koncentrera mig. Relationer Vara en god vän, vara närvarande med andra. Ringa en kompis som jag har tappat kontakten med. Tankar om att det är pinsamt och att han/hon inte längre vill vara min kompis. Egen tid Ha tid för mig själv Vara på mitt rum och läsa en bok Att jag inte har tid. Har ingen bok jag vill läsa Hälsa Träna Gå på den schemalagda träningen Känner mig tvingad. Känns jobbigt.

18 Våra nio grundkänslor - ”bra”/ ”positiv” känsla eller ”dålig” / ”negativ” känsla?
1. Förälskelse 2 . Glädje 3. Nyfikenhet 4. Ilska 5. Rädsla 6. Sorg 7. Skuld 8. Chock 9. Äckel Exempeldialog: ”- Jag tänkte läsa upp en lista med de nio grundkänslorna. De flesta experter brukar säga att de här nio är de grundkänslor vi människor delar. När jag läser upp dem vill jag att ni antingen gör tummen upp om det är en ”bra” eller ”positiv” känsla. Ni gör tummen ner om det är en ”dålig” eller ”negativ” känsla. Är ni beredda? Förälskelse – Glädje – Nyfikenhet – Ilska – Rädsla – Sorg – Skuld – Chock – Äckel. Intressant. Ni gav sex av nio känslor tummen ner, sex av nio av de vanligaste mänskliga känslorna fick tumme ner. Det berättar verkligen något om var det innebär att vara människa. Det gör stundtals ont. Detta trots att samhället säger att vi ska må bra hela tiden, hur går det ihop?” 18

19 Förälskelse Glädje Nyfikenhet Ilska Rädsla Sorg Skuld Chock Äckel

20 Lycka = frånvaro av smärta (den medicinska modellen)

21 Mitt liv är riktigt tungt… (ibland)
”Härligt” Sedan jämför vi vår egen ”insida” med andras ”utsida”… ”Grymt jobbigt” 21

22 22

23 Om livet

24 Vad är att bli arg/stressad/få ångest?
Ilska/Stress/Ångest Miljö Människa (Jag) Kroppen går igång Ilska/Stress: ”Jag blir så j**la förbannad!” eller – ”Jag hinner inte med” eller – ”Jag mår så dåligt, står inte ut!” 24

25 Vad är ilska/stress/ångest?
Cool Miljö Människa (Jag) Inte ilska/stress: ”Det här klarar jag av. Jag upplever att jag klarar av de krav som omgivningen ställer på mig.” ”Jag kan hantera det här även om jag blir arg.” ”Just nu mår jag dåligt, men det är OK, det får vara så just nu”.

26 Ilske/Stress /ångest-reaktionen
”Slåss eller fly-reaktionen” (fight or flight) Handlar om effektiv omfördelning av resurser Fyller en funktion för överlevnad Man tänker dåligt Blodsockret stiger Endorfiner utsöndras -smärta minskar Man andas snabbare Luftvägarna vidgas Hjärtat slår snabbare Blod- kärlen drar ihop sig Blodet flyttas till större muskelgrupper Ökad svettning Illustrera savann Är stress farligt?

27 Var sitter din ilska/ångest/stress

28 Ilskeutbrott Innan ett utbrott Under ett utbrott Efter ett utbrott

29 Paus

30 Kedjeklapp Vi sitter i en ring. Lägg händerna i en ”kedja”
Klappen går runt. Vänd med dubbelklapp. Missar man eller väntar för länge åker man ut. Vi börjar med en testomgång. Vad fick du för tankar under övningen?

31 Det verkar som att dina jobbiga tankar står i vägen och hindrar dig att gå i den riktning som du tycker är viktig.

32 Livet är som en buss med läskiga passagerare…

33 Relationer Olika sätt att hantera hinder: 1. Kompromissa med tankarna
2. Övertala tankarna 3. Acceptera tankarna 4. Acceptera tankarna och handla

34 Vad har jag kontroll över?
Det viktiga livet Jag har FULL kontroll över vad jag gör - Det vill säga vilka steg jag tar med mina fötter. Jag har INTE kontroll över vad livet ger mig - Men jag kan öka chanserna att få vad jag vill ha beroende på vilka steg jag tar med mina fötter. Detta är en ”bonusbild” som lades till vårterminen Denna bild är tänkt som reflektion efter bild ”27. Relationer – Olika sätt att hantera hinder”. Det vill säga när man precis avslutat Bussmetaforen. Anledningen till detta är att det är värt att verkligen lyfta upp denna skillnad. Det vill säga vad vi har kontroll över och vad vi inte har kontroll över. I rollspelet innan (råga om fika eller dejt) har jag full kontroll över mina handlingar, dvs. ta steg fram till personen, öppna munnen och fråga. Om hon/han svarar ja eller nej har jag inte kontroll över. Däremot har jag drastiskt ökat chanserna till en fika genom att gå fram och fråga. Och jag har samtidigt öppnat mig för möjligheten att det kan göra ont om personen säger nej. Sorg! Ångest! Känslor: Ilska! Tanke:Aldrig igen! Händelse: Får ett nej Steg med mina fötter: 17 år, frågar om dejt 34

