Ladda ner presentationen
1
Disposition Form och innehåll Psykoedukation nervsystemet
Psykoedukation traumatiskt minne Psykoedukation stoppsignal Patientens medverkan Att närma sig det traumatiska minnet Behandlarens skydd. Fallbeskrivning
2
Form och innehåll Soma och psyke
PTSD i första hand en biologisk/fysiologisk stressreaktion. Skuldaspekten. Libet. Aktivitet i hjärnbarken 0.5 sekunder innan hudretningen blir medveten Vi springer inte p g a att vi blir rädda – Vi blir rädda för att vi springer.
3
Nervsystemet
4
Nervsystemet Sensor
5
Nervsystemet Sensor Lukt Syn Hörsel Smak Känsel
6
Nervsystemet Sensor Motor Lukt Syn Hörsel Smak Känsel
7
Nervsystemet Sensor Motor Lukt Syn Volontärt Hörsel Viljemässigt Smak
Känsel
8
Nervsystemet Sensor Motor Lukt Syn Volontärt Autonomt
Hörsel Viljemässigt Smak Känsel
9
Nervsystemet Sensor Motor Lukt Syn Volontärt Autonomt
Hörsel Viljemässigt Smak Känsel Sympaticus Parasympaticus (Aktivt) (Passivt)
10
Flykt/Kamp S PS Uppgivenhet Frys-reaktion Chock Dissociation
11
Dissociation Psykisk + Traumatiskt minne - Minnesförlust Somatisk
+ Smärta - Domning Känselbortfall Förlamning
12
Överaktivitet Sympaticus Underaktivitet Parasympaticus
Ångest, Panik, Hyperaktiv, Spänd, Sömnsvårigheter, Rastlös, Smärta, Raseri Depression, Affektlöshet, ”Död”, Utmattad, Kronisk trötthet, Desorienterad, Dissocierad Underaktivitet Parasympaticus
13
Känsla Affekt Rädsla Skräck Ilska Raseri Sorg Förtvivlan
Hyppocampusfunktion Ej hippocampusfunktion Hippocampus registrerar tids/rumsaxel
14
Undervisning om nervsystemets
Reaktioner vid stark stress Gör att patienten ofta känner igen sina egna reaktioner och symtom Utgör en grogrund för arbetsallians Trygghet att veta hur behandlaren tänker
15
Undervisning om vad ett traumatiskt minne är
En sensoriskt stimuli (lukt, ljud, bild) som gör att personen återupplever traumat på nytt, som om det händer nu. Skillnad mellan ”vanligt” minne och traumatiskt minne Efteråt förmåga till realitetstestning Ej psykotisk sjukdom
16
Det drabbar henne med full kraft. Hon känner lukten. Smaken
Det drabbar henne med full kraft. Hon känner lukten. Smaken. Hon hör ljuden. De är här. De tar i henne. De är vilda. Det är så länge sedan. Det kommer aldrig att ta slut.
17
Hysterisk psykos (P. Janet)
Reaktiv dissociativ psykos (Van der Hart)
18
Undervisning Stoppsignal
Kommunicera obehag i kroppen Ex. Hjärtklappning, andningsbesvär, yrsel, illamående, värme, kyla
19
Behandlaren kommer att hjälpa patienten få fördjupad kontakt med kroppen (centrering, grundning, avgränsning, orientering)
20
Fördjupad sinnesnärvaro Framtid
Nutid PS Dåtid
21
Patientens medverkan ”Jag behöver veta vad du behöver hjälp med, för att förstå om jag på något sätt kan hjälpa dig” Undersöka förmåga till anknytning Realitet – inte magisk tänkande
22
Att närma sig det traumatiska minnet, den råa osymboliserade upplevelsen
Ett traumatisk minne är: Senso – motoriskt, affektivt minnesfragment i ett dödsnära chocktillstånd
23
Behandlarens skydd Värna om sitt eget utrymme att tänka
Kontakt med den egna kroppen Värna om sitt eget utrymme att tänka - den reflekterande positionen Närhet – Distans Inte vara ensam
24
Fallbeskrivning Kvinna 31 år. Panikångestattacker.
Vågar inte vara ensam. Flyttat hem till föräldrarna. Krigsupplevelser som barn. Minnesförlust. Sensor – Motor – Affekt - Fragment Auditivt Sympaticus Skräck Barnskrik Parasympaticus Förtvivlan
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.