Ladda ner presentationen
2
VAD ÄR REKLAM? FÅ OSS ATT KÖPA SAKER.
VILL ÖVERTYGA OSS OM ATT DENNA PRODUKT ÄR DEN BÄSTA. PROPAGANDA.
3
HISTORIA RECLAMO= ROPA HÖGT. RYKTEN MELLAN MÄNNISKOR. GRAFIKSKYLTAR.
1800- TALETS TIDNINGAR SATTE FART PÅ REKLAMEN, FLER KUNDE LÄSA. UNDER TALET KOM NYA MEDIER FÖR ATT FRAMFÖRA REKLAM. VILKA?
4
VARFÖR ANVÄNDA SIG AV REKLAM?
LOCKA TILL KÖP VISA UPP SINA PRODUKTER ELLER TJÄNSTER ”MITT ÄR DET BÄSTA”
5
Grundstereotyper SKÖNHETSSLAVEN PROJEKTÖREN HUSHÅLLSFUNKTIONÄREN
MACHOMANNEN KÄRLEKSGUDINNAN/- GUDEN TÖNTEN
6
STEREOTYPER KVINNOR FRAMSTÄLLS SOM HEMMAFRUAR HELT BEROENDE AV MANNEN.
MANNEN FRAMSTÄLLS SOM RIDDAREN I BLANK RUSTNING, KAN ALLT.
7
INGET ÄR VAD DET VERKAR VARA
ALLT ÄR FÖRSKÖNAT FÖR ATT ALLT SKA VARA PERFEKT! DET FINNS OFTAST INTE NÅGON MODELL SOM SER UT SÅ SOM HON/ HAN FRAMSTÄLLS I REKLAMEN I VERKLIGHETEN!!!
8
Do and don't i din reklam Om reklamen anses bryta mot någon av de bestämmelser som finns angående reklam anmäls man till reklamombudsmannen för prövning. Friad eller fälld. Icke sa nicke till; rasism, ”jag är den bästa produkten över alla andra”- uttalanden, sexuell, könsdiskriminering och vilseledande reklam. (m.m.)
9
Av: Beatrice Fälldin
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.