Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
SCB:s medborgarundersökning Resultat för Nacka kommun
2
Bakgrund Population: invånare 18-84 år Undersökningsperiod: hösten 2009 (15 september – 3 november) Urval i kommunen: 1 500 personer Metod: postenkät med 3 påminnelsebrev Andel svarande i kommunen: 43 procent
3
Hur en modell kan vara uppbyggd Olika faktorer som påverkar den totala nöjdheten väljs ut. Modell och frågor skräddarsys efter verksamheten. NRI Utbildningsmöjligheter Miljö Bostäder Trygghet Kommunikationer Kommersiellt utbud Fritid Arbetsmöjligheter
4
Miljö Ett antal delfrågor bygger tillsammans upp en faktor. Hur faktorerna byggs upp 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Inte alls nöjd I allra högsta grad nöjd Hur nöjd är du med din kommun vad gäller… …hur trivsam miljön är? …landskapet och naturen? …parker, grönområden och strövområden?
5
Betygsindex För varje faktor/frågeområde beräknas ett sammanfattande betygsindex som varierar från 0 till 100. Betygsindex under 40 kan betraktas som icke godkända. Betygsindex över 75 kan tolkas som ”mycket nöjd”.
6
Tre analysområden i enkäten Nöjd-Region-Index. Betyget på kommunen som en plats att bo och leva på. Frågor om arbetsmöjligheter, kommunikationer m.m. Nöjd-Medborgar-Index. Betyget på de kommunala verksamheterna. Nöjd-Inflytande-Index. Betyget på möjligheterna till inflytande på kommunens beslut och verksamheter.
7
Nöjd-Region-Index
8
NRI Utbildningsmöjligheter Miljö Bostäder Trygghet Kommunikationer Kommersiellt utbud Fritid Arbetsmöjligheter Medborgarna betygsätter kommunen som en plats att bo och leva på.
9
Jämförelse med kommuner i samma storleksklass
10
Jämförelse mellan 2008 och 2009
11
NRI och Rekommendationer
12
Arbetsmöjligheter
13
Utbildningsmöjligheter
14
Miljö
15
Bostäder
16
Trygghet
17
Kommunikationer
18
Kommersiellt utbud
19
Fritid
20
Bakgrundsfrågor Kvinnor ger högre betyg på NRI och Rekommendationer än männen. De som bor i kommunens centralort ger högre betyg på NRI och flertalet faktorer jämfört med de som bor i annan tätort eller utanför tätort.
21
Nöjd-Medborgar-Index
22
NMI Äldreomsorgen Stöd för utsatta personer Gator och vägar Gång- och cykelvägar Fritid - Idrott Fritid - Kultur Miljöarbete Gymnasieskolan Grundskolan Förskolan Vatten och avlopp Renhållning Räddningstjänsten Medborgarna betygsätter de kommunala verksamheterna.
23
Jämförelse med kommuner i samma storleksklass
24
Jämförelse mellan 2008 och 2009
25
NMI och Bemötande - Tillgänglighet
26
Förskolan Grundskolan Gymnasieskolan
27
Äldreomsorgen och Stöd för utsatta personer
28
Gator och vägar
29
Gång- och cykelvägar
30
Fritid - Idrott
31
Fritid - Kultur
32
Miljöarbete
33
Vatten och avlopp
34
Renhållning
35
Räddningstjänsten
36
Bakgrundsfrågor Kvinnor ger högre betyg än männen på NMI och flertalet verksamheter. De som har eget/egna barn i förskolan eller arbetar inom förskolan är nöjdare med Förskolan. De som har egen erfarenhet av äldreomsorgen eller arbetar inom äldreomsorgen är nöjdare med Äldreomsorgen. De som har haft kontakt med en politiker i kommunen de senaste 12 månaderna är mindre nöjda än de som inte har haft kontakt med någon politiker.
37
Nöjd-Inflytande-Index
38
NII Tillgänglighet Information, öppenhet Påverkan Förtroende Medborgarna betygsätter möjligheterna till inflytande på kommunens beslut och verksamheter.
39
Jämförelse med kommuner i samma storleksklass
40
Jämförelse mellan 2008 och 2009
41
NII
42
Tillgänglighet
43
Information – Öppenhet
44
Påverkan
45
Förtroende
46
Tilläggsfrågor
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.