35 Det verkar som att dina jobbiga tankar står i vägen och hindrar dig att gå i den riktning som du tycker är viktig.

36 Men egentligen så hänger de här jobbiga tankarna bara med på färden
Men egentligen så hänger de här jobbiga tankarna bara med på färden. De dyker upp, säger ”Sväng höger!”, men du kan fortfarande välja att svänga vänster.

37 Ta dina jobbiga tankar och känslor i ett stadigt grepp och ta steg i riktning mot det du tycker är viktigt. 37

38 Vilka steg i min livsriktning kan jag ta idag?
Ta steg för att det är viktigt för mig. Vad kan jag göra redan idag? Är det ett lagom stort steg, inte för enkelt och inte för svårt? Gör jag det för min egen skull? Använd Livsriktning-Handlingar-Hinder. Planera steg att ta under veckan som kommer.

39 Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig?
Handlingar Hinder Acceptera eller förändra? .

40 Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig.
Handlingar Hinder Acceptera eller förändra? Arbete/Skola Lära mig nya saker. Vara delaktig. Att vara närvarande på lektionen Jobbigt att koncentrera mig. Acceptera att det kommer vara lite jobbigt. Jag gör det för att det är viktigt för mig. Relationer Vara en god vän, vara närvarande med andra. Ringa en kompis som jag har tappat kontakten med. Tankar om att det är pinsamt och att han/hon inte längre vill vara min kompis. Acceptera att tankarna finns där och ringa i alla fall. Egen tid Ha tid för mig själv Vara på mitt rum och läsa en bok Att jag inte har tid. Har ingen bok jag vill läsa Kan förändra, kolla upp en intressant bok. Boka in tid för mig själv. Hälsa Träna Gå på den schemalagda träningen Känner mig tvingad. Känns jobbigt. Acceptera att det känns jobbigt och som tvång. Välja att gå för min egen skull. 40

41 Vad har vi undersökt idag?
- summering

42 Att arbeta med till nästa träff Öva på att leva livet fullt ut
1. a) Fortsätta lyssna på skivan med medveten närvaro. b) Öva vardagsnärvaro 2. Fortsätta att arbeta med livskompassen. 3. Ta steg i min livsriktning. 4. Ta hand om min kropp ~ Vem är jag när jag övar mellan träffarna? ~ - Undvikande Ulrika/Ulrik - Presterande Petra/Peter - Närvarande Nina/Nico

43 1. a) CD Medveten närvaro Dag? Ungefär när? Genomfört?
 Ja  Nej  Delvis 43 43

44 1. b) Medveten närvaro, vardagssyssla
Vilken vardagssyssla? Förslag: När jag duschar När jag knyter skorna När jag går till/från matsalen När jag borstar tänderna När jag motionerar När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag lägger mig 44 44

45 2. Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig?
Handlingar Hinder Acceptera eller förändra? .

46 2. Ta steg i min livsriktning
Vad? När? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 46 46

47 3. Min Livskompass - Fortsätta fylla i livsriktningar - Livsutrymme och balans eller Bull’s Eye
Här ska jag lägga livskompasserna eller ”Bull’s eye” så att jag kommer ihåg att fylla i två gånger/vecka. 47 47

48 4. Ta hand om min kropp Vad? Ungefär när? Genomfört?
 Ja  Nej  Delvis 48 48

49 Veckans tanke "Även den som inte vågar leva dör någon gång”
- Thomas DiLeva

50 Lycka till!

51 Planering av att öva mellan träffarna

52 Livskompassen 11

53 Livskompassen 11

54 Livskompassen 11

55 Livskompassen 11

56 Livskompassen 11 ARBETE/UTBILDNING RELATIONER HÄLSA Arbete
Nära Relationer Familjerelationer Vänner/socialt liv Fritidsaktiviteter Egen tid, andlighet Samhällsengagemang HÄLSA Mat Sömn Träning 11


Ladda ner ppt "ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig?"

Liknande presentationer


Google-annonser